Rata mare de angajare în domeniul studiat - peste 80%, precum şi cursurile care pun mai mult accent pe practică şi interacţiunea cu companiile de pe piaţă decât pe teorie sunt motivele care determină tot mai mulţi studenţi români să studieze în străinătate. O altă atracţie este dubla specializare, care le oferă acestora un avantaj mai mare la angajare, atât în străinătate, cât şi în România. Pregătirea pentru o facultate în străinătate poate începe cu mulţi ani în avans, prin programe speciale.
World Education Fair, un târg la care universităţile din străinătate îşi prezintă ofertele pentru studenţii din România, începe astăzi în Timişoara, urmând să ajungă mâine şi poimâine la Bucureşti. În ultimii 10 ani, peste 10.000 de tineri au plecat la studii în urma unor astfel de programe de selecţie, principalele destinaţii fiind Marea Britanie, Elveţia, Danemarca sau Canada. Tinerii spun că studiile în străinătate sunt mult mai aplicate ca cele din ţară, fiind adaptate la cerinţele actuale ale pieţei şi orientate mai mult pe practică decât pe teorie. Acest lucru duce şi la o rată a angajării în domeniul studiat destul de mare. Un studiu al publicaţiei The Guardian arăta că, în Marea Britanie, peste 80% dintre absolvenţi erau angajaţi în domeniul pentru care se pregătiseră la şase luni de la absolvire. Sabina Neguţ este o masterandă care a obţinut o dublă specializare în Marea Britanie, în drept şi afaceri. Acum lucrează pentru o firmă de investigaţii a incendiilor din Anglia. "Am rămas în Marea Britanie pentru că am avut o diplomă combinată, ceea ce mi-a oferit mai multe oportunităţi decât aş fi avut în România", spune Sabina. "Aici facultatea te ajută foarte mult. Avem o platforma online care e legata prin LinkedIn cu firmele din domeniu. Prezenţa noastră în baza de date este o certificare pe care facultatea o oferă în privinţa capacităţilor noastre", spune aceasta. "În Marea Britanie poți face două specializări. Devii specialist în mai multe domenii, fie 50%-50% și fie 80%-20%. Este o formă de învăţământ mai apreciată de angajatori", spune Ana Maria Papp, manager al Departamentului de Universităţi al companiei IntegralEdu, care se ocupă de consilierea studenţilor care vor să plece în străinătate.
Examen cu specialişti
Olivian şi Roxana Bazavan au mers la studii în Danemarca, tot prin intermediul unui astfel de târg. Căsătoriţi după terminarea cursurilor, cei doi vorbesc despre diferenţele dintre sistemul românesc şi cel danez. "În prima zi de facultate ne-am dus cu caiet și pix la noi, cum ştiam că se face. Însă acolo accentul este pe creativitate şi practică. Se fac proiecte, nu este doar teorie", spune Olivian. "La examene, care era un proiect în grup, în comisie erau doi profesori din facultate și o persoană care lucra în domeniul pe care îl studiam. Acea persoana ne îndruma și asigura că profesorii sunt obiectivi. La noi sunt foarte multe examen scrise, mai puțin aplicate", spune Roxana Bazavan. Cei doi, care au studiat relaţii internaţionale, s-au întors în ţară, iar acum au deschis o afacere tot în domeniul educaţiei - tabere pentru şcolari cu accent pus pe educaţie.
Oferta târgului se adresează şi elevilor de liceu sau gimnaziu. Potrivit firmelor de recrutare, 100% din elevii români care fac liceul în străinătate urmează acolo şi facultatea. Programele de liceu cele mai apropiate sunt aşa-numitele A-levels, în care liceenii susţin cursuri intensive în domeniile pe care doresc să le studieze la facultate.
Studenţii care au făcut cursuri în străinătate spun că se descurcă mai bine şi la întoarcerea în ţară, pentru că sunt mai familiarizaţi cu piaţa muncii