În această toamnă, Sociopol a realizat patru sondaje de opinie pe această temă, perioadă în care candidatul PSD a câștigat 1 procent, candidatul AUR a câștigat 3 procente, iar candidatul PNL a câștigat 2 procente. Cele 8% ale Dianei Șoșoacă nu s-au distribuit către George Simion, așa cum au acuzat cei de la PNL și USR. Chiar și fără „ajutorul” CCR, candidatul AUR s-ar afla în fața lui Nicolae Ciucă cu două procente, potrivit acestui sondaj de opinie. Deși aceste cercetări sociologice reprezintă doar o fotografie de moment, până pe 24 noiembrie putându-se schimba multe în ecuația electorală, există două exemple recente când unele cercetări sociologice au nimerit aproape la perfecție rezultatele oficiale ale alegerilor prezidențiale. Un sondaj Inscop, realizat în septembrie 2014, l-a cotat pe Victor Ponta la un scor de 40,6%, iar pe Klaus Iohannis la 30,1%. Rezultatele oficiale ale primului tur de scrutin au fost: 40,44% pentru Ponta și 30,37% pentru Iohannis. Mai mult, USR a comandat, în 2019, un sondaj de opinie în care Klaus Iohannis era cotat pentru primu tur al alegerilor prezidențiale cu un scor de 38,9%, iar pe Viorica Dăncilă o măsurase la 22,6%. Rezultatele oficiale de la BEC au fost: Klaus Iohannis – 37,82% și Viorica Dăncilă - 22,26%.
Casa de sondare a opiniei publice Sociopol a prezentat, zilele trecute, cea mai recentă cercetare sociologică prin care a fost sondată intenția de vot pentru primul tur al alegerilor prezidențiale. Conform acestui sondaj, realizat în perioada 28 octombrie - 1 noiembrie 2024, liderul PSD, Marcel Ciolacu, se situează pe primul loc în preferințele respondenților, cu un scor de 28 de procente.
Pe locul al doilea și calificat, din punctul de vedere al acestor răspunsuri, în turul al doilea al alegerilor prezidențiale, este candidatul AUR, George Simion, cu un scor de 21 de procente. Candidatul Partidului Național Liberal, Nicolae Ciucă, se află, în continuare, pe locul al treilea, cu 16% intenție de vot. Președinta USR, Elena Lasconi, se află pe poziția a patra, cu 12 procente.
Conform Sociopol, candidatul independent Mircea Geoană se clasează abia pe poziția a cincea, cu o intenție de vot de doar 9 procente. Următorul candidat în acest clasament este tot un independent, Cristian Diaconescu, acesta beneficiind de o intenție de vot de 8 la sută.
Lista se încheie cu candidatul Partidului Național Conservator Român, europarlamentarul Cristian Terheș, care are o intenție de vot de 4 procente, dar și cu liderul UDMR, Kelemen Hunor, cu două procente.
Primul lucru care atrage atenția, atunci când vorbim despre aceste rezultate, este o evoluție liniară față de precedentul sondaj Sociopol, realizat în perioada 14-18 octombrie 2024.
Atunci, liderul PSD, Marcel Ciolacu, era cotat la 26%, cu două procente mai puțin. Liderul AUR, George Simion, avea, luna trecută, o intenție de vot de 20 de procente, cu 1% mai puțin decât în prezent. Nicolae Ciucă se afla tot pe locul al treilea și la jumătatea lunii octombrie, cu o intenție de vot de 17%, cu 1% mai mult decât în prezent. Ierarhia este respectată și în ceea ce privește locul al patrulea, ocupat, și atunci, dar și acum, de candidata USR, Elena Lasconi. Luna trecută, aceasta era cotată cu 13 procente, cu 1% mai mult decât în ultimul sondaj de opinie al Sociopol. Mircea Geoană, cotat, la jumătatea lunii trecute, cu 10 procente, a pierdut 1%. Tot un procent a pierdut și Cristian Diaconescu, cotat, luna trecută, cu 9%. Kelemen Hunor avea, și luna trecută, tot 2% în sondaj, iar Cristian Terheș a crescut cu 3 procente, de la 1% la 4%.
Diferențe de la o cercetare la alta
Sociopol a realizat, în această toamnă, patru sondaje de opinie prin care a testat intenția de vot a românilor la alegerile prezidențiale din data de 24 noiembrie 2024. Primul sondaj a fost realizat în perioada 4-12 septembrie, al doilea în perioada 7-9 octombrie, al treilea în perioada 14-18 octombrie, iar al patrulea în perioada 28 octombrie-1 noiembrie 2024.
Candidatul PSD a câștigat, în medie, un procent în plus în acest interval. Astfel, dacă Marcel Ciolacu era cotat, în primul sondaj, cu o intenție de vot de 27 la sută, în al doilea sondaj acesta a pierdut un procent, ajungând la 26%. Aceeași cotă a rezultat cu ocazia realizării celui de-al treilea sondaj, pentru ca, în ultimul sondaj, intenția de vot pentru candidatul PSD să crească la 28 de procente.
George Simion, candidat al AUR, a crescut, în același interval de timp, cu 3 procente. Primul sondaj îl credita pe Simion cu o intenție de vot de 18%. Apoi, al doilea sondaj a ridicat cota cu un procent, ajungând la 19%. Cel de-al treilea sondaj a reprezentat o nouă creștere de un procent în dreptul lui George Simion, ajungând la 20 la sută, După care a mai urmat o creștere de un procent, pentru ca, în acest moment, scorul candidatului AUR să ajungă la 21 de procente, cu doar 7 procente în spatele lui Marcel Ciolacu.
Nici candidatul PNL, Nicolae Ciucă, nu a stagnat. Evoluția procentelor sale este la fel de liniară. Primul sondaj Sociopol îl plasa la un scor de 14%, după care, în cel de-al doilea sondaj, a crescut la 17%, Cel de-al treilea sondaj a menținut această cotă, după care, în al patrulea sondaj, Nicolae Ciucă a scăzut un procent, ajungând la 16%. Chiar și așa, față de începutul lunii septembrie, candidatul PNL a beneficiat de o creștere de două procente.
Geoană și Diaconescu, umăr la umăr, pe locurile 5-6
Candidata USR la alegerile prezidențiale, Elena Lasconi, are un scor constant în sondajele Sociopol. Dacă primul sondaj o cota la 12 procente, acest scor s-a menținut în cel de-al doilea sondaj. Însă al treilea sondaj i-a crescut cota cu un procent, ajungând la 13%. Ultimul sondaj a venit cu pierderea acestui procent câștigat anterior, revenind la scorul de 12 procente.
În schimb, candidatul independent Mircea Geoană a cunoscut o pierdere de două procente în acest interval. Primul sondaj l-a cotat cu 11%, al doilea și al treilea cu 10 la sută, pentru ca, în ultimul sondaj, să ajungă la o cotă de 9 procente. Contrastând evoluția lui Geoană, independentul Cristian Diaconescu a crescut cu două procente față de prima jumătate a luni septembrie, Sociopol l-a cotat pe Diaconescu, în primul sondaj, cu o intenție de vot de 6%, după care, în al doilea și al treilea sondaj, acesta a crescut la o cotă de 9 la sută. În ultimul sondaj, Cristian Diaconescu a pierdut un procent, ajungând la un scor de 8 la sută.
Cea mai mare creștere, conform Sociopol, o cunoaște candidatul Cristian Terheș, din partea Partidului Național Conservator Român, care, dacă în luna septembrie, nici nu fusese măsurat, în primul sondaj realizat în luna octombrie a ajuns la 2%. Al treilea sondaj l-a cotat cu o pierdere de 1 procent, după care, în cel mai recent sondaj, Sociopol l-a cotat pe Cristian Terheș cu o intenție de vot de 4%.
Liderul UDMR, Kelemen Hunor, candidat la alegerile prezidențiale, a pornit, în septembrie, în aceste sondaje, de la un scor de 3 la sută, după care s-a stabilizat la două procente.
Maximum 3% ar fi migrat de la Diana Șoșoacă la candidatul AUR
Plecând de la această ultimă fotografie de moment, cea reprezentată de sondajele Sociopol realizate în ultimele două luni, s-ar putea răspunde, parțial, la întrebarea: unde au migrat voturile Dianei Șoșoacă? Retorica de campanie a celor de la PNL și a celor de la USR este aceea că hotărârea Curții Constituționale din 5 octombrie, prin care Diana Șoșoacă a fost eliminată din cursa prezidențială, a avut drept scop ca voturile de care aceasta ar fi putut beneficia să migreze în masă către candidatul AUR, George Simion, pentru ca acesta să ajungă în turul al doilea cu Marcel Ciolacu. Iar asta ar fi însemnat o reeditare a scenariului de la alegerile prezidențiale din anul 2000, când bătălia finală s-a dat între Ion Iliescu și Corneliu Vadim Tudor, ceea ce a determinat electoratul anti-PSD să voteze cu Ion Iliescu, pentru ca liderul PRM să nu devină președintele României.
În oglindă, acest scenariu ar putea fi reanimat în condițiile unei finale Ciolacu-Simion. Însă, din analiza acestor patru sondaje, rezultă că Simion beneficiază doar într-o mică măsură de voturile Dianei Șoșoacă. Conform acestei analize, între septembrie și noiembrie 2024, trei candidați (Ciolacu, Simion, Ciucă, Diaconescu și Terheș) au câștigat, împreună, 12 procente. Iar doi candidați (Geoană și Hunor) au pierdut, în total, trei procente. Diana Șoșoacă avea, în luna septembrie, în sondajul Sociopol, o intenție de vot de 8 procente.
Astfel, s-au câștigat 12 procente și s-au pierdut 11. Având în vedere faptul că Mircea Geoană a pierdut 2%, iar Cristian Diaconescu a câștigat 2%, se preconizează că aceste procente au migrat de la unul la celălalt. Din cele 8 procente ale Dianei Șoșoacă, mai mult de 3% nu au ajuns la George Simion, potrivit evoluției citate mai sus. Este posibil ca cele patru procente ale lui Cristian Terheș să provină tot din bazinul electoral al lui Șoșoacă. Astfel încât, din cele 8 procente ale acesteia, a mai rămas un procent, care reprezintă creșterea, în două luni, a lui Marcel Ciolacu.
Procentul pierdut de Kelemen Hunor nu se putea duce decât la Nicolae Ciucă, acesta din urmă crescând cu două procente în ultimele două luni, conform Sociopol.
Acuratețea sondajelor, pusă sub semnul întrebării. Scorul oficial, nimerit perfect de două case de sondare, în 2014 și 2019
Există, în spațiul public, o discuție aprinsă cu privire la acuratețea acestor sondaje de opinie și la cât de aproape au fost aceste cercetări sociologice, în raport cu rezultatele alegerilor pentru care au fost comandate.
„Jurnalul” a luat la mână rezultatele sondajelor de opinie, comparându-le cu rezultatele oficiale ale primului tur de scrutin ale alegerilor prezidențiale din anul 2014. Primii doi clasați, care au intrat în turul al doilea, au fost candidatul PSD, Victor Ponta, cu un scor oficial de 40,44% din voturi, și candidatul PNL, Klaus Iohannis, cu un scor oficial de 30,37%.
Cele mai apropiate estimări sociologice față de aceste rezultate au fost oferite de un sondaj Inscop, realizat în perioada 2 - 8 octombrie 2014, în care Victor Ponta a fost cotat la o intenție de vot de 40,6%, iar Klaus Iohannis a fost cotat la o intenție de vot de 30,1%. Aceste cifre se pliază aproape perfect pe rezultatele oficiale de la alegeri.
Relativ apropiate au fost și cifrele prezentate de IRES, în sondajul din 29 octombrie 2014, care i-a cotat pe Victor Ponta la 41% și pe Klaus Iohannis la 30%.
În perioada electorală aferentă primului tur de scrutin al prezidențialelor de acum zece ani, CSCI a realizat trei sondaje, între 15 și 18 septembrie 2014, între 20 și 25 octombrie 2014 și între 27 și 29 octombrie 2014. În aceste trei sondaje, Victor Ponta a avut, pe rând, 42%, 41% și 40%, iar Klaus Iohannis a fost cotat cu 27%, 27%, respectiv 29%.
CCSCC a realizat două sondaje, primul în perioada 19-24 septembrie, iar a doilea în perioada 21 – 24 octombrie. Ponta a avut 38%, respectiv 36%, iar Klaus Iohannis 32%, respectiv 30%.
Și Sociopol a venit, la acele alegeri, cu două sondaje, din care primul realizat între 20 și 23 septembrie, iar al doilea între 18 și 20 octombrie 2014. Sociopol l-a cotat pe Victor Ponta la 42%, respectiv la 41%, iar pe Klaus Iohannis la 26%, respectiv la 28%.
În urmă cu 5 ani, USR a preconizat, aproape fidel, rezultatul din primul tur
Ultimele alegeri prezidențiale, în România, au avut loc în anul 2019, când, în turul al doilea, au intrat candidatul PNL Klaus Iohannis, cu un scor de 37,82%, și candidatul PSD Viorica Dăncilă, cu 22,26%.
Cel mai apropiat sondaj de aceste rezultate oficiale a fost cel realizat la comanda USR, în perioada 25 octombrie – 3 noiembrie 2019, unde Klaus Iohannis fusese măsurat la 38,0%, iar Viorica Dăncilă fusese măsurată la 22,6%.
Sondajul intern al PSD, realizat la 7 noiembrie 2019, îl cota pe Iohannis la 41%, în timp ce Dăncilă era măsurată la 26 de procente.
IMAS a realizat două sondaje, din care doar unul singur o plasa pe Viorica Dăncilă în turul al doilea. În cercetarea din 8 - 28 octombrie, IMAS îl cota pe Iohannis la un scor de 45,7%, iar pe Viorica Dăncilă la 15,1%. Sondajul din perioada 9 – 28 septembrie îl dădea pe Klaus Iohannis la un scor de 45%, pe liderul USR Dan Barna la peste 18%, iar pe Viorica Dăncilă abia la 12,4 procente.