Jurnalul.ro Special Reportaje Comemorare: Fragmente de viata, 75 de ani de la pogromul de la Iasi. Fotografii socante!

Comemorare: Fragmente de viata, 75 de ani de la pogromul de la Iasi. Fotografii socante!

de Cristinel C. Popa    |   

In perioada 27 iunie - 30 august, in capitala Moldovei, are loc un eveniment cultural de mare amploare. Odata cu implinirea a 75 de ani de la pogromul de la Iasi, au loc o serie de manifestari legate de regretabilul eveniment petrecut in iunie 1941. Organizator al evenimentului este Asociatia 1+1, co-organizator fiind tranzit.ro. Prin intermediul naratiunilor personale si al materialului biografic provenit de la supravietuitori si martori, expozitia multi-site si multi-media preconizata va explora evenimentele din 27 iunie - 30 iunie 1941 din Iaşi, cand aproximativ 13.000 de evrei au fost omorati de autoritatile romane, cu ajutorul armatei germane, la comanda maresalului Ion Antonescu, conducatorul Romaniei, in cel mai mare pogrom din Europa. “Programat sa coincida cu implinirea a 75 de ani de la acest moment intunecat al istoriei romanesti, un moment care a fost in mare parte ignorat de societatea romaneasca si manipulat din punct de vedere politic, proiectul din Iasi discuta efectul razboiului, al violentei si al persecutiei asupra destinelor victimelor si ale urmasilor lor, precum si biografiile intrerupte ale generatiei trecute, care merg in paralel cu cele de azi, cu toate ca in alte zone geografice mai putin vizibile, precum Orientul Mijlociu”, se arata intr-un comunicat al tranzit.ro. Proiectul “Fragmente de viata” se axeaza pe povesti individuale, autobiografice, si nu pe naratiuni de amploare si trateaza evenimente reale din perspectiva celor care le-au trait sau a urmasilor lor, “reveland in acest fel maleabilitatea memoriei, afectata de perspectiva temporala a subiectului”.  

 

Artisti de peste hotare, prezenti la importantul eveniment

Expoziţia va avea doua parti: o parte istorica - ce va cuprinde o prezentare a unui material scris despre pogrom creat de scriitori emigrati care isi regasesc originile in Iasi si care analizeaza acest eveniment prin prisma biografiei lor sau prin intermediul povestirilor martorilor oculari – si o parte de arta contemporana, care va cuprinde proiectii de arta, filme, discutii si o piesa de teatru. Ca si in partea istorica, proiectele de arta contemporana produse pentru expozitie provin de la artisti ale caror destine i-au dus in Elvetia, Germania, Israel si Franta, dar ale caror origini se regasesc in Iasi sau in alte parti ale Romaniei, locuri de unde familiile lor au trebuit sa fuga, manate de razboi sau de masurile de represiune. Proiectele sunt povesti despre migratie, stramutare, asimilare si uitare, cu reflectii asupra notiunilor de casa, identitate si apartenenta. Prin aceasta expozitie conectam trecutul si prezentul, reunind Elvetia, Germania, Franta, Israelul si Romania, si dezvaluind legaturile lor istorice prin intermediul experientelor personale si al rutelor paralele de migratie. Proiectul functioneaza, de asemenea, ca un mod de comemorare a acestei tragedii intr-un limbaj diferit, cel artistic, si nu printr-o obiectivitatea istorica pura, accesand astfel o generatie mai tanara care nu este probabil constienta de istoria tarii sale. Expozitia si evenimentele au loc in spatii de arta si de cultura care in timpul pogromului se aflau foarte aproape de locurile in care au avut loc masacre de strada sau care au fost chiar ele astfel de locuri, purtatoare inerente ale acestei istorii uitate, care, desi invizibila azi, trebuie recuperata, chestionand deci inevitabil modul in care orasele isi amintesc trecutul. 

