Cum e să priveşti de sus un X6, să te uiţi la el de parcă ar fi un fel de Matiz. Se poate nu doar dacă eşti călare pe un TIR sau o rabă de 16 tone; îţi trebuie un pick-up. Treaba cu astfel de autovehicule este că până mai ieri erau ca din topor, robuste şi greoaie. Azi, situaţia stă cu totul altfel şi un pick-up te face să simţi diferenţa dintre un SUV cu aere de off-road şi un adevărat vehicul 4x4 la un confort destul de apropiat. Navara este un astfel de exemplar, şi încă unul premiat cu titlul de Pick-up-ul internaţional al anului 2016.
Nissan Navara este un autovhicul cu o istorie care se porneşte de la 1935. Constructorul japonez a început să asambleze truck-uri doar la un an de la lansare, iar acestea s-au dovediat a fi atât de fiabile încât reînnoirea unui atfel de model are loc odată la multe zeci de ani. Nissan a revoluţionat de mai multe ori segmentul pick-up-ul. În 1977 a introdus King Cab în pick-up-ul de clasă medie. În 2005 a brevetat sistemul de ancorare C-Channel pentru ca pe noul Navara să implemeteze suspensia spate tip multi-link cu arcuri elicoidale, un pas spre confort faţă de clasicele suspensii pe foi. Această nouă suspensie asigură capacitatea de încărcare şi tractare specifică unui pick-up pe care o combină cu un confort sporit demn de un sedan. De altfel, suspensia noii Navara NP300 uimieşte prin confortul pe care-l asigură pasagerilor. Acestă nouă suspensie este completată de scaune la care s-a folosit tehnologia zero-gravity care asigură o poziţie a corpului într-un optim fiziologic pentru o circulaţie normală a sângelui. În plus, datorită înălţimii la care se află scaunul şoferului faţă de asfalt, într-o postură dominantă faţă de ceilalţi participanţi la trafic, ergonomia habitaclului este adaptată pentru drumuri lungi specifice unui vehicul de transport.
Forţă
NP300 dă un sentiment de forţă celui care îl conduce. Gabaritul respectabil – 5,3 metri lungine, 1,80 metri înălţime, 2 metri lăţime şi o masă de două tone – transformă Navara într-o maşină pe care n-o poţi ignora în trafic şi căreia nu-i poţi tăia faţa. NP300 are un interior care este orientat către SUV mai mult decât către o autoutilitară. Confortul este asigurat prin spaţiile largi la dispoziţia pasagerilor, constructorul dovedindu-se generos pentru pasagerii din spate prin asigurarea unui loc mare pentru picioare. În plus, scaunele din spate sunt un pic înclinate pentru o poziţie mai relaxată a corpului. Pasagerii din spate au la dispozoţie şi prize pentru aerul condiţionat, o premieră în clasă. Şoferul beneficiază de un sistem de prevenire a coliziunilor frontale. Acesta funcţionează cu ajutorul unui radar montat în bara de protecție frontală care măsoară distanța față de vehiculul din faţă. În cazul unui potenţial accident frontal, sistemul avertizează cu semnale sonore și vizuale, iar în cazul în care şoferul nu apasă frâna suficient pentru oprirea maşinii, acţionează automat frâna pentru a evita coliziunea. Sistemul funcționează la orice viteză, iar pentru cele de până la până la 30 km/h producătorul garantează oprirea fără coliziune.
Greu de parcat
Eu am testat timp de trei zile o Navara NP300 în varianta Accenta, o versiune de mijloc al cărei cel mai mare neajuns a fost lipsa senzorilor de parcare. Pentru o maşină cu un asemenea gabarit şi cu un cârlig ataşat în spate, nu doar găsirea unui loc de parcare adecvat e o provocare în Bucureşti, ci şi manevrarea fără avarierea celorlalte maşini. Pentru o variantă superioară de echipare, N-Connecta, este disponibil şi Around View Monitor, un minunat sistem format din patru camere video care asigură o vedere panoramică 360 de grade asupra vehiculului, cu prim-planuri în ecrane selectabile pentru zona frontală, spate și pentru lateralele mașinii care funcționează la viteze de până la 10 km/h, ideal pentru trasee off-road dificile şi pentru parcare sau garare. Tot pe N-Connecta este disponibil şi un display GENTEX integrat în oglindă interioară care redă imagini de la mersul în marșarier. Interiorul este doatat cu un sistemul de conectivitate care asigură legătura bluetooth cu telefonul mobil foarte uşor, şi este capabil să redea muzică de pe USB sau de pe un card SD. Sloturile pentru USB și card sunt amplasate chiar lângă consola centrală, aproape de un spaţiu special destinat pentru a ţine în siguranţă un phablet. Există spaţii generoase pentru pahare sau sticle.
Cât poate căra
Dar un pick-up este ales nu pentru confortul pentru care îl oferă, ci pentru ceea ce poate să facă. Pe scurt, pentru cărăuşie şi capabilităţile off-road. NP300 este gata să tracteze până la 3,5 tone şi să care în benă o tonă de marfă sau materiale. Masa maximă autorizată a ansamblului poate ajunge până la 6 tone. Atenţie însă, un permis categoria B permite conducerea unui anasamblu care nu depăşeşte 3,5 tone, indiferent dacă vorbim de o remorcă cu sistem propriu de frânare. De aici s-ar putea deduce că nu prea îi mai poţi ataşa unui NP300 o remorcă care depăşeşte 750 de kg dacă ai bena plină şi maşina ocupată. Sau o poţi face dacă dispui de categoria BE sau C în permisul de conducere. Bena asigură un spaţiu de încărcare de 1,5 metri lungime, 1,5 metri lăţime şi o înălţime de încărcare de aproape jumătate de metru. Podeaua benei se află la o distanţă de 0,8 metri de sol. Unui pick-up i se poate ataja un hard-top care poate dubla practic spaţiul de încărcare, sau o închidere metalică pentru protecţia transportului şi transformarea benei într-un portbagaj închis, aşa cum a fost existat şi în cazul variantei testate. Pentru prelungirea spaţiului de încărcare se poate merge cu capacul benei rabatat, caz în care se pot transporat în siguranţă obiecte de peste doi metri lungime.
Confortabil
Ţinuta de drum a lui NP300 este confortabilă. Doar motorul diesel de 2,3 litri şi levierul cutiei de viteze îţi aduc aminte că te afli într-un cărăuş puternic. Propulsorul de 160 de cai putere livrează graţie cilindreei relaxate un cuplu de 403 de Nm suficient să facă faţă unor sarcini grele. În ciuda puterii care se simte atunci când conduci o Navara, pick-up-ul impresionează prin consum. Eu am reuşit să scot 9 litri de motorină la suta de kilometri traversând Bucureştii într-o vineri după amiaza. Pe autostradă, la o viteză medie de 120 de km la oră, consumul a atins 6,6 litri la 100 de km, la un rulaj în sistem de tracţiune 4x4. După un parcurs de peste 300 de km, în sistem mixt am atins un consum de circa 7 litri, fără prea multe menajamente. Din contră, am reuşit să plec cambrând aproape autovehiculul cu plasarea tracţiunii doar pe puntea spate şi apăsarea bruscă a acceleraţiei. Cu un plin de rezervor de 80 de litri se poate atinge destul de lejer o autonomie de 1.000 de kilometri. Nefiind un sportivă, Nissan Navara scoate totuşi 12 secunde până la 100 de km pe oră şi reuşeşte să atingă 172 de km/h. Dar cutia de viteze în şase trepte este etajată pentru sarcini grele , nu sportive. Puterea o poate să face să fie sprintenă chiar prin traficul de oraş, servodirecţia asistată electric contribuind la uşurinţa mişcării. Maşina este stabilă în ciuda înălţimii mari şi poate aborda viraje strânse fără probeleme chiar dacă ampatamentul depăşeşte 3,1 metri, cât o maşină de clasă mică.
Gata de off-road
Capabilităţile off-road sunt marele atu al Navarei. Garda la sol de 22 de centimetri şi unghiul de atac de peste 30 de grade îi permit abordarea unor pante abrupte. Unghiul de degajare al Navarei ajunge la peste 25 de grade. Un unghi de atac egal cu cel al Toyotei Hilux sau al lui Mitsubishi L200, dar un un unghi de degajare mai bun decât al acestora. Unghiul de rampă care permite trecerea peste obstacole tip vârf este de 22 de grade. Diferenţialul spate de la Navara este blocabil, operaţiune care se afectuează din butonul care permite selectarea tipului de tracţiune 4x4 sau 4x2. Odată cu activarea diferenţialului blocabil este scos și ESP-ul, iar Navara este capabilă să abordeze terenuri foarte grele şi capacităţi mari de transport. NP300 dispune de sisteme electronice ca asigură atât asistenţa la pornirea în rampă, cât mai ales cea la coborârea în pantă, moment în care nu mai trebuie acţionată frâna care poate duce la pierderea aderenţei mai ales pe noroi sau gheaţă. Sistemul coboară maşina cu o viteză mică constantă asigurându-se în orice moment că există tracţiune. Chiar dacă vorbim de o maşină care oferă siguranţă prin statura impunătoare, pick-up-urile nu sunt nişte campioane în materie de stele EuroNCAP. Nissan Navara a reuşit totuşi să obţină patru dintre acestea şi să treacă fără probleme și testul elanului la pe care Hilux-ul l-a picat. Atenţie însă pentru ce dimeniune de jante optaţi pentru că cele mai mari de 19 inchi dau mai bine, dar nu sunt neapărat mai sigure. Pentru Navara importatorul din România recomandă un preţ care variază între 31.000 de euro cu TVA şi 41.000 de euro cu TVA. Varianta tesată de mine 32.000 de euro cu TVA.
Avantaje
+ utilitate
+ putere
+ consum
Dezavantaje
- senzori de parcare doar la varianta de top
- zgomotul specific diesel din habitaclu
- gabaritul în raportul cu traficul urban
CIFRE
- 1.054 kg pot fi transportate în benă, 6 tone masa maximă
- 6,6 litri/100 de km, consumul în regim de autostradă
- 5,3 metri lungime