Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a declarat, in timpul vizitei pe santierul caii ferate Bucuresti – Constanta, ca pe tronsonul Fundulea-Fetesti este "vraiste si haos", iar reprezentantilor constructorului ar trebui sa le fie rusine.
Jurnalul National a intrat in posesia unui raport de audit din 2008. Acesta a vizat lucrarile de reabilitare de pe sectiunile Baneasa – Fetesti, ale aceleiasi rute Bucuresti – Constanta, aflata in reabilitare.
Astfel, in 2007, in decursul unui singur an, pentru sectorul dintre Baneasa si Fetesti au fost emise facturi de 70 de milioane de euro! Raportul de audit a verificat doar 40% din cheltuieli. Rezultatul a fost incredibil! Dintr-un total de 28 de milioane de euro, pentru 11 milioane nu s-a gasit justificare! Cum s-au furat 11 milioane de euro cu facturi cu tot? Raspunsul este simplu: masuratori facute din ochi, diverse suruburi si cabluri de otel, traverse, piese metalice... chestii ingineresti. Cert este ca, desi auditorii au aratat CFR SA ca, din cauza faptului ca se lucreaza fara masuratori exacte, 11 milioane de euro nu isi gasesc justificarea, raspunsul a fost de-a dreptul incredibil! "Contractul de tip FIDIC nu cere masuratori exacte!" Nu cere contractul, dar plateste romanul de rand furaciunea cu nesimtire pe bani foarte multi! FIDIC specifica insa negru pe alb ca pentru fiecare cheltuiala sunt necesare "detalii justificative".
In contul sumei de 11 milioane au fost emise astfel 11 facturi pentru care auditorii nu au putut justifica raportul bani - servicii. Auditul vorbeste despre "aprecieri subiective ale consultantului" si intareste mentiunea ca nu exista justificari ale sumelor cheltuite. Potrivit raportului de audit, cele 11 facturi au fost emise catre SC Arcada SA, SC Terna SA si SC IMSAT SA. In consecinta, echipa de audit a solicitat CFR "prezentarea detaliilor justificative pentru un numar de cheltuieli si articole". In urma transmiterii documentelor, concluzia a fost simpla: "pentru majoritatea articolelor de cheltuieli, documentele nu pot proba cantitatile de lucrari solicitate pentru plata". Potrivit Biroului de presa al CFR SA, pe sectiunea de cale ferata Bucuresti Baneasa - Fundulea, lucrarile au fost finalizate, iar pe sectiunile Fundulea – Lehliu si Lehliu – Ciulnita – Fetesti continua lucrarile de reabilitare. Finantarea lucrarilor de reabilitare pentru sectiunea Bucuresti Baneasa – Fetesti a fost asigurata atat din fonduri ex-ISPA, cat si din bani de la buget, valoarea fiind estimata la 300 de milioane de euro.
Pana una alta, se lucreaza inca pe Fundulea-Fetesti. Lucrarile de modernizare, aflate de altfel in intarziere, sunt realizate de Astaldi si au fost si "smecherisme" cu piatra sparta, a precizat Boagiu, in timpul vizitei pe santierul caii ferate. "Rusine constructorilor! Atat va spun si in rest nu mai comentez. Este jenant ca sa stea secretarul general (al Ministerului Transporturilor, Gheorghe Dobre – n.r.) sa vada unde se poate gasi piatra sparta si apoi vine Astaldi si iti rade in nas ca «nu avem piatra si nu avem de unde sa aducem». Este vraiste si haos pe tronson", a spus ministrul. Constructorul a afisat pe tabelul tehnic al lucrarii ca termen de finalizare data de 30 septembrie, insa Boagiu le-a cerut ca termenul sa fie 15 iulie. "Ati pus 15 iulie prima oara ca termen, asta sa se intample, nu 30 septembrie, ca vine vara si trenul va face doua ore si jumatate pana la Constanta. Este un proiect cu fonduri de preaderare ISPA din 2007. Penalitatile sunt de 1% pentru fiecare zi de intarziere si merg pana la 15% din valoarea contractului", a spus ministrul. Astaldi a obtinut trei contracte pentru modernizarea sectorului Fundulea-Fetesti, cu o valoare totala de 178 milioane de euro. Doua dintre contracte se refera la segmentul Fundulea-Lehliu, respectiv pentru lucrari la linie si modernizarea podurilor. Cel de-al treilea contract include lucrari de modernizare la linia ferata pe sectorul Lehliu – Fetesti. O data cu finalizarea tronsonului Fundulea-Fetesti, intreaga linie Bucuresti-Constanta va fi modernizata, astfel incat trenurile vor putea circula cu o viteza de 160 km/ora.