Accademia di Romania in Roma, cu sprijinul Institutului Cultural Român, organizează în perioada 5 noiembrie – 13 decembrie expoziția de fotografie „Orase in rezumat. Piețe din Europa și istoriile lor - Un proiect de antropologie vizuală”. În prima zi a expoziției vor fi prezenți în galerie, alături de autor, arh.prof. Tancredi Carunchio, fost profesor de arhitectură la Universitatea Sapienza din Roma și Carmen Dobrotă, asistent de proiect. Catalogul în italiană va fi publicat cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național.
Expoziția propune o schimbare a perspectivei asupra piețelor din orașele Europei. În metropole sau în burguri, piața este spațiul cel mai important. Acolo duc arterele principale, acolo se află cele mai semnificative clădiri și statui. O piață de oraș european e un rezumat istoric, arhitectonic, cultural, social și tocmai de aceea, un spațiu privilegiat. Fotografiile din expoziție, realizate cu o dronă profesionistă, redau o perspectivă aeriană asupra piețelor din câteva orașe istorice europene. Piețe celebre din capitale cunoscute sunt puse alături de piețe anonime, dar nu mai puțin interesante. Spațiul geografic al pieței e firul roșu al acestei expoziții. Punctul de pornire îl reprezintă o constatare cât se poate de evidentă, dar ale cărei consecințe sunt importante nu doar asupra vizualului, ci și asupra înțelegerii pieței ca fenomen istoric și cultural: nu poți să vezi în întregime o piață, din piață. Excepție fac, desigur, acele orașe istorice unde un turn de catedrală te lasă să ai o imagine de ansamblu a spațiului, de la o înălțime totuși nu foarte mare.
Fotografia din dronă e una dintre foarte puținele situații în care limbajul tehnic și cel plastic se suprapun atât de reușit. Privirea de sus este, aproape fără excepție, spectaculoasă. Perspectiva aeriană are însă și avantajul că te face să înțelegi ceea ce, la pas prin piață, poți doar intui: o structură de profunzime. Și, de aici, încercarea expoziției de a schimba, la figurat de data aceasta, perspectiva asupra piețelor. Deși există numeroase studii, filme documentare, expoziții referitoare la destinul unor piețe individuale, o perspectivă de ansamblu, la nivel de continent, a fost de foarte puține ori încercată. Din acest punct de vedere, expoziția reprezintă o premieră.
Vor fi expuse în Galeria Accademia di Romania in Roma circa 60 de fotografii. Selecția pornește de la un număr de 100 de piețe, din peste 20 de țări europene. Expoziția include o importantă componentă video, în acord cu tendințele contemporane în domeniu: un film cu o durată de aproximativ 30 de minute care rulează în buclă în expoziție și imagini în mișcare realizate în diverse piețe din Europa, de tipul time lapse.
Cătălin D. Constantin este editor de carte și antropolog. Predă cursuri la Facultatea de Litere a Universității din București. Teza de doctorat, susținută la Facultatea de Litere și publicată în 2013, a avut ca temă viața cotidiană în orașele românești la începutul secolului XX, pornind de la jurnale inedite de epocă. Îmbinând pasiunea pentru fotografie cu plăcerea de a scrie și de a călători, Cătălin D. Constantin a susținut, în 2014, un al doilea doctorat, la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu“.
A coordonat mai multe colecții de beletristică și a editat numeroase volume de fotografie dedicate patrimoniului cultural românesc. Cea mai recentă carte pe care a scris-o, „Orașe în rezumat. Piețe din Europa și istoriile lor”, reprezintă o lectură culturală și antropologică. Volumul „Ferestre din București și poveștile lor”, apărut în 2015 sub coordonarea sa, reeditat în 2019, a urcat în câteva săptămâni de la apariție pe locul 1 în topul vânzărilor de carte din România. Realizează cercetări antropologice de teren în așezările aromâne din Munții Pindului. De asemenea, coordonează de 5 ani seria săptămânală „Conferințele de joi”, de la Palatul Suțu, Muzeul Bucureștiului.
A avut expoziții de autor în peste 20 de orașe din România, Spania, Turcia, Bulgaria, Azerbaidjan, Georgia, Polonia, Grecia.
Fotografii realizate cu drona de Cătălin D. Constantin