x close

Vinovați pentru morții de pe șosele

0
Autor: Diana Scarlat 21 Noi 2016 - 09:50
Vinovați pentru morții de pe șosele

În ultimele trei săptămâni s-au produs mai multe accidente rutiere grave, începând cu accidentul în lanț de pe A2, în care patru oameni au murit și peste 40 au fost răniți. Factorii favorizanți ai accidentelor de pe drumurile României se întind de la drumurile foarte proaste, până la neglijența șoferilor și lipsa de educație rutieră. Școli specializate în instruirea șoferilor există, însă foarte puțini sunt cei dispuși să facă niște cursuri suplimentare, înainte de a se urca la volan. Mentalitatea românului este sub semnul lui „lasă că merge și-așa” sau „mie nu mi se poate întâmpla”.

Gropi, drumuri construite prost, delăsare și lipsă de interes din partea autorităților, lipsa unor prevederi legale clare dar și lipsa de educație rutieră și de experiență a șoferilor, ar fi, pe scurt, lista factorilor care duc la moartea oamenilor pe șoselele României. Toți cei care fac posibili acești factori sunt vinovați. Sâmbătă dimineață au murit trei oameni, într-un accident cumplit, în dreptul localității Șindrilița, pe DN2. Duminică au mai murit trei, în alt accident cumplit, în Mehedinți. Săptămâna trecută, două accidente în lanț s-au produs, în același loc, pe Autostrada Soarelui, pe ambele sensuri de mers, iar cu două săptămâni înainte, tot pe A2 au murit patru oameni, într-un groaznic accident în lanț. În aceeași perioadă s-au produs și alte accidente, pe drumurile României, aproape zilnic.

 

Analiza criminologică

Din perspectivă criminologică se pot stabili clar pericolele și s-ar putea lua măsuri pentru reducerea numărului de morți de pe șosele. „Cele mai frecvente accidente sunt pe DN 2, acea șosea așa-zis rapidă – o eroare de gândire, acceptată și lăsată așa cum a fost proiectată, chiar dacă știe toată lumea că este un pericol permanent pentru toți cei care o folosesc și chiar dacă problema este foarte simplu de rezolvat, prin corectarea greșelii inițiale de proiectare, adică prin lățirea așa-zisei prime benzi”, spune criminologul Dan Antonescu. Acest „Drum Negru al României” - cum îl descrie criminologul pe blogul său, pleacă din București, trece pe lângă Urziceni, apoi pe lângă Buzău, și străbate Moldova, spre nord.

 

Vizibilitate slabă și legi neclare

O altă cauză a accidentelor – în special a celor în lanț – este legată de condițiile meteo nefavorabile, dar și de lipsa unor prevederi legale clare. „Pe autostradă există panouri care comunică faptul că viteza maxim admisă este de 130 km la oră, dar pe timp de ploaie viteza maxim admisă este de 80 km la oră. Pe celelalte drumuri nu există astfel de panouri. Dacă pe autostradă ai parapet despărțitor, ai două benzi și riscul de coliziune este mult mai redus, acea restricție de 80 de km la oră s-ar justifica doar în cazul unei ploi torențiale, cu vizibilitate foarte redusă. În schimb, pe celelalte drumuri se recomandă doar adaptarea vitezei la condițiile de drum, fără a se specifica exact care ar trebui să fie viteza maximă. Asta înseamnă că pe autostradă am obligația să merg cu până la 80 km la oră, dar pe orice alt drum pot merge cu 90 sau 100 de kilometri la oră, indiferent dacă toarnă cu găleata. Legea spune că șoferul poate aprecia cum se adaptează la condițiile de drum, dar nu spune cum”, mai spune criminologul.
 

Șoferii nu vor cursuri suplimentare

Lipsa acestor prevederi clare a stat la baza producerii accidentului cumplit de pe A2, sâmbătă, 5 noiembrie. Legislaţia în vigoare specifică doar faptul că ar trebui redusă viteza, pentru adaptarea la condiţiile meteo nefavorabile - de ceaţă densă, polei, ploaie sau ninsoare – dar nu toți șoferii gândesc la fel. Pe 5 noiembrie, un șofer s-a gândit să reducă brusc viteza, intrând în zona de ceață densă, iar cei din spate s-au lovit de el, pentru că nu au considerat necesar să facă același lucru, mai ales pe banda a doua. “Reducerea vitezei, pentru adaptarea la condiţiile de ceaţă densă nu este limitată, chiar şi pe banda de viteză. Poţi să mergi şi cu cinci kilometri la oră, până când treci de zona cu vizibilitate foarte redusă”, a explicat expertul Titi Aur. Fost pilot național de raliuri, oferă și consiliere, dar și cursuri de specializare, pentru cei care vor să conducă bine, nu doar să obțină permisul de conducere. În România sunt câteva școli de acest fel, însă numărul doritorilor de cursuri aprofundate este foarte redus. Cei mai mulți spun „lasă, că nu mi se poate întâmpla mie asta” și cred că se vor obișnui să conducă după ce-și obțin permisul”, mai spune Titi Aur. Cu toate acestea, la fel de periculoși ca începătorii sau poate chiar mai periculoși sunt cei care conduc de mult timp pe o singură rută, pentru că aceștia cred că lor nu li se poate întâmpla nimic, explică fostul pilot.
 

Gropi și drumuri prost administrate

Șoferii implicați în accidentele în lanț de pe A2, săptămâna trecută, dau în judecată administratorul drumului, pentru că nu s-au puat măsurile stabilite prin lege, în caz de polei. Asociația România Fără Gropi atrage atenția asupra faptului că cele mai multe accidente rutiere sunt cauzate de calitatea execrabilă a drumurilor, dincolo de neadaptarea vitezei și de neatenția șoferilor. Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră pentru perioada 2016-2020 conține un capitol care descrie cauzele producerii accidentelor, unde se ignoră multe dintre realități, deși cauzele reale se regăsesc în alt capitol, pe lista foarte lungă de priorități. „Nu putem încheia un an 2020 cu numărul de victime redus la jumătate dacă nu conștientizăm de unde plecăm, ce lipsuri avem și mai ales care sunt cauzele reale ale numărului mare de victime rezultate din accidentele rutiere produse în România”, spune liderul asociației România Fără gropi, Alexandru Vîlvoi.

Cele mai multe tragedii se întâmplă în condiții meteo nefavorabile

Citeşte mai multe despre:   accident

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 




Afisari: 1385


Mai multe titluri din categorie

Dragnea: Au existat şase posibile propuneri pentru funcţia de premier, cinci au refuzat

Dragnea: Au existat şase posibile propuneri pentru funcţia de premier, cinci au refuzat
Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat luni că au existat şase posibile propuneri pentru funcţia de prim-ministru, iar cinci dintre cei care au primit această propunere au refuzat-o.  În final,...

BACALAUREAT 2017 - Ce subiecte au avut elevii la proba de Limba și Literatura Română

BACALAUREAT 2017 - Ce subiecte au avut elevii la proba de Limba și Literatura Română
Galerie Foto Elevii de clasa a XII-a au susținut, luni, prima pobă a Bacalaureatului 2017 la Limba și Literatura Română. Pe 28 iunie va avea loc proba obligatorie a profilului, pe 30 iunie - proba la alegere a...

Tăriceanu: BPC al ALDE a decis excluderea din partid a lui Remus Borza

Tăriceanu: BPC al ALDE a decis excluderea din partid a lui Remus Borza
Biroul Politic Central al ALDE a decis, cu majoritate, excluderea din partid a lui Remus Borza, după ce acesta a votat împotriva demiterii Guvernului Grindeanu la moţiunea de cenzură, a anunţat, luni, liderul...

Preşedintele Comitetului Militar al NATO: Nu este clară atitudinea agresivă a Rusiei faţă de NATO

Preşedintele Comitetului Militar al NATO: Nu este clară atitudinea agresivă a Rusiei faţă de NATO
Generalul ceh Petr Pavel, preşedintele Comitetului Militar al NATO, a declarat luni că "nu este clar"că Rusia are o "atitudine agresivă" faţă de ţările membre ale Alianţei Nord-Atlantice,...

