O familie de români a obligat autorităţile statului din domeniu să-şi facă datoria, după o lupta de aproape doi ani de zile cu o agenţie de turism. Mai mult, agenţia şi-a recunoscut parţial vina şi a returnat o parte din bani. Dar, o bună perioadă de timp Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Agenţia Naţională pentru Turism, instituţii publice, au refuzat să-şi facă corect datoria.
Totul a început în 2013, când Gabriela Ştefan împreună cu soţul ei şi-au cumpărat pachetul “Fiorduri Scandinave avion 2013” vândut de agenţia Christian 76 Tour Srl, din Bucureşti. Odată plătit pachetul, femeia se aştepta la un concediu de vis. Dar, s-a înşelat când a văzut ceea ce se întâmplă în realitate. Deşi, turiştii urmau să fie cazaţi în Copenhaga, aceştia au fost duşi la un hotel aflat la 30 de km de oraş. Apoi, ghidul dedicat turiştilor români a perceput diverse taxe care nu erau specificate în contract. “Nu este vorba despre bani, dar pur şi simplu şi-au bătut joc de noi. E vorba despre nişte drepturi pe care agenţia trebuia să le respecte. Nu am primit informaţii corecte şi clare despre obiectivele din circuit, deşi ghidul dedicat a fost întrebat expres despre acestea, însă, cu intenţie a omis/refuzat să facă precizările necesare. Astfel, de fiecare dată am constatat la faţa locului abuzurile săvârşite de agenţie şi încălcarea obligaţiilor legale şi contractuale ce reveneau acesteia şi ghidului dedicat”, a spus Gabriela Ştefan.
Lupta cu autorităţile
Odată finalizată excursia, Gabriela Ştefan a sesizat oficial Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, Agenţia Naţională pentru Turism, dar şI firma de turism Christian 76 Tour. În primă fază, Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti o informează pe Gabriela Ştefan că a fost informată de agenţia de turism “cu privire serviciile incluse precum şi asupra serviciilor neincluse în preţ. Tarifele pentru excursiile opţionale, pentru care solicitaţi despăgubiri sunt menţionate în acest program, dumneavoastră le-aţi acceptat şI le-aţi efectuat fapt pentru care nu putem dispune măsura de restituire a contravalorii acestor excursii”. Culmea, acelaşi comisariat a contactat firma pentru ca reclamaţia să fie soluţionată pe cale amiabilă. Fără a lua vreo măsură oficială împotriva firmei. În schimb, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism (ANT), Răzvan Filipescu îi răspunde femeii că: “În urma controlului efectuat la agenţia de turism Christian 76 Tour s-a constatat că aspectele sesizate nu se confirmă”.
Cine minte?
Dacă faptele nu s-ar fi confirmat, aşa cum susţine Răzvan Filipescu, de ce firma de turism a emis o factură prin care îi returnează Gabrielei Ştefan suma de 50 de euro? Răspunsul îl găsim tot la ANT. “Conform celor declarate de către directorul agenţiei de turism Christian Tour (…) rezultă că restituirea sumei de 50 euro către turist, nu reprezintă o recunoaştere a vinovăţiei ci o modalitate de stingere a conflictului”. Mai mult, una dintre societăţile membre ale grupului Christian Tour a fost amendată cu suma de 5000 de lei, de abia în mai 2014. Am încercat să luăm legătura cu reprezentanţii companiei Christian Tour dar nu au binevoit să răspundă.