x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vinovați pentru morții de pe șosele

0
Autor: Diana Scarlat 21 Noi 2016 - 09:50
Vinovați pentru morții de pe șosele

În ultimele trei săptămâni s-au produs mai multe accidente rutiere grave, începând cu accidentul în lanț de pe A2, în care patru oameni au murit și peste 40 au fost răniți. Factorii favorizanți ai accidentelor de pe drumurile României se întind de la drumurile foarte proaste, până la neglijența șoferilor și lipsa de educație rutieră. Școli specializate în instruirea șoferilor există, însă foarte puțini sunt cei dispuși să facă niște cursuri suplimentare, înainte de a se urca la volan. Mentalitatea românului este sub semnul lui „lasă că merge și-așa” sau „mie nu mi se poate întâmpla”.

Gropi, drumuri construite prost, delăsare și lipsă de interes din partea autorităților, lipsa unor prevederi legale clare dar și lipsa de educație rutieră și de experiență a șoferilor, ar fi, pe scurt, lista factorilor care duc la moartea oamenilor pe șoselele României. Toți cei care fac posibili acești factori sunt vinovați. Sâmbătă dimineață au murit trei oameni, într-un accident cumplit, în dreptul localității Șindrilița, pe DN2. Duminică au mai murit trei, în alt accident cumplit, în Mehedinți. Săptămâna trecută, două accidente în lanț s-au produs, în același loc, pe Autostrada Soarelui, pe ambele sensuri de mers, iar cu două săptămâni înainte, tot pe A2 au murit patru oameni, într-un groaznic accident în lanț. În aceeași perioadă s-au produs și alte accidente, pe drumurile României, aproape zilnic.

 

Analiza criminologică

Din perspectivă criminologică se pot stabili clar pericolele și s-ar putea lua măsuri pentru reducerea numărului de morți de pe șosele. „Cele mai frecvente accidente sunt pe DN 2, acea șosea așa-zis rapidă – o eroare de gândire, acceptată și lăsată așa cum a fost proiectată, chiar dacă știe toată lumea că este un pericol permanent pentru toți cei care o folosesc și chiar dacă problema este foarte simplu de rezolvat, prin corectarea greșelii inițiale de proiectare, adică prin lățirea așa-zisei prime benzi”, spune criminologul Dan Antonescu. Acest „Drum Negru al României” - cum îl descrie criminologul pe blogul său, pleacă din București, trece pe lângă Urziceni, apoi pe lângă Buzău, și străbate Moldova, spre nord.

 

Vizibilitate slabă și legi neclare

O altă cauză a accidentelor – în special a celor în lanț – este legată de condițiile meteo nefavorabile, dar și de lipsa unor prevederi legale clare. „Pe autostradă există panouri care comunică faptul că viteza maxim admisă este de 130 km la oră, dar pe timp de ploaie viteza maxim admisă este de 80 km la oră. Pe celelalte drumuri nu există astfel de panouri. Dacă pe autostradă ai parapet despărțitor, ai două benzi și riscul de coliziune este mult mai redus, acea restricție de 80 de km la oră s-ar justifica doar în cazul unei ploi torențiale, cu vizibilitate foarte redusă. În schimb, pe celelalte drumuri se recomandă doar adaptarea vitezei la condițiile de drum, fără a se specifica exact care ar trebui să fie viteza maximă. Asta înseamnă că pe autostradă am obligația să merg cu până la 80 km la oră, dar pe orice alt drum pot merge cu 90 sau 100 de kilometri la oră, indiferent dacă toarnă cu găleata. Legea spune că șoferul poate aprecia cum se adaptează la condițiile de drum, dar nu spune cum”, mai spune criminologul.
 

