Jurnalul.ro Special Anchete Primăria lui Fritz își repară calculatoarele cu ajutorul firmei care a vândut STS tabletele pentru alegerile din 2024

Primăria lui Fritz își repară calculatoarele cu ajutorul firmei care a vândut STS tabletele pentru alegerile din 2024

de Ion Alexandru    |   

Cu o lună înainte de alegerile locale, Primăria Municipiului Timișoara scotea la „mezat” un contract de servicii de reparare a echipamentelor informatice aflate în dotare. Afacerea a fost atribuită, prin procedură simplificată, la 11 zile după consumarea scrutinului din 9 iunie, după ce Dominic Fritz a fost reconfirmat pentru un al doilea mandat de edil. Firma care și-a adjudecat contractul este unul dintre furnizorii STS de tablete pentru monitorizarea prezenței la vot la alegerile din anul 2024, companie care, în ultimii trei ani, a primit de la Primăria Timișoara contracte pe bandă rulantă.

Ultima afacere „IT-istă” a administrației lui Dominic Fritz a fost pusă la cale cu doar o lună și jumătate înainte de alegerile locale, când, în data de 25 aprilie 2024, Primăria Municipiului Timișoara a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de participare, prin intermediul căruia a făcut cunoscut faptul că intenționează să contracteze servicii de reparare și servicii de întreținere a echipamentului informatic al instituției. 

Serviciile vizează, potrivit anunțului de atribuire citat, un număr de 650 de calculatoare și servere, iar procedura de contractare aleasă de autoritatea contractantă a fost organizarea unei proceduri simplificate de selecție de oferte. Primăria Municipiului Timișoara a pus la bătaie, pentru această investiție, un buget estimat inițial la 404.000 de lei fără TVA. 

La procedura simplificată de selecție de oferte organizată, autoritatea contractantă a primit o singură ofertă, pe care a și declarat-o admisibilă, iar la data de 20 iunie 2024, după consumarea alegerilor locale, Primăria Municipiului Timișoara a și atribuit contractul, având numărul 67120/2024, către compania SC Eta2U SRL, pentru un preț final negociat de 395.408 lei fără TVA, respectiv de 470.535,52 de lei cu TVA inclusă (96.027,7 euro).

De la laptopuri, la camere de supraveghere

Din caietul de sarcini care a stat la baza procedurii de achiziție publică, document aprobat de însuși edilul USR al municipiului Timișoara, Dominic Fritz, durata contractului este de 12 luni, începând cu data menționată în ordinul de începere a prestării serviciilor solicitate.

Printre obiectivele contractului se regăsește asistența tehnică, constând în achiziția serviciului privind acordarea asistenței tehnice, interfațarea și service garanție, la care se adaugă post-garanția, pentru echipamentele informatice ale Primăriei Municipiului Timișoara. „Având în vedere complexitatea infrastructurii existente și necesitatea de a face față cerințelor zilnice ale utilizatorilor și de disponibilitate a echipamentelor IT, este necesară prezența a cel puțin a unui specialist IT full-time on-site, opt ore pe zi sau conform programului instituției, care va executa activitățile menționate”, se precizează în documentația de atribuire.

În același document, se descriu și tipurile de echipamente care urmează să intre sub incidența acestui contract. Este vorba despre laptopuri Lenovo B50-70, despre laptopuri Lenovo E15, despre laptopuri Dell 5520, precum și despre laptopuri 5530. De asemenea, contractul se mai referă la sisteme desktop constând în stații Lenovo ThinkCenter M7206, în stații Lenovo ThinkCenter M800, în stații Lenovo TkinkCenter M73, în stații grafice Serioux, în stații Husk, în stații Lenovo Think Station P330, în stații Dell Optiplex 5090 și în stații Dell Optiplex 5000. Mai departe, pachetul mai vizează display-urile VDI, switch-uri și routere, precum și alte echipamente, cum ar fi surse neîntreruptibile de alimentare, cititoare de carduri, camere foto și camere de supraveghere.

În contract intră și servicii de devirusare

Din aceeași documentație, mai rezultă că, pe parcursul derulării contractului, compania care și-a adjudecat afacerea trebuie să instaleze și să configureze toate aceste echipamente, să deviruseze sistemul pentru aceste echipamente, să depisteze eventualele probleme apărute atât la echipamente, cât și la perifericele asociate (mouse-uri, tastaturi, imprimante, scaner, fax-uri și cititoare de carduri) și să repare și să înlocuiască subansamblele defecte ale echipamentelor aflate în post-garanție.

De asemenea, prestatorul mai trebuie să ofere consultanță și să propună upgrade-urile necesare, să execute aceste lucrări de upgradare, să instaleze programe informatice diverse, să instaleze noile echipamente achiziționate de Primăria Municipiului Timișoara și, nu în ultimul rând, să ofere suport smart hand pentru echipamentele business.

Un lot întreg din afacerea tabletelor SIMPV

Compania care și-a adjudecat acest contract SC Eta2U SRL, este o firmă cu sediul în municipiul Timișoara și, potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) este controlată, în calitate de asociat unic și de administrator, de omul de afaceri Romulus Lucaciu.

