John Barnett a lucrat pentru Boeing timp de 32 de ani, până când s-a pensionat în 2017.
În zilele dinaintea decesului său, el dăduse declarații într-un proces de denunțare împotriva companiei.
Boeing a declarat că a fost întristată de vestea decesului lui Barnett. Medicul legist din comitatul Charleston a confirmat luni decesul său pentru BBC.
Acesta a declarat că bărbatul de 62 de ani a murit în urma unei răni „autoprovocate” pe 9 martie, iar poliția investighează cazul.
Barnett a lucrat pentru gigantul american al avioanelor timp de 32 de ani, până la pensionarea sa în 2017 din motive de sănătate.
Din 2010, el a lucrat ca manager de calitate la uzina din North Charleston care produce 787 Dreamliner, un avion de ultimă generație folosit în principal pe rutele de lung curier.
În 2019, Barnett a declarat pentru BBC că muncitorii aflați sub presiune au montat în mod deliberat pe linia de producție piese care nu corespund standardelor la aeronave.
De asemenea, el a spus că a descoperit probleme grave cu sistemele de oxigen, ceea ce ar putea însemna că una din patru măști de respirație nu ar funcționa în caz de urgență.
El a declarat că, la scurt timp după ce a început să lucreze în Carolina de Sud, a devenit îngrijorat de faptul că presiunea pentru a construi noi aeronave a însemnat că procesul de asamblare a fost grăbit și că siguranța a fost compromisă, lucru negat de companie.
Ulterior, acesta a declarat pentru BBC că muncitorii nu au respectat procedurile menite să urmărească componentele în fabrică, permițând astfel ca unele componente defecte să dispară.
El a spus că, în unele cazuri, piese sub standarde au fost chiar scoase din tomberoanele de rebuturi și montate pe avioanele care erau în curs de construcție pentru a preveni întârzierile pe linia de producție. De asemenea, a afirmat că testele efectuate pe sistemele de oxigen de urgență care urmează să fie montate pe 787 au arătat o rată de eșec de 25%, ceea ce înseamnă că unul din patru ar putea să nu se activeze într-o situație de urgență în viața reală.
Barnett a declarat că a alertat managerii cu privire la preocupările sale, dar nu s-a luat nicio măsură.
Boeing a negat afirmațiile sale. Cu toate acestea, o analiză din 2017 a autorității de reglementare din SUA, Administrația Federală a Aviației (FAA), a confirmat unele dintre îngrijorările lui Barnett. Aceasta a stabilit că locația a cel puțin 53 de piese „neconforme” din fabrică era necunoscută și că acestea erau considerate pierdute. Boeing a primit ordin să ia măsuri de remediere.
În ceea ce privește problema buteliilor de oxigen, compania a declarat că, în 2017, a „identificat unele butelii de oxigen primite de la furnizor care nu se desfășurau corect”. Dar a negat că vreuna dintre ele a fost montată efectiv pe aeronave.
După ce s-a pensionat, el s-a angajat într-o acțiune în justiție împotriva companiei. El a acuzat-o că i-a denigrat caracterul și i-a împiedicat cariera din cauza problemelor pe care le-a semnalat - acuzații respinse de Boeing.
La momentul decesului său, Barnett se afla în Charleston pentru interviuri juridice legate de acest caz.
Săptămâna trecută, el a dat o declarație oficială în care a fost interogat de avocații Boeing, înainte de a fi interogat de propriul său avocat. El urma să fie supus unui nou interogatoriu sâmbătă. Când nu a apărut, au fost făcute cercetări la hotelul unde era cazat. Ulterior, acesta a fost găsit mort în camionul său din parcarea hotelului.
Avocatul său a descris, pentru BBC, moartea lui Barnett ca fiind „tragică”.
Într-o declarație, Boeing a transmis: „Suntem întristați de moartea domnului Barnett, iar gândurile noastre sunt alături de familia și prietenii săi”.
Moartea sa survine într-un moment în care standardele de producție atât la Boeing, cât și la furnizorul său cheie Spirit Aerosystems sunt supuse unei examinări intense. Aceasta, în urma unui incident petrecut la începutul lunii ianuarie, când o ușă de ieșire de urgență nefolosită a explodat de la un Boeing 737 Max nou-nouț la scurt timp după decolarea de pe Aeroportul Internațional Portland. Un raport preliminar al Consiliului Național de Siguranță a Transporturilor din SUA a sugerat că patru șuruburi cheie, concepute pentru a menține ușa în siguranță, nu erau montate.
Săptămâna trecută, FAA a declarat că un audit de șase săptămâni al companiei a descoperit „multiple cazuri în care compania nu ar fi respectat cerințele de control al calității producției”.
(sursa: Mediafax)