Șoferii nu vor cursuri suplimentare

Lipsa acestor prevederi clare a stat la baza producerii accidentului cumplit de pe A2, sâmbătă, 5 noiembrie. Legislaţia în vigoare specifică doar faptul că ar trebui redusă viteza, pentru adaptarea la condiţiile meteo nefavorabile - de ceaţă densă, polei, ploaie sau ninsoare – dar nu toți șoferii gândesc la fel. Pe 5 noiembrie, un șofer s-a gândit să reducă brusc viteza, intrând în zona de ceață densă, iar cei din spate s-au lovit de el, pentru că nu au considerat necesar să facă același lucru, mai ales pe banda a doua. “Reducerea vitezei, pentru adaptarea la condiţiile de ceaţă densă nu este limitată, chiar şi pe banda de viteză. Poţi să mergi şi cu cinci kilometri la oră, până când treci de zona cu vizibilitate foarte redusă”, a explicat expertul Titi Aur. Fost pilot național de raliuri, oferă și consiliere, dar și cursuri de specializare, pentru cei care vor să conducă bine, nu doar să obțină permisul de conducere. În România sunt câteva școli de acest fel, însă numărul doritorilor de cursuri aprofundate este foarte redus. Cei mai mulți spun „lasă, că nu mi se poate întâmpla mie asta” și cred că se vor obișnui să conducă după ce-și obțin permisul”, mai spune Titi Aur. Cu toate acestea, la fel de periculoși ca începătorii sau poate chiar mai periculoși sunt cei care conduc de mult timp pe o singură rută, pentru că aceștia cred că lor nu li se poate întâmpla nimic, explică fostul pilot.
 

Gropi și drumuri prost administrate

Șoferii implicați în accidentele în lanț de pe A2, săptămâna trecută, dau în judecată administratorul drumului, pentru că nu s-au puat măsurile stabilite prin lege, în caz de polei. Asociația România Fără Gropi atrage atenția asupra faptului că cele mai multe accidente rutiere sunt cauzate de calitatea execrabilă a drumurilor, dincolo de neadaptarea vitezei și de neatenția șoferilor. Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră pentru perioada 2016-2020 conține un capitol care descrie cauzele producerii accidentelor, unde se ignoră multe dintre realități, deși cauzele reale se regăsesc în alt capitol, pe lista foarte lungă de priorități. „Nu putem încheia un an 2020 cu numărul de victime redus la jumătate dacă nu conștientizăm de unde plecăm, ce lipsuri avem și mai ales care sunt cauzele reale ale numărului mare de victime rezultate din accidentele rutiere produse în România”, spune liderul asociației România Fără gropi, Alexandru Vîlvoi.

Cele mai multe tragedii se întâmplă în condiții meteo nefavorabile

Citeşte mai multe despre:   accident

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 




Afisari: 1647


Mai multe titluri din categorie

Dragnea: 2-1 pentru închisoare cu executare

Dragnea: 2-1 pentru închisoare cu executare
Completul de 3 judecători de la ÎCCJ l-a condamnat, ieri, pe preşedintele PSD Liviu Dragnea, la 3 ani şi 6 luni închisoare cu executare pentru instigare la abuz în serviciu în dosarul angajărilor de la DGASPC Tel...

Ce a spus Gabriela Firea despre sentința primită de Dragnea

Ce a spus Gabriela Firea despre sentința primită de Dragnea
Gabriela Firea a transmis, joi seară, o primă reacție, după sentințele date de magistrații ÎCCJ în dosarul Liviu Dragnea - DGASPC Teleorman. ”Partidul trece prin momente dificile. Așa cum am făcut și în...

O intalnire Donald Trump - Vladimir Putin în iulie?

O intalnire Donald Trump - Vladimir Putin în iulie?
Preşedintele american Donald Trump lasat sa se intaleaga ca nu este exclusa o intalnire cu omologul său rus Vladimir Putin în luna iulie. "Analizam posibilităţile" unei eventuale întrevederi între patru ochi luna ...

Misterioasele "incidente de sănătate" din Cuba au revinit

Misterioasele "incidente de sănătate" din Cuba au revinit
Alt diplomat al SUA, primul după zece luni, a cazut victima misterioaselor "incidente de sănătate" care au afectat deja 24 de americani în Cuba, a anunţat Departamentul de Stat.   "Este primul caz...

Tinerețea lui Kim Jong-un - câteva lucruri uluitoare despre viața petrecută în Occident de liderul nord-coreean

Tinerețea lui Kim Jong-un - câteva lucruri uluitoare despre viața petrecută în Occident de liderul nord-coreean
Evenimentele externe din ultima săptămână au readus în centrul atenției personalitatea liderului nord-coreean. Iată câteva lucruri suprinzătoare despre tinerețea lui Kim Jong-un, care ar putea, la o adică,...

