Jurnalul.ro Special Anchete Instructori auto formați de un centru neautorizat care aparține unui secretar de stat

Instructori auto formați de un centru neautorizat care aparține unui secretar de stat

de Diana Scarlat    |   

Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) a suspendat activitatea unui Centru de formare profesională pentru instructori auto și profesori de legislație rutieră, constatând că nu este autorizat. Acest centru este la Târgu Jiu, iar din 2019 până în prezent a acreditat 66 de instructori care deja formează șoferi. Surse din Ministerul Transporturilor spun că situația e atât de complicată, încât nici măcar nu se știe câte anchete ar trebui să se facă și câte instituții ar trebui să fie implicate, în afară de minister. Mai grav este faptul că respectivul centru era condus – chiar dacă indirect – de actualul secretar de stat din Ministerul Transporturilor, Sandor Gabor, care de la numirea în funcția publică a coordonat exact domeniul în care avea afacerile personale, inclusiv ARR și ISCTR.

Faptele constatate de ISCTR, în urma unui control desfășurat cu două săptămâni în urmă, la centrul de la Târgu Jiu, s-au produs în perioada 2019-2021, când Sandor Gabor era încă președintele Institutului de Formare Profesională în Transporturi Rutiere (IFPTR) și al fundației cu același nume, care conduce IFPTR. Astfel, secretarul de stat e direct implicat în viitoarea anchetă care va viza acest centru. Surse din MT spun că se fac astfel de controale și la alte centre din țară, în legătură cu acestea existând aceleași suspiciuni. „În perioada 2019-2022, centrul de pregătire și perfecționare profesională SC IFPTR SRL, punctul de lucru din Târgu Jiu, a efectuat cursuri de pregătire și perfecționare pentru instructori auto și pentru profesori de legislație rutieră, fără a deține autorizație valabilă, eliberată potrivit legislației în vigoare. Această faptă a fost constatată de ISCTR, în urma unui control, dispunându-se măsura retragerii autorizației centrului de pregătire și perfecționare în cauză, pentru că ISCTR nu poate aplica decât sancțiuni contravenționale. Însă, în acest caz, unul de o gravitate inimaginabilă, ne aflăm în fața unui concurs de infracțiuni, care va trebui cercetat de către procurori și judecat de către o instanță competentă. În perioada respectivă, centrul de pregătire a înscris la curs, a pregătit și a înscris la examen 66 de persoane, care au devenit instructori auto și profesori de legislație rutieră, fără a avea dreptul legal să profeseze, în urma unor cursuri de formare profesională neacreditate”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

Incompatibilitate și conflict de interese

Sandor Gabor a devenit secretar de stat în Ministerul Transporturilor în mandatul fostului ministru Cătălin Drulă, pe 5 februarie 2021. A schimbat până acum trei miniștri, dar a rămas neclintit din funcție, în ciuda tuturor acuzațiilor de incompatibilitate și conflict de interese care i s-au adus. Actualul ministru al transporturilor, Sorin Grindeanu, a fost singurul care a răspuns, parțial, cererilor venite din partea transportatorilor, prin decizia de a nu-i mai delega secretarului de stat atribuții de coordonare a domeniului transporturilor rutiere. Astfel, Sandor Gabor nu mai are în subordine ARR și ISCTR, de la începutul mandatului lui Grindeanu, iar după ce au mai plecat și câțiva directori detașați între ARR și ISCTR au început și controalele în urma cărora s-a constatat frauda.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a cerut demiterea lui Sandor Gabor încă din februarie 2021, susținând că din poziția pe care o are își ajută propriile firme, pe care le-a înființat și le-a condus din 1999 până la numirea în funcție, ba chiar și după, pentru că nu reușise să iasă din conducerea companiilor când a preluat mandatul.