Programul si invitatii

Manifestarile vor incepe pe 27 iunie, cand seara va avea loc vernisajul expoziţiei “Fragmente dintr-o viata”, la sediul tranzit.ro, din Iasi, str. Lapusneanu nr. 7-9, expozitie care va continua pana pe 30 august cu proiecte artistice de Olga Stefan/Miklos Klaus Rozsa, Daniel Spoerri, Elianna Renner si Samy Briss. Expozitia istorica cu materiale culturale (texte si video) a emigrantilor din Iasi va putea fi vizitata pana pe 30 august in paralel cu expozitia de arta contemporana. In deschidere vom audia lucrari ale compozitorului cehoslovac Erwin Schulhoff, interpretate de pianista Laura Turta. Pe 28 iunie, la ora 14.00, la acelasi sediu al tranzit.ro (Iasi) de pe Lapusneanu “Cat traiesc cocorii”, de Dan Paul Ionescu, apoi proiectia de film “Souvenirs de Iasi”, urmata de o discutie intre Romulus Balazs si Olga Stefan. In a treia zi, 29 iunie, are loc un performance “pentru cate o persoana prin spatiul public urban”, de Myriam Lefkowitz, in aceeasi zi la Trazit.ro va avea loc Repertorierea victimelor pogromului de la Iasi, cu o prezentare de Adrian Cioflanca, director al Centrului pentru Studiul Istoriei Evreilor din Romania. Apoi, pe 30 iunie, la Teatrul Fix, are loc reprezentatia teatrala In Between - David Schwartz/ Katia Pascariu/ Ioana Florea/ Alice Marinescu, urmata de o discutie. In aceeasi zi, la ora 20.30, la acelasi teatru are loc o proiectie de film, “Charging the Rhino”, de Simcha Jacobovici

Artisti valorosi si lucrarile lor, pentru ieseni si martori importanti aflati la varsta senectutii

Dintre participanti remarcam pe Miklos Klaus Rozsa si Olga Stefan - cu un film ce combină discutii familiale intime dintre Olga Stefan si bunica sa, Sorana Ursu (care are acum 91 de ani), cu materiale video, fotografii si alte imagini din trecut sau din prezent, realizand un amestec de amintiri si impresii care ilustreaza si contrazic deopotriva marturiile date prin istorie orala. Cu ajutorul marturiilor personale ale Soranei Ursu al carei tata a fost ucis in pogromul de la Iasi si ale altor membrie ai familiei, acum in Israel si in Statele Unite. Povestea urmareste viata Soranei Ursu in anii razboiului, evolutia sa in comunism si in cele din urma deziluzia sa in timp ce exploreaza chestiuni legate de de identitate, migratie, dezlocuire si apartenenta. Despre autori: Miklos Klaus Rozsa este un fotograf si jurnalist nascut in Ungaria in 1954 si care a emigrat in Elvetia impreuna cu familia dupa invazia sovietica a Ungariei din 1956. Implicat profund in politica de stanga a miscarilor studentesti din anii 1980 si motivat de jurnalismul independent, Rozsa a adunat o vasta arhiva de imagini, care au fost folosite pentru diverse publicatii, pentru brosuri si materiale de presa. Dincolo de valoarea documentara intrinseca a acestor imagini, Rózsa considera ca activitatea lui este un act politic. Rózsa a “raspuns tirului” cu ajutorul aparatului de fotografiat, incercand sa deconspire informatori si sa imortalizeze brutalitatea fortelor de ordine.

Olga Stefan este curatoare, scriitoare independenta. S-a nascut la Bucuresti, a crescut in Chicago si, din 2009 traieste in Zurich. A curatoriat numeroase xpozitii inclusiv expozitii personale cu Dan Perjovshi, Lia Perjovshi, Stefan Constantinescu si Keren Cytter. Expozitiile sale de grup includ Laughter and Forgetting, o expozitie multi-site pentru Bucharest Art Week, Showtime: The Cinema in the Gallery, Guess Who, Coming to Dinner: Hospitality as Artistic Practice, the traveling Few Were Happy with their Condition. Scrie regulat pentru ArtReview, Frieze Magazine, Art in America, Flash Art, Sculpture Magazine, Artslant și Artmargins. Din 1998 pana in 2003 a lucrat ca director executiv al Festivalului Chicago’s Around the Coyote Arts, din 2005 pana in 2009 ca director executiv al Chicago Artists’ Coalition iar din 2003 pana in 2005 a scris granturi pentru strangere de fonduri pentru Woman Made Gallery. 

O alta prezentare este cea a Elianna Renner - Yankel and Yankel. Este un scurt film format din conversatiile pe Skype ale familiei Eliannei Renner, din trei tari diferite. Discutia este despre pogromul de la Iasi.Mama artistei era mica atunci cand ambii ei bunici, Yankl Wasserman si Yankl Solomon au mers la targul saptamanal de la Iasi si nu s-au mai intors. Matusa ei, verisoara mamei, care sta la Buenos Aires, ii povesteste mamei cum a mers cu cei doi bunici la piata. Autoarea, artista conceptuală  Elianna Renner si Daniel Spoerri 

Elianna Renner (Elvetia) lucreaza la intersectia dintre biografie, fictiune si istorie. Abordarea ei multimedia se axeaza pe performance si pe instalatii audio-vizuale, pe care le combina uneori cu filmul si fotografia. Tema de baza a lucrarilor sale o reprezinta memoria, arhiva si recuperarea istoriilor. Daniel Spoerri (Cehia) prezinta “So he remains the most enduring”, o fotografie a unei monede din secolul al XVII-lea pe care a gasit-o la un magazin second-hand, pe care apare imaginea stereotipică a unui evreu. Textul artistului explica semnificatia monedei si relatia ei cu statutul marginalizat al tatalui sau. Un al doilea proiect este reprezentat de o lucrare video ce arata artistul incercand sa-si aminteasca calatoria sa din 2012 in Romania in cautarea urmelor tatalui sau si dezamagirea fata de tara pe care a gasit-o. Daniel discuta de asemenea chestiuni existentiale precum viata si moartea, apartenenta si lipsa unui adapost, precum si despre rolul jucat de arta in fata lipsei de sens. Daniel Spoerri este un sculptor elvetian, artist de performance si scriitor, nascut la Galati, Romania, in 1930. In 1942 a fugit in Elvetia cu ceea ce mai ramasese din familia lui, după ce tatal lui, evreu convertit la crestinism, fusese omorat in pogromul de la Iasi din 1941. Experientele din teatru i-au oferit un fundament pentru lucrarile pe care a inceput sa le produca dupa ce s-a stabilit la Paris in 1959. In 1960 Spoerri a devenit membru fondator al Noului Realism (Nouveau realisme). In acelasi an a produs primul dintre tablourile sale capcana (tableaux pièges), in care obiecte asezate aleator erau lipite de mobila si alte suporturi, pe care stateau exact in felul in care fusesera gasite. Pentru ca sculptura rezultata era expusa pe perete, nu pe dusumea, si astfel obiectele pareau sa sfideze gravitatia, Spoerri isi transforma naturile moarte realiste in tablouri. Pana in 1963 a fost implicat in mişcarea Fluxus, expozitia Musée sentimental a lui Spoerri (Paris, Pompidou, 1979), urmata de expozitii similare in Germania (Koln, Kstver., 1979) si Elveţia (Basel, Gewmus, 1989), i-au permis sa creeze o aproximare a unui muzeu cultural. Muzeul cultural este interpretat ca un muzeu viu, in care obiectele spun povesti.

 