Primar PSD: Solicit public demisia de onoare a lui Liviu Dragnea

Primar PSD: Solicit public demisia de onoare a lui Liviu Dragnea
Primarul PSD din oraşul Cavnic, judeţul Maramureş, Vladimir Petruţ, cel care a spus că aleşii locali ai PSD sunt obligaţi să meargă la mitingul PSD, cere demisia de onoare a lui Liviu Dragnea, după ce acesta a ...

Accident în Satu Mare: Patru civili şi un poliţist au fost răniţi. Autospecială a Poliţiei, avariată

Accident în Satu Mare: Patru civili şi un poliţist au fost răniţi. Autospecială a Poliţiei, avariată
Patru civili şi un poliţist au fost răniţi în urma unui accident rutier petrecut joi pe DN 19 Satu Mare - Oradea, în localitatea sătmăreană Moftinu Mic, după ce o autospecială neinscripţionată a Poliţiei a ...

Cod portocaliu de inundaţii în patru judeţe şi Cod galben în 13 judeţe

Cod portocaliu de inundaţii în patru judeţe şi Cod galben în 13 judeţe
Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor a emis, joi, trei atenţionări Cod portocaliu de inundaţii pentru râuri din judeţele Alba, Harghita, Bistriţa-Năsăud şi Cluj şi mai multe...

Circulaţia pe bd. Kiseleff a fost întreruptă. Numărul protestatarilor a ajuns la câteva mii

Circulaţia pe bd. Kiseleff a fost întreruptă. Numărul protestatarilor a ajuns la câteva mii
Poliţia a închis traficul pe bulevardul Kiseleff, după ce numărul protestatarilor din Piaţa Victoriei a ajuns la câteva mii. Potrivit Brigăzii Rutiere a Capitalei, s-a aplicat deviere de la bd. Arhitect Ion...

Dăncilă: Cine cere demisia preşedintelui PSD înainte de decizia finală încalcă Constituţia şi Directivele Europene

Dăncilă: Cine cere demisia preşedintelui PSD înainte de decizia finală încalcă Constituţia şi Directivele Europene
Premierul Viorica Dăncilă, preşedinte executiv al PSD, consideră că cei care cer demisia liderului partidului, Liviu Dragnea, înainte de pronunţarea unei decizii finale ''încalcă grav Constituţia României,...

Adrian Ursu, despre condamnarea lui Liviu Dragnea: Ceața minții a pus stăpânire pe România

Adrian Ursu, despre condamnarea lui Liviu Dragnea: Ceața minții a pus stăpânire pe România
Adrian Ursu a avut o primă reacție după ce Liviu Dragnea a fost condamnat la 3 ani şi 6 luni închisoare cu executare în dosarul DGASPC Teleorman, în legătură cu angajarea în această...

Ce poate face parlamentarul tău

Ce poate face parlamentarul tău
Deputaţii şi senatorii reprezintă cetăţenii din circumscripţiile electorale care i-au ales în Parlamentul României şi în faţa instituţiilor internaţionale. Sunt în serviciul lor şi au obligaţia să se...

Prognoza METEO pentru 22, 23 , 24 și 25 iunie : Ploi în toată țara

Prognoza METEO pentru 22, 23 , 24 și 25 iunie : Ploi în toată țara
Vremea va deveni instabilã, în vestul, centrul, nordul teritoriului și în zona de munte și doar izolat în rest. Vor fi înnorãri temporar accentuate, averse ce vor avea și caracter torențial și descãrcãri...

Codrin Ştefănescu, despre sentinţa în cazul Dragnea: Este absolut îngrozitoare

Codrin Ştefănescu, despre sentinţa în cazul Dragnea: Este absolut îngrozitoare
Secretarul general adjunct al PSD, Codrin Ştefănescu, a declarat joi că sentinţa în cazul liderului social-democraţilor, Liviu Dragnea, este "absolut îngrozitoare", menţionând că este şocat. "Practic, nu...

Koko, gorila care înțelegea limbajul semnelor, a murit la 46 de ani

Koko, gorila care înțelegea limbajul semnelor, a murit la 46 de ani
Koko, o gorilă de sex feminin crescută în captivitate, faimoasă pentru capacitatea sa de a înţelege limbajul semnelor, a murit miercuri, la vârsta 46 de ani, în California, a anunţat The Gorilla Foundation,...
Serviciul de email marketing furnizat de