Francezii au o expresie: “Banal à pleurer”... Adică atît de banal, încît îţi vine să plîngi! Expresia s-ar potrivi multor filme din competiţia de pînă acum.
•Corespondenţă de la CannesFrancezii au o expresie: “Banal à pleurer”... Adică atît de banal, încît îţi vine să plîngi! Expresia s-ar potrivi multor filme din competiţia de pînă acum. Văzîndu-le, pare incredibil că selecţionerii au avut de ales din peste 1.700 de titluri din lumea largă, ca să se oprească la 22. Dacă aşa arată cele mai interesante producţii ale momentului, atunci “uzina de vise” ar trebui să se pregătească să intre în reparaţii capitale. E adevărat că, spre deosebire de alţi ani, nu s-a prea auzit, la proiecţii, zgomot de scaune trîntite şi nu s-au prea văzut oameni părăsind sala, deci selecţia n-a avut parte de catastrofe. E adevărat că, în fiecare film, ai putut descoperi ceva interesant (doar sîntem la Cannes!). Dar, dincolo de toate, e dezolantă lipsa de anvergură şi de noutate a filmelor din competiţie. Unde e marele cinema şi unde sînt marii autori? Deocamdată nu s-au văzut. Senzaţia, la Cannes, e aceea că marile descoperiri vor veni, neapărat, “mîine”. Întotdeauna “mîine” e ziua cea mare, ziua capodoperei...
Pînă azi, însă, nici un film nu s-a impus cu forţă, nu s-a
detaşat de pluton, deci orice palmares pare, în principiu, posibil, ca o
chestiune de gust sau de “politică culturală” a juriului. Mult-aşteptatul film
al americanului James Gray, “Two Lovers”, e şi el cît se poate de banal. Deşi
are actori buni (Isabella Rossellini, în rolul unei mame îngrijorate de
instabilitatea psihică a unui fiu, maestru al iubirilor şi al sinuciderilor
ratate; sau Gwyneth Paltrow, în rolul ofertant al unei blonde inteligente, care
suferă din amor), toată povestea are un aer de “deja văzut”, de originalitate
expirată... şi la sfîrşit eşti de acord cu Gwyneth Paltrow, care declară, la
Cannes, că nu merită să pleci de acasă, de la copilaşi, pentru filmări: “Nu am
nici o ambiţie nebună în materie de carieră cinematografică. Frumuseţea vieţii
e să-mi cresc eu copiii, cît sunt mici! Iar Hollywoodul, cu a lui uzină de
vise, n-o să-mi strice aceste momente. Succesul, banii, gloria? Nu sunt decît
nişte iluzii!”... Cinema-ul, la fel.
Înainte de orice, marele cinema înseamnă privire. Privirea
unui cineast. Un mod de a vedea lumea aşa cum n-a mai văzut-o nimeni pînă la
el. Capacitatea de a crea un univers al lui, şi numai al lui. În lipsa forţei
de a crea un univers propriu, mai adevărat decît realitatea însăşi, unii
regizori (inclusiv din competiţia Cannesului) apelează, oarecum compensatoriu,
la formula “documentarului-ficţiune” sau la aceea a “reportajului-ficţiune” –
ceea ce are mai puţin de-a face cu ceea ce se înţelege prin veritabilul “cinema
de autor”...
O astfel de “ficţiune-documentară” a fost filmul chinez din
competiţie, “24 City”. 24 City e numele unui complex de apartamente de lux,
proiect imobiliar derulat pe locul unde s-a demolat o uzină; filmul e o suită de mărturii ale unor personaje, între nostalgie şi
revoltă, despre tot ce a însemnat viaţa lor în China ultimei jumătăţi de secol.
Tot la porţile documentarului (de animaţie) a bătut şi “Vals cu Bashir”, filmul
israelianului Ari Folman, o incursiune posttraumatică în psihologia participanţilor
la război (la unul din ele!, fie el războiul din Liban, de la începutul anilor
’80). Un film care – intuind opţiunile şi “activismul” lui Sean Penn – are mari
şanse să-şi găsească un loc în palmares.
Tot în zona preciziei documentare, a faptelor, a mărturiilor,
a filelor de dosar s-a înscris şi primul film italian din competiţie, “Gomorra”,
de Matteo Garrone. După cartea de succes a unui tînăr ziarist, Roberto Saviano,
care plăteşte scump investigaţiile lui despre Mafie, faptul că “a dat nume” şi
că a dezvăluit adevăruri crude. Autorul a fost condamnat la moarte de Mafie,
drept care nu se mai poate deplasa decît cu escortă, schimbă mereu locuinţele,
trăieşte ca un evadat. Pînă şi la Cannes n-a avut dreptul să urce pe scara cu
covor roşu de la palat, unde ar fi fost o ţintă prea uşoară. Filmul se detaşează
programatic, de tot ceea ce ar însemna o “imagine folclorică a criminalităţii”.
Aflăm, printre altele, că Mafia are la activ, în ultimii 30 de ani, peste 10.000
de morţi (nu numai în Italia), că organizaţia are o cifră de afaceri de circa
150 miliarde de euro pe an şi că “naşii” îşi extind şi îşi diversifică
afacerile în toată lumea, inclusiv în Europa de Est, cu un dinamism de
invidiat...