Lefkowitz

Myriam Lefkowitz (Franta), cu proiectul sau - Walk, Hands, Eyes / Mers, maini, ochi (performance) reprezinta o experienta de perceptie, ce tese o relatie intre mersul pe jos, vedere si atingere, pentru cate o persoana o data, pe timp de o ora, in oraş. Printre locurile de oprire se afla foste obiective evreiesti care au fost fie distruse, fie abandonate, fiind astfel uitate. Myriam Lefkowitz s-a nascut in 1980, locuieste la Paris si activeaza in domeniul performance. Din 2010, cerceteaza probleme legate de atentie si perceptie, prin diverse procedee in care sunt implicati total un spectator si un artist. Lucrarile sale au fost prezentate, printre altele, la Bienala de la Venetia, Le nouveau festival - Pompidou, Le Mouvement (Biel), Situations (Bristol), Agentia Publica pentru Arta (Suedia), Centrul de Arta Contemporana (Vilnius), Creative Time Summit. Artista a luat parte la programul de masterat de experimentare in arta si politica (SPEAP, Science Po Paris) fondat de Bruno Latour, care are ca scop principal reprezentarea si definirea chestiunilor publice actuale. In 2013 a devenit membra a comitetului didactic al SPEAP. Este invitată in mod regulat la ateliere de lucru si discuţii la marile manifestari culturale organizate peste tot in lume, de la Muzeul de Arta Moderna Georges Pompidou, la Institutul Regal de Arta din Suedia.

Samy Briss si icoanele din Iasi

Samy Briss prezinta - Iasi Dark Days (Iasi - Zile Negre) prima prezentare in Romania a intregii serii de desene produse in 1948 pe subiectul pogromului de la Iasi. Sunt Amintirile din copilarie ale lui Briss (nascut in 1930, la Iasi) si care conecteaza doua lumi in contrast. Viata in marea comunitate evreiasca din Iasi i-a inradacinat puternic in fiinta lui cultura evreiasca. In acelasi timp, Briss a gasit inspiratie profunda in traditia bizantina, atat de prezenta in arta traditionala romaneasca si in faimoasele icoane din Iaşi, capitala  Moldovei, inclusive culturala. Samy Briss picteaza o poveste a nostalgiei. Lucrarile sale infatiseaza amintiri din copilarie, intr-o atmosfera de armonie si de joie de vivre. Atmosfera onirica a picturilor sale ascunde o poveste personala plina de lupta cu persecutiile si cu pogromurile. Briss a emigrat in Israel in 1959, la varsta de 29 de ani. In 1974 s-a mutat la Paris, unde locuieste de atunci, pastrandu-si legatura puternica cu Israelul, dar facand expozitii peste tot in lume. In tesatura timpului, aceste amintiri din copilarie capata un statut mitic si universal.

David Schwartz- Katia Pascariu – Ioana Florea- Alice Marinescu

Autorii din grupul prezentat in intertitlu prezinta In between - o piesa formata din marturii personale ce descriu viata dupa pogrom a supravietuitorilor si a generatiilor viitoare, legand acest eveniment de povestile actuale ale migratiei si marginalizarii.

David Schwartz locuieste in Bucuresti si este regizor de teatru si artist comunitar. Este interesat de teatrul bazat pe istorii personale si de filmul documentar, precum si de arta care stimuleaza emanciparea sociala. 

Katia Pascariu este actrita, trainer artistic, membra a Centrului de Arta Comunitara si a Centrului de Teatru Educational Replika, are o activitate dedicate teatrului educational si lucrului cu copii si adolescenti, si teatrului politic, lucrand in echipe multidisciplinare la chestionarea istoriei recente. Ioana Florea este cercetator social, lucreaza in proiecte de educatie pentru solidaritate si justitie sociala in cadrul asociatiei Quantic, este co-coordonatoare a revistelor Gazeta de Arta Politica si IDEE - Ideas Debate Exchange Education. Aliice Marinescu este actrita si dramaturg, fiind initiatoarea proiectului de arta comunitara Varsta4. Lucreaza in proiecte de teatru documentar cu mize politice si este interesata de cercetare in domeniul migratiei, istoriei recente si de lucrul cu istorii personale.