Surse. Mihai Tudose, validat de CExN al PSD pentru propunerea de premier

Surse. Mihai Tudose, validat de CExN al PSD pentru propunerea de premier
Ministrul interimar al Economiei, Mihai Tudose, a fost validat în unanimitate pentru funcţia de premier de Comitetul Executiv Naţional al PSD, au declarat surse politice. Propunerea, care i-a aparţinut...

Orban: În acest moment este foarte dificilă formarea unei noi majorităţi

Orban: În acest moment este foarte dificilă formarea unei noi majorităţi
Preşedintele PNL, Ludovic Orban, a declarat luni că este foarte dificilă formarea unei noi majorităţi a partidelor din Opoziţie, iar în urma negocierilor cu celelalte partide nu s-a apropiat de acest...

Mihai Tudose a acceptat nominalizarea PSD pentru funcția de premier

Mihai Tudose a acceptat nominalizarea PSD pentru funcția de premier
Informații noi din ședința Comitetului Executiv Național al PSD. După dezbaterile care au început de aproximativ o oră, se pare că s-a conturat o decizie. Potrivit unor surse politice, ministrul...

Iohannis: Tricolorul României este simbolul unui stat modern şi democratic, membru al NATO şi al UE

Iohannis: Tricolorul României este simbolul unui stat modern şi democratic, membru al NATO şi al UE
Tricolorul României este simbolul unui stat modern şi democratic, membru al NATO şi al Uniunii Europene, afirmă preşedintele Klaus Iohannis, într-un mesaj transmis, luni, cu ocazia Zilei Drapelului...

Constanţa: Cetăţean american posibil violator, reţinut în staţiunea Mamaia

Constanţa: Cetăţean american posibil violator, reţinut în staţiunea Mamaia
Un cetăţean american, bănuit de comiterea unor infracţiuni de viol şi agresiune sexuală, a fost reţinut de poliţişti în cursul unei operaţiuni sub acoperire efectuată în staţiunea Mamaia şi va fi...

Dragnea: Carmen Dan este una dintre propunerile de premier

Dragnea: Carmen Dan este una dintre propunerile de premier
Carmen Dan este una dintre propunerile pentru funcţia de premier, a precizat luni preşedintele social-democraţilor, Liviu Dragnea, el subliniind faptul că PSD şi ALDE au majoritate în Parlament şi că acest...

Dragnea: Sunt cinci sau şase propuneri pentru funcţia de premier

Dragnea: Sunt cinci sau şase propuneri pentru funcţia de premier
Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a anunţat luni că social-democraţii au cinci sau şase propuneri pentru funcţia de premier.  "Am avut şi ieri, şi zilele trecute cu aproape toţi preşedinţii de...

Curtea Constituţională, reguli noi pentru opiniile separate

Curtea Constituţională, reguli noi pentru opiniile separate
O hotărâre recentă a Curţii Constituţionale îi dă preşedintelui CCR   puteri depline asupra opiniilor separate sau concurente ale judecătorilor constituţionali. Modificarea de regulament...

Australia: Valoarea Marii Bariere de Corali a fost estimată la 37 de milliarde de euro

Australia: Valoarea Marii Bariere de Corali a fost estimată la 37 de milliarde de euro
Marea Barieră de Corali este emblematică şi nepreţuită pentru australieni, însă experţii cabinetului de consultanţă Deloitte au apreciat valoarea sa economică la 56 de miliarde de dolari australieni (37...

Polițist luat în vizor pentru o glumă cu polițiști

Polițist luat în vizor pentru o glumă cu polițiști
O decizie luată de Inspectoratul Județean de Poliție Mureș, de a cerceta un polițist, pentru o postare pe Facebook, a stârnit revolta multor angajați ai MAI, în special a celor care au muncă...

Ce avere mai are familia prezidenţială

Ce avere mai are familia prezidenţială
Preşedintele Klaus Iohannis are mai puţini bani în cont faţă de anul 2016, iar veniturile din chirii ale familiei prezidenţiale s-au redus de trei ori, potrivit celor mai recente declaraţii de avere şi...
Serviciul de email marketing furnizat de