Nici nu a apucat să se usuce cerneala pe actul de constituire al Băncii pentru Investiții și Dezvoltare (BID), că el va suferi o serie de modificări, după ce oficialii Ministerului Finanțelor și-au dat seama că are serioase lacune care vor afecta activitatea noii instituții financiare controlate de statul român. Înființarea ei a fost aprobată în 2022, după discuții interminabile care au durat aproape 10 ani, actul constitutiv a fost aprobat în 2023, și deși suntem în 2025 încă nu este operațională. Asta face ca mandatul primilor șefi ai băncii să expire fără ca ei să intre cu adevărat în pâine, având în vedere că acesta încetează pe 15 noiembrie. Una dintre modificări pregătite acum se referă la remunerația membrilor Consiliului de supraveghere și ai Directoratului. Deși înființarea ei a fost aprobată în urmă cu aproape trei ani, BID a fost lansată oficial de abia săptămâna trecută. Banca este deținută 100% de statul român și are un capital social de trei miliarde de lei.
Potrivit unui proiect de hotărâre de guvern pregătit de Ministerul Finanțelor, remunerația membrilor Consiliului de supraveghere va fi stabilită de adunarea generală a acționarilor. Ea va fi formată dintr-o indemnizație fixă lunară. De asemenea, tot adunarea generală a acționarilor va stabili limitele generale ale remunerațiilor acordate membrilor Directoratului. Membri provizorii ai Consiliului de supraveghere, și, după caz, ai Directoratului nu vor beneficia de indemnizație variabilă.
Înființarea și operaționalizarea băncii de dezvoltare a României este prevăzută în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, în cadrul Componentei 8 - Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, Reforma 5 - Înființarea și operaționalizarea Băncii de Dezvoltare a României, cu termen de implementare trimestrul IV 2024
Numiri provizorii în loc de selecții
Conform prevederilor în vigoare, mandatul primilor membri ai organelor statutare ale unei companii este de cel mult 2 ani. În contextul în care mandatul acestora se încheie la data de 15 noiembrie 2025, nu se justifică demararea unei proceduri de selecție pentru pozițiile care acum sunt vacante, consideră inițiatorii noului proiect de HG. În aceste condiții, se propune numirea unor membrii provizorii până la finalizarea procedurii de selecție declanșată pentru desemnarea noilor membri ai organelor statutare ale BID și aprobarea acestora de către Banca Națională a României.
Domeniul de activitate se extinde
Vor fi extinse ariile de intervenție pentru BID și pentru fondurile europene, altele decât cele aflate în coordonarea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, BID având posibilitatea de a implementa instrumente financiare (credite și garanții) distribuite din postura de intermediar financiar.
De asemenea, modificările au în vedere asigurarea continuității în derularea activității în numele și în contul statului de către BID prin acordarea de produse financiare în condiții de piață, pentru proiecte viabile. Aceste completări sunt necesare având în vedere că începând cu data de 30 septembrie 2025, Exim Bank nu va mai acorda angajamente noi de finanțare și garantare în numele și în contul statului destinate să asigure dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea utilităților de interes public, dezvoltarea regională, susținerea activității de cercetare-dezvoltare, protecția mediului înconjurător, ocuparea și formarea personalului, susținerea și dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii.
Conform mecanismului de garantare, plata garanțiilor executate se va realiza de către BID, iar ulterior, pe baze trimestriale, se va solicita Ministerului Finanțelor plata sumelor rezultate din executarea garanțiilor emise de BID, în cadrul instrumentelor sale de garantare de portofoliu sau a celor de garanții individuale, până la nivelul pierderii așteptate, reprezentând plată definitivă a bugetului de stat, diferența până la valoarea totală a garanțiilor executate urmând să rămână în sarcina BID.
De asemenea, se includ precizări privind obligativitatea BID de a transmite Ministerului Finanțelor informații privind plafonul anual al garanțiilor ce urmează să fie emise de către bancă, a pierderilor așteptate aferente acestor garanții și a datoriei ce urmează a fi contractată de bancă, în vederea includerii în plafonul anual al garanțiilor guvernamentale, care se aprobă prin legile anuale pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar.
Care este situația actuală
Începând cu anul 2024, conducerea băncii a efectuat demersurile necesare în vederea operaționalizării băncii, respectiv angajarea de personal competent, identificarea și închirierea sediului, efectuarea achizițiilor pentru infrastructura IT, elaborare norme și proceduri de lucru etc. Mai mult, experții Băncii Europene de Investiții și ai Băncii Mondiale au furnizat asistență tehnică pe aspecte cheie care vor defini activitatea viitoare a băncii, în special în ceea ce privește proiectarea primelor produse financiare care vor fi lansate, definirea strategiei de creditare și investiții pentru perioada 2025-2027, a cadrului de risc, a cadrului și strategiei în domeniul mediului, social și de guvernanță (ESG). De asemenea, în ceea ce privește modalitatea de implementare a mecanismului de garantare a obligațiilor băncii de către stat, prin Ministerul Finanțelor, condiţiile de efectuare a plăţilor în situația executării garanției de stat, precum şi mecanismul de recuperare a sumelor plătite care va fi prevăzut în Memorandumul de înțelegere care va fi încheiat între bancă și Ministerul Finanțelor au avut loc discuții de clarificare între părțile implicate, respectiv BID, Ministerul Finanțelor și Banca Națională a României.
La conducerea executivă a BID, pe poziţia de director general, preşedinte al directoratului se află Dan Sandu. El a fost ales noiembrie 2023 prin hotărâre de guvern. Acesta a fost în trecut CEO al Intesa San Paolo Bank România, membru în consiliul de administraţie al Volksbank, CEO al Nextebank România, vicepreşedinte al Millennium Bank, vicepreşedinte al Citibank România.