 

Filmul “Amintiri din Iasi”, premiera in Romania

Printre proiectiile de film amintim “Souvenirs de Iaşi / Amintiri din Iasi”, de Romulus Balacz, 2016, care este si o premiera pentru Romania. Iata cum prezinta autorul proiectul sau: “In 2013 am descoperit o carte ce vorbea despre un eveniment istoric din Romania, tara mea natala, despre care nu stiam nimic: participarea ei la Holocaust. Scrisa in timpul celui de-al Doilea Război Mondial de Matatias Carp, un avocat evreu din Bucuresti, cartea a fost ascunsa timp de zeci de ani de catre autoritatile comuniste din Romania. Cand am rasfoit-o am gasit o serie de fotografii facute in timpul pogromului in oraşul Iasi din Romania (al doilea oras ca marime din tara). Imaginile dezvaluiau masacrul urban si metodele folosite pentru a deporta si a extermina evreii. La 74 de ani dupa eveniment am mers in România pentru a gasi locurile in care fusesera facute fotografiile. In doi ani am gasit aproape toate locurile si am descoperit istoria acestei tragedii”.

 

“Oare cat traiesc cocorii”, de Dan Paul Ionescu

Filmul “Oare cat traiesc cocorii” este un documentar despre Andrei Calarasu, supravietuitor al trenului mortii, el insusi cineast, care face o incursiune in propriul lui trecut, rememorand evenimentele pe care le-a trait in timpul pogromului, precum si in lagarul de concentrare de la Calarasi, locul dupa care si-a luat, de altfel, numele de familie.”Infruntand  rinocerul” este un alt film care are premiera la Iasi la acest eveniment de la sfarsitul lunii iunie. Pelicula prezinta cum pe 29 iunie 1941 mii de evrei au fost adunati cu forta intr-o curte din Iasi, Romania si au fost masacrati de catre soldati germani si români. Multi dintre Jacobovicii din Romania au murit în acea zi. Cineastul canadian Simcha Jacobovici se intoarce in tara stramosilor lui si exploreaza chestiuni legate de memorie - a lui si a Romaniei. Si nu in ultimul rand, cu maceasta ocazie, poate fi vizionata expozitia ”Fragments of a life”, curatoriata de Olga Stefan,  pe toata durata 27- 30 august 2016. Aceasta este organizata de Asociatia 1+1, co-organizata de tranzit.ro/ Iasi, co-finantata de Administratia Fondului Cultural National cu sprijin suplimentar de la ProHelvetia, Ambasada Elvetiei in Romania, Swiss Sponsors Fund si a Ambasadei Germaniei in Romania. Parteneri consistentului eveniment omagial de la Iasi de la acest sfarsit de iunie sunt: Teatrul Fix si Centrul pentru Studiul Istoriei Evreilor in Romania.

 

Cititi si 

http://jurnalul.ro/special-jurnalul/reportaje/exclusiv-procesul-verbal-al-constatarii-miilor-de-morti-de-la-pogrom-document-nepublicat-aflat-in-arhive-foto-inedit-691266.html

 

http://jurnalul.ro/special-jurnalul/rechizitoriul-procesului-pogromului-de-la-iasi-mii-de-evrei-au-fost-omorati-si-inghesuiti-in-trenurile-mortii-583895.html

 

http://jurnalul.ro/special-jurnalul/reportaje/inedit-au-murit-si-romani-in-timpul-pogromului-de-la-iasi-650544.html

 

http://jurnalul.ro/special-jurnalul/exclusiv-premiera-jurnalul-national-prezentarea-faptelor-abominabile-comise-de-autori-ai-pogromului-de-la-iasi-video-648680.html

 

http://jurnalul.ro/special-jurnalul/interviuri/atunci-s-a-intrebat-daca-exista-dumnezeu-un-prieten-mort-atarna-pe-gard-peste-tot-era-numai-sange-si-creier-imprastiat-video-642234.html

 

http://jurnalul.ro/stiri/observator/s-a-intors-din-infern-au-inceput-sa-ne-bata-pe-mine-m-au-impuscat-in-picior-si-in-cap-dar-a-iesit-glontul-intr-o-parte-641724.html

 

http://jurnalul.ro/special-jurnalul/nu-ti-fie-frica-nu-tine-decit-o-clipa-128201.html

 

http://jurnalul.ro/special-jurnalul/reportaje/exclusiv-istorie-evreul-cu-sapte-vieti-a-supravietuit-atat-rebeliunii-legionare-la-bucuresti-cat-si-pogromului-de-la-iasi-galerie-foto-inedita-689221.html

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri