De la 1 septembrie, serviciile medicale se acordă numai în baza cardului de sănătate. Oficialii din Sănătate au impus această măsură deşi sunt incapabili să emită carduri pentru toţi cei îndreptăţiţi să le primească. Sute de pacienţi se plâng că nu au documentul electronic emis, deşi îşi plătesc asigurările. Unele nici măcar nu au fost tipărite vreodată, altele s-au rătăcit pe undeva, pe drum.
Deşi cu plăţile la zi, foarte mulţi pacienţi nu au primit cardul de sănătate şi nu pot beneficia de dreptul lor legal la asistenţă medicală, tratamente şi reţete compensate sau gratuite. În această perioadă, sistemul sanitar joacă ping-pong cu pacienţii care încearcă să obţină “unicul instrument de validare și decontare a serviciilor medicale”: medicii îi trimt la casele de asigurări, iar casele îi trimit înapoi la medic.
Este şi cazul unei pensionare din Bucureşti, care de peste 40 de ani plăteşte taxe statului român, iar autorităţile au grijă să îi oprească, în continuare, lunar, contribuţia la sănătate, dintr-o pensie de nici 750 de lei. Numeroasele demersuri de a intra în posesia cardului nu au fost luate în seamă, iar atunci când i s-a răspuns, a fost poftită să urmărească “informările de pe site”. Soţul femeii ne-a povestit prin ce a trecut.
“Eu am primit cardul în noiembrie, dar soţia şi fiica mea, care au acelaşi domiciliu, nu le-au primit. Încă de atunci am tot încercat, am trimis e-mailuri - primul chiar în noiembrie. Apoi a apărut un formular. L-am descărcat, completat şi l-am trimis şi pe acela. Nimic, niciun răspuns. Apoi, de fiecare dată când au anunţat că devine obligatoriu, am fost la ei, am stat la cozile de la CASMB şi am depus cereri la registratură, cu număr de înregistrare. Acelaşi formular completat l-am trimis prin poştă, cu confirmare de primire. Iar niciun răspuns concret! Am verificat şi pe platforma lor: şi fiica şi soţia sunt asigurate, dar nu au card tipărit. Soţia mea este cetăţean bulgar, stabilit în România acum 44 de ani, cu rezidenţa permanentă în Bucureşti. De 42 de ani plăteşte impozite, taxe şi asigurări de sănătate. Pe talonul de pensie i se opreşte lunar contribuţie la CASS. Iar fiica mea este născută în Bucureşti, nu a avut niciodată altă cetăţenie sau altă adresă. Tot n-a primit cardul şi niciun răspuns de la ei”, a povestit, pentru Jurnalul National, Ştefan Berchi, soţul femeii.
“Noi am depăşit 70 de ani şi soţia mea are nevoie de fizioterapie. Nici la Spitalul Colentina, nici la privat, nu au primit-o fără card. Degeaba s-a spus că, până i se tipăreşte cardul, mai poate să facă tratamentul. Nici vorbă: au trimis-o la plimbare!”, se plânge bărbatul.
Caz dat şi rămas „în lucru”
Am vrut să aflăm cum s-a ajuns în această situaţie, însă reprezentanţii Casei Bucureşti au răspuns că nu ne pot furniza aceste informaţii, pentru că au caracter personal şi nu pot fi furnizate decât titularului. Însă, nici titularul nu a primit vreo lămurire.
Nici de la CNAS nu am primit un răspuns. Întrebat de ce încă mai sunt asiguraţi cu vechime cărora nu le-a fost tipărit cardul, preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea, a spus că “nu există aşa ceva”. Cazul semnalat de noi a fost dat “în lucru” şi acolo a rămas.
Alte sute de situaţii similare am descoperit la o simplă căutare în mediul online, unde oamenii au încercat să găsească soluţii, postându-şi întrebările pe diverse site-uri şi forumuri.
O altă categorie este cea a asiguraţilor cu documentul electronic emis, dar rătăcit pe drum. Aceştia sunt plimbaţi dintr-un capăt în altul al ţării, între casele de asigurări: cea de domiciliu şi cea de unde s-au născut.
“Cei pentru care nu a fost emis cardul, primesc servicii medicale fără niciun fel de probleme”, susţine şeful CNAS, precizând că aceşti pacienţi “nu trebuie să fie trimişi după niciun fel de adeverinţă”.
Controalele CNAS, de ochii lumii
Primele verificari pe teren, pentru a vedea "cum se descurcă furnizorii şi ce fac unii şi ce reclamă alţii”, au fost făcute abia pe 1 septembrie, ziua în care cardul a devenit obligatoriu. “Furnizorii de servicii încă mai cer adeverinţe asiguraţilor care nu au cardul emis”, este concluzia la care a ajuns şeful CNAS, după controlul prin Bucureşti, dar a considerat că nu sunt "lucruri pentru care să luăm o măsură administrativă”. Prin urmare, i-a rugat "pe toţi cei care au probleme să ne informeze”. Ceea ce pacienţii au făcut şi până acum, fără vreun rezultat.
Medicii de familie spun că “un număr mult mai mare de 3% din asigurați nu au cardurile emise” şi acuză CNAS de “lipsă de organizare și previziune”. Iar unii se întreabă, retoric, dacă nu cumva “obligându-i pe medicii de familie să distribuie cardurile pretins rămase nedistribuite și aflate în sediile caselor de asigurări, (...) cei responsabili de bunul mers al proiectului au găsit doar o modalitate ingeniosă de a masca această problemă gravă”.
Pacienţi disperaţi încearcă zadarnic să obţină cardul de sănătate. Şeful CNAS luptă cu realitatea: “Nu există aşa ceva”
Culmea, oficialii au acuzat pacienţii de “lipsă de interes” faţă de card, însa oamenii spun că sunt ignoraţi de cei responsabili şi nu înţeleg ce se întâmplă, având în vedere că “nu este un moft” al lor şi că nu pacienţii şi-au dorit acest card.