Conform OUG 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 746 din 6 octombrie 2015, Guvernul, prin Ministerul Fondurilor Europene în calitate de inițiator, era obligat să emită normele metodologice de aplicare a acesteia, aprobate prin hotărâre a Guvernului, în MAXIMUM 45 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență. ( Art. 31 din OUG 40/2015 prevede ca: “În termen de maximum 45 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se emit norme metodologice de aplicare a acesteia, aprobate prin hotărâre a Guvernului.”)
De la momentul intrării în vigoare a OUG 40/2015 până în prezent s-au scurs 67 de zile lucrătoare.
Acest fapt este de o gravitate deosebită nu doar prin nerespectarea legii, ci și prin efectele avute asupra procesului de absorbție a fondurilor europene în cadrul financiar 2014-2020.
Astfel, lipsa normelor metodologice de aplicare a ordonanței de urgență conduce la imposibilitatea încheierii de contracte de finanțare de către Autoritățile de management care au reușit deja să evalueze proiecte.
În această situație, instituții extrem de importante ale statului român se află în imposibilitatea de implementare a unor măsuri de cooperare transfrontalieră, de reformă a administrației publice, de dezvoltare sau de cercetare.
Prelungirea excesivă de către Ministerul Fondurilor Europene a termenelor de lansare publică, evaluare și constractare a proiectelor pentru: mediu, infrastructura rutieră, feroviară, navală, instruirea și pregătirea pentru piața muncii a șomerilor, tinerilor, categoriilor defavorizate, conduce în prezent la efecte grave asupra economiei României și asupra aspectelor sociale care țin de piața forței de muncă.
În ceea ce privește situația economică, întârzierile în implementarea proiectelor din noul cadru financiar 2014-2020 determină, cu fiecare zi, o reducere drastică a veniturilor la bugetul de stat.
Întârzierea excesivă a lansării proiectelor pentru perioada de programare 2014-2020 produce efecte sociale grave: sute de mii de familii se află în acest moment fără loc de muncă, majoritatea în șomaj, grevând în acest fel bugetul de stat cu sume uriașe.
În același timp, mii de întreprinderi mici și mijlocii, organizații nonguvernamentale, organizații de asistență socială, organizații pentru protecția mediului, companii, sindicate, patronate și-au încheiat total sau parțial activitatea.
Pentru aceste întârzieri majore în lansarea noilor ghiduri financiare, evaluarea și contractarea proiectelor se face vinovat atât Guvernul actual, cât și fostul Guvern.
Amintim că aproape 2 ani au fost necesari doar pentru încheierea Acordului cadru cu Comisia Europeană pentru cadrul financiar 2014-2020 și pentru realizarea cadrului legal pentru simplificarea procedurii de absorbție a fondurilor structurale, respectiv a OUG 40/2015. Din acest motiv, CNMR apreciază că nu este de pierdut nici măcar o zi pentru ca toate documentele, procedurile și legislația necesare începerii noului cadru financiar 2014-2020 să fie realizate.
Totodată, CNMR consideră inacceptabil ca Ministrul Fondurilor Europene să refuze participarea la convocarea Parlamentului în vederea prezentării problemelor și soluțiilor care trebuie luate. Dintre miniștrii cu care reprezentanții CNMR au avut până acum întâlniri, Ministrul Fondurilor Europene Aura Carmen Răducu este singurul faţă de care Comisia de resort din cadrul Parlamentului ne-a transmis că ministrul nu a dat curs solicitării.
Solicităm atât remedierea de urgenţă a tuturor problemelor precizate mai sus, cât şi urgentarea lansării ghidurilor de finanţare, evaluării şi contractării proiectelor de către Ministerul Fondurilor Europene.