Timp de 20 de zile, Sandor Gabor nu s-a putut suspenda din funcția de Președinte al Fundației Institutului de Formare Profesională în Transporturi Rutiere (IFPTR), conform deciziei instanței de judecată din data de 10.02.2021 - respectiv Respingerea cererii. În calitate de membru fondator și președinte al acestei fundații, secretarul de stat coordona în continuare exact domeniul în care deținea și afacerile personale, respectiv cele 46 de centre de formare profesională ale IFPTR. Chiar dacă nu mai deținea funcții în cadrul IFPTR, asociat unic al firmei este Fundația pe care încă o conducea. În același timp, secretarul de stat era în continuare și prim-vicepreședinte al asociației transportatorilor FORT, aceasta fiind o altă situație de incompatibilitate cu funcția, neexistând nici în acest caz o hotărâre de instanță, pentru ieșirea sa din această funcție.

Susține că nu mai are nicio legătură cu firmele

Sandor Gabor a precizat că a demisionat din a funcția de prim-vicepreședinte al FORT, începând cu 1 februarie 2021, iar pe 25 februarie 2021 instanța a admis cererea Fundației de retragere din calitatea de membru fondator și președinte al aceleiași Fundații, Sandor Gabor fiind numit în funcția de secretar de stat pe 5 februarie. Dar nu ar fi fost în incompatibilitate, pentru că procedurile au fost demarate pe 27 ianuarie, înainte de numirea în funcția din minister. Astfel, secretarul de stat arată că nu mai are nicio legătură cu firmele sale.

Totuși, Centrul de formare al IFPTR de la Târgu Jiu, închis recent de ISCTR, e condus de Horhoianu Bogdan Sebastian, pe care secretarul de stat l-a adus consilier în minister, în perioada în care ministru a fost Dan Vîlceanu (tot de la Târgu Jiu). Surse din minister spun că l-ar fi impus chiar Dan Vîlceanu, iar situația s-ar confirma prin faptul că mandatul de consilier al acestuia a fost strict în perioada octombrie 2021 – aprilie 2022, în care Vîlceanu a condus MT. Apoi acesta s-a întors șef la același centru de la Târgu Jiu.

Amendamentul reintrodus de trei ori

Vinerea trecută, COTAR a transmis o scrisoare deschisă către premierul Nicolae Ciucă, viceprim-ministrul Kelemen Hunor și ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, pentru a cere din nou demiterea secretarului de stat Sandor Gabor, după alte încercări eșuate, din ultimii doi ani. Transportatorii au constatat, recent, că a ajuns în Comisia pentru Transporturi din Camera Deputaților un amendament respins de ministrul Grindeanu în luna ianuarie, pe care secretarul de stat a mai încercat să-l introducă după o lună, prin Registratură, iar acum a ajuns, cu același text, în dezbaterea comisiilor parlamentare, pentru modificarea Legii transporturilor. Cei care cer demiterea secretarului de stat susțin că prin acest amendament, afacerile lui Sandor Gabor obțin monopol pe piață, în timp ce secretarul de stat susține că nu mai are nicio legătură cu fostele lui firme.

Anul acesta, în luna ianuarie, secretarul de stat a încercat să introducă un amendament în proiectul de modificare legislativă pentru transporturile rutiere, astfel încât examenele care se dau la centrele de formare să nu mai aibă obligatoriu o comisie formată din doi reprezentanți ai ARR și unul din Ministerul Transporturilor, ci trei membri despre care să nu se specifice în textul de lege din ce zonă ar trebui să provină. Transportatorii rutieri arată că firmele pe care le-a  înființat și le-a condus actualul secretar de stat au folosit întotdeauna angajații ARR, pe care i-au plătit ca experți, iar dacă acest amendament se va adăuga în lege, cei trei membri ai comisiilor ar putea veni doar de la ARR, adică ar fi exact persoanele pe care aceleași firme le-au plătit, din 1999 până în prezent. Astfel, ar superviza examinarea chiar experții plătiți de firme pentru a face formarea profesională, la firmele lui Sandor Gabor.

În prezent, în comisiile parlamentare se dezbate inclusiv amendamentul pe care Sandor Gabor l-a introdus la începutul anului, după ce ministrul Sorin Grindeanu l-a respins de două ori, dar același text a ajuns, pe altă, cale, în comisiile parlamentare. Amendamentul (cu același text) a fost introdus cu trei săptămâni în urmă, de către Benedek Zacharie, deputat UDMR, la Ordonanța nr 12/2022 pentru modificarea OG 27/2011 privind transporturile rutiere.

  

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri