În motivarea acestei decizii sunt menționate meritele importante în aducerea dramaturgiei românești și a Teatrului Național „Mihai Eminescu” în prim-planul culturii europene, subliniindu-se, totodată, aportul Adei Hausvater la dezvoltarea spiritului civic și democratic în comunitate.
„Ce se întâmplă la Teatrul Național din Timișoara din 2005 până în prezent reprezintă mai mult decât o suită de mandate de management – parcursul Teatrului Național din acești 18 ani reprezintă fenomenul de succes al leadership-ului în teatru. Dezvoltarea unui teatru de la un profil marginalizat până la nivelul la care a ajuns în prezent Teatrul Național din Timișoara – un reper în spațiul cultural al României și în mediile teatrale europene – nu este un dat, o stare firească ci, dimpotrivă, este rezultatul unui leadership activ și creativ care construiește o echipă la rândul ei creativă, dornică să își asume o viziune și o direcție comună de evoluție, un leadership care pune accentul pe oameni, pe competențe și pe entuziasm, așadar, un fenomen. Acest mod de a lucra împreună pentru un scop comun, în consonanță cu un set de principii, a devenit o reală sursă de inspirație și, în timp, a polarizat un important segment al societății. Mulțumesc Președintelui României pentru înalta distincție pe care mi-a conferit-o și mulțumesc ministrului Culturii pentru înaintarea acestei propuneri de recunoaștere a unei cariere începute foarte devreme, o carieră pusă în slujba teatrului al cărui parcurs îl construiesc de optsprezece ani și, totodată, în slujba direcțiilor formatoare ale societății: imaginație, umanitate, deschidere, entuziasm, echipă. Mulțumesc colegilor mei, care cred în principiile mele, sunt alături de mine și merg în pas cu mine. Mulțumesc publicului și colaboratorilor mei. Această recunoaștere a profesionalismului și a valorii muncii mele ca artist – ca regizor, ca director general și ca cetățean, alături de titlurile primite la nivel european și național, dovedește importanța și justețea opțiunilor noastre de a persevera pe acest drum complex al managementului creativ și al construcției sociale prin cultură”, a declarat Ada Hausvater, managerul Teatrului Național din Timișoara.
Din anul 2005 până astăzi, Ada Hausvater și-a asumat proiectul de reconstrucție a Teatrului Național din Timișoara: a readus publicul în sălile de spectacol, a atras către Teatrul Național profesioniști de valoare, a creat o echipă artistică și tehnică valoroasă, profesionistă, impunând trupa de actori în conștiința publicului din România, dar și în cea a mediilor teatrale românești și europene. Ada Hausvater a construit Naţionalului timișorean o identitate puternică, modernă, europeană, prin spectacole valoroase pe plan național și internațional. A îmbogățit infrastructura culturală a României cu două săli de spectacole, recunoscute la nivel național și cu Atelierele „Fabrica de decoruri”, prima linie profesională de producție de decoruri a unei instituții publice de spectacol din România. De asemenea, Ada Hausvater a oferit celui mai important festival dedicat spectacolului de teatru pe text românesc o importantă dimensiune internațională, FEST-FDR fiind primul festival de teatru cooptat în Asociația Festivalurilor din Europa; de asemenea, a introdus Teatrul Național din Timișoara în cea mai importantă rețea de teatre publice din Europa – Convenția Teatrelor Europeană. Ada Hausvater s-a implicat activ în procesul de optimizare a legislației specifice instituțiilor de spectacol și a înaintat o serie de puncte de vedere fundamentate Ministerului Culturii și colegilor săi manageri din țară. Nu în ultimul rând, Teatrul Național din Timișoara, în conducerea Adei Hausvater, a deschis la Sala 2 a TNTm drumul către intrarea Timișoarei în cursa pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii și a înființat Asociația care a elaborat programul câștigător și construiește mai departe noua configurație a Teatrului Național și a Sălii 2 – 2023.