Această firmă a fost implicată, recent, într-o altă afacere pe bani publici care a vizat sistemul de vot de la alegerile din anul 2024. Concret, la data de 20 decembrie 2020, SC Eta2U SRL a primit din partea Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) un contract-cadru aferent Lotului 1 al unui acord-cadru privind furnizarea de terminale mobile de tip tabletă. Valoarea contractului-cadru încheiat atunci cu STS de către societatea lui Romulus Lucaciu s-a ridicat la 31.099.250 de lei fără TVA, respectiv la 37.008.107,5 lei cu TVA inclusă (7.552.675 de euro).

Acest Lot 1 al acordului-cadru se referea la livrarea către Serviciul de Telecomunicații Speciale de tablete pentru Sistemul Informatic de Monitorizare a Prezenței la Vot (SIMPV), denumite, în contractul respectiv, și „echipamente de recunoaștere optică a caracterelor”. Suma aferentă contractului-cadru semnat la 20 decembrie 2023 s-a consumat, prin atribuirea de către STS către SC Eta2U SRL a trei contracte subsecvente, parafate în datele de 8 și 21 februarie 2024, respectiv în data de 15 aprilie 2024.

„Abonament” la contractele scoase la „mezat” de Primăria Municipiului Timișoara

Nu este pentru prima dată când compania patronată de Romulus Lucaciu primește contracte de la Primăria Municipiului Timișoara, de la preluarea de către USR-istul Dominic Fritz a mandatului de edil. În baza de date a portalului achizițiilor publice există înregistrate cel puțin șapte contracte, în valoare totală de 4.656.009,74 de lei fără TVA, respectiv de 5.540.651,6 lei cu TVA inclusă (1.130.745,2 euro).

Astfel, la data de 29 septembrie 2021, Primăria Municipiului Timișoara a atribuit SC Eta2U SRL un contract în valoare de 84.033,61 de lei fără TVA, pentru furnizarea de echipamente pentru rețeaua de date-voce a instituției. 

În 24 septembrie 2021, între cele două entități a mai fost încheiat un contract, de 88.704 lei fără TVA, pentru integrarea, activarea, dezvoltarea rețelei de date-voce, inclusiv pentru instalarea și configurarea echipamentelor sau înlocuirea aparatelor defecte cu unele noi.

La 11 ianuarie 2022, Primăria Municipiului Timișoara a mai atribuit aceleiași firme un contract de 407.814,64 de lei fără TVA, pentru furnizarea, montarea și configurarea unui pachet denumit „Upgrade Cluster de virtualizare”, constând în echipamente IT pentru instituția condusă de Dominic Fritz.

La data de 8 martie 2022 se parafează un nou contract, în valoare de 764.563,07 lei fără TVA, pentru furnizarea unui sistem de automatizare a fluxurilor de lucru digitale denumit Sistem de management al proceselor de lucru”, împreună cu serviciile de instalare, configurare și suport aferente.

În 19 aprilie 2024, primăria lui Fritz încheie cu SC Eta2U SRL un nou contract, în valoare de 1.344.548,56 de lei fără TVA, pentru furnizarea unui sistem care să continuie și să extindă actualul sistem de automatizare fluxuri de lucru digitale aflat în dezvoltare, interfațare cu Ghișeul Unic Virtual de formulare on-line și automatizare a preluării de facturi.

Nu în ultimul rând, la data de 15 martie 2024, societatea în cauză a mai primit de la Primăria Timișoara un alt contract, de 1.570.937,86 de lei fără TVA, pentru furnizarea de produse pentru extinderea actualului sistem de automatizare a fluxurilor de lucru digitale.

Și instituțiile centrale ale statului au derulat astfel de contracte cu compania respectivă

SC Eta2U SRL a avut, în ultimul an, și alte contracte serioase, în afară de cele parafate cu Primăria Municipiului Timișoara. Una dintre autoritățile contractante care au încheiat astfel de afaceri cu societatea în cauză este Ministerul Afacerilor Externe, care a parafat cu firma respectivă un contract de 13.558.838,87 de lei fără TVA, pentru achiziția de multifuncționale color A3 și aplicații informatice și de autentificare carduri. De asemenea, Eta2U SRL a primit și de la Ministerul Finanțelor un contract de 8.969.029,28 de lei fără TVA, pentru întreținere hardware și software a platformelor non-IBM.

În același sens, Universitatea din Oradea a încheiat cu aceeași societate un contract de 398.659,86 de lei fără TVA, pentru upgradare servicii de internet. STS a mai parafat cu SC Eta2U SRL un alt contract de 17.486.461 de lei fără TVA, pentru stații de lucru și licențe Robotic Process Automation, de 773.443,8 lei fără TVA. Pe lista contractelor mai regăsim unul, derulat cu Direcția Generală de Poliție Locală Timișoara, în cuantum de 198.096 de lei fără TVA, pentru furnizarea de copiator, faxuri și scanare de documente.

Printre alte instituții care au ales să încheie contracte cu această companie regăsim Ministerul Afacerilor Interne, ROMATSA, Agenția Națională pentru Protecția Mediului, Inspectoratul General al Poliției Române, ANCOM, Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Compania Națională Loteria Română, AQUATIM SA Timișoara, Camera Deputaților, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Consiliul Județean Timiș sau Inspectoratul General pentru Imigrări.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri