x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Tot mortul e de vină!

Tot mortul e de vină!

de Mara Raducanu    |    25 Mai 2009   •   00:00
Tot mortul e de vină!
Sursa foto: Alexandru Molovata/Jurnalul Naţional

În România anului 2009, când, de dragul cam­pa­niei electorale, politicienii vor să ne con­vin­gă că o ducem mai bine, realitatea este cu totul alta. Vineri, în timp ce lucrau la "pasajul mor­ţii" din Băneasa, trei muncitori au fost în­gro­paţi de vii de un mal de pământ.



Asta în con­di­ţi­­i­le în care, săptămâna trecută, duetul Boc - Ber­ceanu a trecut puţin în inspecţie - aşa pentru impresia artistică - să ia pulsul lu­cră­ri­lor. Ca de obicei s-a deschis o anchetă pentru a găsi vi­novaţii, însă pierderea suferită nu poate fi com­pensată cu nimic pentru familiile îndurerate.  

Şi cum la noi este regulă de bază că "după război, mulţi voinici se arătă", am început deja să căutăm vinovaţii. Mai mult, am aflat că începerea lucrării nici măcar nu fusese anunţată şi că în ziua cu pricina, înainte de accident, muncitorii fuseseră obligaţi să lucreze, deşi ei ar fi spus şefului de şantier că malul începuse deja să se surpe.

Bujor Constantin, directorul Inspectoratului Teritorial de Muncă Bucureşti, a declarat că au fost demarate cercetările în cazul accidentului şi că în cursul zilei de astăzi urmează să fie primite toate documentele despre eveniment. Acesta a precizat că în funcţie de rezultatele anchetei se va stabili gradul de vinovăţie şi dacă reprezentanţii firmei care derulau lucrările vor fi sancţionaţi contravenţional sau penal.

Pe de altă parte, Dorina Tiron, director general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), a declarat că lucrările la Pasajul Băneasa nu vor fi întârziate, fiind oprite doar în locul în care s-a produs accidentul, pe perioada anchetei. "Accidentul nu va cauza întârzieri la lucrări. Ele s-au oprit pe perioada anchetei şi numai în locul în care s-a produs accidentul. După ce se termină ancheta - care cât poate să dureze?, o zi, două - lucrările vor fi reluate şi în zona accidentului. Oricum, lucrarea e una, utilităţile alta. Accidentul nu are nici o legătură cu termenul lucrării."

S-AU SPĂLAT PE MÂINI!
După modelul "lasă că tot mortul e devină" responsabilitatea pentru trei vieţi curmate este pasată dintr-o ogradă în alta. Fiecare dintre cei implicaţi consideră că şi-a făcut datoria şi că a acţionat în spiritul legii. Probabil soarta, bat-o vina! Însă, la împărţitul "ciolanului", nimeni nu ar fi cedat nimic. Aceeaşi Dorina Tiron a declarat că securitatea muncii în şantier este responsabi­litatea constructorului, nu a "unităţii noastre".

Începutul e bun, dar... la rândul lor reprezentanţii constructorului Lena se spală şi ei pe mâini de orice responsabilitate, afirmând cu tărie că protecţia muncii cade în sarcina firmei subcontractoare, Marconstruct, angajată să schimbe conducta de apă. Lucru care, după declaraţiile celor de la Lena, este stipulat chiar în contractul încheiat de ei cu Marconstruct.

Şi, poate că ecuaţia nu ar mai fi cu atâtea necunoscute, dacă cei de la Marconstruct şi-ar recunoşte o parte din vină. Nici gând. Laurenţiu Dogaru, director tehnic al firmei - o SRL înfiinţată în 1992 şi a cărei proprietară este chiar soţia dumnealui - a declarat că "măsurile de protecţia muncii au fost luate". "Şanţurile au fost asigurate. Când s-a terminat lucrarea a început desfacerea blindajului şi în momentul în care oamenii au slăbit blin­dajele, malul a cedat. Măsurile de protecţie a muncii au fost luate, dar pământul a fost cum a fost, că era acolo o conductă de gaze, una de apă, o canalizare veche."

Pe când concluziile anchetei? Le aşteptăm cu interes.  Sperăm doar să nu fie tărăgănate la nesfârşit, până vor fi date uitării. Vinovaţii, oricine ar fi ei, trebuie să plătească.

×
Subiecte în articol: observator