Situația creată de pandemie a zguduit din temelii sistemul de Educație, dar a creat și noi oportunități. Ceea ce părea imposibil până în martie 2020 - meditații și consultanță de la distanță – devine astăzi o necesitate. Profesorii și profesioniștii din toate domeniile ar putea câștiga bani dând meditații online, respectiv oferind consultanță fără să se mai deplaseze. Pentru dinamica forței de muncă, acest nou trend poate duce la stabilitate teritorilă, prin globalizarea muncii, cu ajutorul internetului. De asemenea, este și o bună soluție pentru reducerea ratei șomajului, dacă se vor lua în considerare noile tendințe, astfel încât să fie creat un cadru legislativ adecvat pentru desfășurarea activităților. Pierderile din anumite sectoare de activitate se regăsesc deja în câștigurile altora, iar profesioniștii scapă de deplasare și de intermediari.
Pornind de la nevoia de educație, dar și de transfer de „know-how”, sunt avantajați de noile restricții de deplasare profesioniștii care pot fi plătiți pentru meditații, cursuri, workshopuri și consultanță online. Colaborarea de la distanță, prin internet, face posibilă contractarea acestora fără a mai necesita deplasarea lor, ceea ce creează o nouă piață a forței de muncă, eliminând necesitatea migrației talentelor. În condițiile în care una dintre cele mai grave probleme ale statelor cu economie slabă a fost, în ultimele decenii, pierderea profesioniștilor, acum se poate profita de restricțiile impuse de pandemie, pentru a păstra valorile în țară. Astfel, nevoia de lecții particulare creează noi oportunități pentru profesorii care ar putea da lecții în particular, online, pentru a suplini ceea ce nu se poate învăța la școală, iar alte tipuri de cursuri, workshopuri sau consultanță să pot face în același fel, de la distanță, indiferent unde se află persoanele.
Lecții personalizate, pentru nevoile fiecăruia
Foarte mulți elevi din România au apelat deja la meditații, față în față sau online, pentru că au ajuns la concluzia că nu mai înțeleg la fel de mult în sistemul de învățământ de la distanță, iar cerințele pentru examene rămân neschimbate. Lecțiile particulare, chiar și online, se adaptează personalității fiecărui elev și nivelului de înțelegere, astfel încât profesorul poate ajuta copilul sau tânărul să obțină rezultate bune la viitoarele examene. Meditații se făceau și înainte, lecții în particular se fac de sute de ani, în toate țările civilizate, dar în ultimul timp se pierduse o particularitate esențială pentru acest tip de pregătire, anume adaptarea predării la nevoile elevului, prin faptul că profesorii preferau să dea meditații pentru grupuri – ceea ce alterează actul de predare. O revenire la lecțiile particulare cu un singur elev ar crește calitatea pregătirii și ar crea o piață bună pentru încadrarea profesorilor care nu sunt titulari de catedră, dar au absolvit facultățile de profil și cursurile de psiho-pedagogie și metodică. S-ar putea crea chiar un sistem de predare în particular, pentru cei care vor să obțină performanțe în anumite domenii, dar nu se pot baza doar pe ceea ce le oferă școala – mai ales în sistem online.
Facilități la cursurile pentru adulți
La fel s-ar putea modifica și cursurile de formare profesională sau workshopurile, reducând foarte mult numărul participanților, în sistem online, dar crescând numărul ofertelor, astfel încât să aibă acces la ele cât mai multe persoane. Transferul de „know-how” între profesioniști sau formatorii cu experiență în
domeniile în care se face pregătirea și cei care vor să învețe respectivele meserii se poate face cu ușurință de la distanță, online, reducând numărul de cursanți, astfel încât să nu existe probleme de înțelegere, cauzate de canalul de comunicare. Această abordare ar duce și la creșterea numărului de cereri și oferte de pe piață, pentru că se va elimina necesitatea deplasării la cursuri, atât a formatorilor, cât și a cursanților. Din această nouă perspectivă poate porni și o reglare a pieței forței de muncă, pe de o parte prin încadrarea profesorilor în acest proiect, mult mai facil decât până acum, iar pe de altă parte, prin crearea de noi specialiști pentru mai multe domenii de activitate, atât în formarea, cât și în reconversia profesională. Astfel, cursurile online pentru adulți ar putea fi principalul factor de reducere a șomajului.
Profesioniștii sunt la un click distanță
O altă problemă rezolvată prin interacțiunile online este cea a unei bune consultanțe, din partea unor experți care până acum aveau nevoie de deplasare. Din acest punct de vedere există deja mai multe oportunități și avantaje pentru cei care aleg sistemul de comunicare online, pentru că se reduc și costurile pentru consultanță, se reduce și timpul, dar cresc și posibilitățile de a accesa cei mai buni profesioniști din piață, aflați acum doar la un click distanță. Același sistem taie și o mare parte din bugetele destinate evenimentelor care aduceau la discuții reprezentanții unor piețe. Chiar dacă industria de evenimente și cea a ospitalității sau transporturile vor înregistra pierderi, vor exista creșteri pe alte domenii, iar cei care vor avea cel mai mult de câștigat din noua abordare vor fi profesioniștii. Bugetele cheltuite până acum pentru organizarea acestor evenimente fiind reduse semnifictaiv, vor putea fi organizate mai multe astfel de întruniri online, care vor crește veniturile organizatorilor – chiar și fără plăți pentru hoteluri și săli de conferințe – dar și pe cele ale speakerilor sau lectorilor invitați la conferințele online. Tendințele momentului arată că nu vor fi eliminate definitiv de pe această piață de evenimente conferințele cu participare fizică, ci doar se vor împuțina, făcând loc unui număr mai mare de întâlniri online.
În tot acest proces de reorganizare a activităților, prin adaptarea la noile restricții de deplasare și contact fizic între persoane, cel mai avantajat domeniu este IT-ul. Astfel, piața forței de muncă va înregistra creșteri semnificative în acest sector.