Jurnalul.ro Cultură Teatru „Evgheni Oneghin”, „Corsarul”, „Tosca” și „Carmen”, pe scena Operei Naționale București

„Evgheni Oneghin”, „Corsarul”, „Tosca” și „Carmen”, pe scena Operei Naționale București

de Magdalena Popa Buluc    |   

Săptămâna viitoare, în Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București, vă invităm să urmăriți spectacolele de operă „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Tosca” de Puccini, „Carmen” de Bizet și spectacolul de balet „Corsarul” de Adam, toate făcând parte din repertoriul actual al teatrului.

Joi, 3 martie, ora 18:30, vă așteptăm la spectacolul de operă „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, în regia lui Ion Caramitru. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Iurie Florea. Opera „Evgheni Oneghin” a fost reprezentată pentru prima oară la data de 17 martie 1879 de către studenții Conservatorului din Moscova, sub conducerea muzicală a lui Nicolai Rubinstein. Ceaikovski se temuse de lipsa efectelor scenice deoarece opera fusese concepută ca o „dramă lirică intimă, dar puternică”, după cum el însuși a caracterizat-o. După doi ani de la prima reprezentație, opera a intrat în repertoriul Teatrului Mare din Moscova, la data de 11 iunie 1881, devenind rapid una dintre lucrările preferate ale publicului. De atunci, popularitatea acesteia a crescut continuu, devenind, în timp, parte a patrimoniului muzical universal. Geniul componistic al lui Ceaikovski a realizat o muzică de mare bogăție expresivă, iar partiturile vocale ale personajelor principale oferă fascinante caracterizări dramaturgice atât la nivel portretistic dar și în ceea ce privește relația teatrală dintre personaje. Distribuția reprezentației din 3 martie: Oneghin: Florin Estefan – invitat; Tatiana: Crina Zancu, Lenski: Andrei Lazăr, Olga: Maria Miron – invitată, Gremin: Filip Panait, Larina: Sorana Negrea, Filipievna: Andreea Iftimescu – invitată, Triquet: Valentin Racoveanu, Zaretsky / Căpitanul: Dan Indricău.

Vineri, 4 martie, ora 18:30, va avea loc spectacolul de balet „Corsarul” de Adam, regia și coregrafia Vasily Medvedev. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorașcu. În spirit romantic, povestea în pași de dans clasic transpune istoria de dragoste dintre un pirat și o sclavă, iar acțiunea are loc la Adrianopole, la începutul secolului al XIX-lea. Baletul, extrem de solicitant din punct de vedere tehnic și interpretativ, a avut timp de un deceniu în distribuție nume mari ale scenei naționale bucureștene. Adolphe Charles Adam ne confirmă în specificul creativității sale dedicate mișcării coregrafice universalitatea dragostei ca stare afectivă în existența umană.

Sâmbătă, 5 martie, ora 18:30, vă invităm la spectacolul de operă „Tosca” de Giacomo Puccini, în regia lui Mario De Carlo. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare. Impresionanta operă, care a avut la bază o piesă de teatru a dramaturgului francez Victorien Sardou, „Tosca” este, fără doar și poate, o dramă puternică, asemenea vieții din care a fost esențializată magistral de către compozitor; este o dramă a unei mari iubiri – cea dintre o divă a muzicii de operă, Floria Tosca, și un tânăr pictor talentat, Cavaradossi – dramă confruntată cu realități istorice ale timpului precum domnia Mariei Carolina, fiica Mariei Terezia și sora Mariei Antoaneta, precum și de înfrângerea în final a Austriei de către Napoleon în bătălia de la Marengo, cu acțiuni încărcate de sadism, cu sentimente extrem de puternice precum gelozia, ura, teama. Pentru tradiția românească de operă, constituie un titlu de legitimă mândrie faptul că personajul central al acestei opere a fost creat pentru vocea legendarei soprane românce Haricleea Darclée care a interpretat rolul la premiera absolută de la Roma de la 14 ianuarie 1900 dar și în alte mari teatre ale lumii. Celebra arie Vissi d'arte inițial inexistentă în partitrura originară, a fost elaborată și propusă compozitorului de către protagonista premierei absolute, Hariclea Darclée. Distribuția reprezentației din 5 martie: Floria Tosca: Carmen Gurban – invitată, Mario Cavaradossi: Alin Stoica, Scarpia: Valentin Vasiliu, Cesare Angelotti: Marius Boloș, Sacrestano: Ion Dimieru, Spoletta: Valentin Racoveanu, Sciarrone: Dan Indricău, Un carceriere: Filip Panait, Un pastore: Zsuzsana Cerveni – debut.

Duminică, 6 martie, ora 18:30, vă așteptăm la spectacolul de operă „Carmen” de Bizet, în regia Marinei Emandi Tiron. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta. Una dintre cele mai îndrăgite creații de operă din toate timpurile „Carmen” de Georges Bizet reprezintă astăzi o provocare atât pentru regizori, cât și pentru scenografii și coregrafii care pun în scenă suita semnată Georges Bizet/ Rodion Șcedrin. Chiar și cele mai nonconformiste montări, care uneori aduc acțiunea în contemporaneitate, nu pot ocoli atmosfera cu specific spaniol sugerată de muzică. Sonoritățile de inspirație folclorică folosite de compozitorul Georges Bizet impun la fiecare punere în scenă prezența unor elemente care situează acțiunea la Sevilla, un oraș plin de culoare, zgomot de castangete și pași de flamenco. Chiar zilele acestea, la 3 martie, se vor împlini 147 de ani de la premiera absolută de la Opéra Comique din Paris, eveniment care nu a avut succesul dorit de compozitor ce s-a și stins din viață exact trei luni mai târziu, la 3 iunie. Dar ulterior, popularitatea acestei opere a crescut și continuă să se mențină și astăzi printre cele mai iubite titluri ale repertoriului de operă. La premiera absolută, rolul Morales a fost interpretat de un prieten foarte bun al lui Bizet, baritonul Edmond Duvernois, personalitate de mare valoare a pedagogiei de canto; Duvernois a preparat lansarea în carieră a tinerei Haricleea Hartulary și a prezentat-o lui Charles Gounod devenind apoi legendara Hariclea Darclée. Unul dintre studenții cei mai iubiți ai lui Duvernois de la Conservatorul din Paris, a fost tenorul român Constantin Stroescu, care, după o prestigioasă carieră internațională, a transmis tot ce aflase despre Carmen, despre frământările lui Bizet, despre profunzimile libretului realizat de Meilhac și Halévy, studentei sale de la Conservatorul din București, mezzosoprana Elena Cernei, cea care avea să devină una dintre cele mai mari interprete ale acestui rol în istoria universală a teatrului liric. Spectacolul de pe scena Operei Naționale București este construit în tonuri calde, în care abundă nuanțe de galben, portocaliu și roșu. Distribuția reprezentației din 6 martie: Carmen: Oana Andra, Don José: Liviu Indricău, Micaëla: Mihaela Stanciu, Escamillo: Ștefan Ignat, Frasquita: Stanca Maria Manoleanu – invitată, Mercedes: Sidonia Nica, Le Dancaïre: Lucian Corchiș, Le Remendado: Valentin Racoveanu, Zuniga: Horia Sandu, Moralès: Daniel Filipescu.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri