Pare un paradox: pe fondul declinul preţului la ţiţei şi al deprecierii rublei, au scăzut semnificativ livrările la maşinile de serie, în timp ce singurul segment pe care s-a înregistrat creştere a fost cel al vehiculelor de lux.
Vânzările de Porsche, Bentley, Rolls-Royce şi Lexus au crescut anul trecut, chiar dacă Rusia se confruntă cu recesiunea.
"Este bizar. Chiar în situaţia declinului accentuat al economiei, aceste branduri înregistrează creşteri ale vânzărilor", a apreciat analistul Tim Urquhart, de la IHS Automotive.
Vânzările de maşini noi în Rusia au scăzut anul trecut cu 36%, la 1,6 milioane unităţi, numai în decembrie declinul fiind de 45,7%, a anunţat săptămâna trecută Joerg Schreiber, preşedintele Association of European Businesses (AEB).
Anul acesta, livrările pe piaţa rusă ar urma să scadă cu 4,7%, la 1,53 milioane de vehicule, a estimat Joerg Schreiber.
Deprecierea rublei şi scăderea salariilor au afectat cererea pentru maşini noi în Rusia, dar pentru acei ruşi care încă îşi pot permite vehicule de lux acesta este momentul potrivit să cumpere. Rubla s-a depreciat cu aproape 20% faţă de dolar anul trecut, astfel încât maşinile de lux sunt considerabil mai ieftine în Rusia faţă de alte regiuni.
De exemplu, un nou Porsche 911 Turbo S Cabriolet costă 11,8 milioane de ruble (151.687 dolari) în Rusia, în SUA, acelaşi model costă 200.400 dolari.
Maria Malinskaya, de la grupul de dealeri auto Rolf, susţine că modelele premium sunt acum de două sau de trei ori mai ieftine în ruble decât în dolari. Ruşii bogaţi vor de asemenea să-şi păstreze banii mai degrabă în vehicule de lux decât în ruble volatile, susţin analiştii.
Piaţa maşinilor de lux din Rusia a parcurs un drum lung din anii '70, când erau înregistrate trei modele Mercedes în Moscova: unul deţinut de liderul sovietic Leonid Brezhnev, altul de campionul la şah Anatoly Karpov şi celălalt de vedeta Vladimir Vysotsky.
După un deceniu de creşteri anuale ale vânzărilor de peste 10%, sectorul auto este afectat de scăderea puterii de cumpărare. Rusia trece în prezent printr-o criză economică provocată de scăderea preţului la petrol şi sancţiunile impuse de Occident pentru implicarea Moscovei în criza din Ucraina.
În 2015, livrările Bentley au urcat cu 7%, în timp ce Rolls-Royce a raportat un avans de 5%. Porsche şi Lexus, ale căror vânzări au crescut anul trecut cu 12% şi, respectiv 6%, au fost singurele branduri care şi-au menţinut avansul anual al vânzărilor în Rusia din 2012, când s-a comercializat un număr record de vehicule, aproape trei milioane.
Reprezentanţii Porsche şi Rolls-Royce au declarat că deprecierea rublei a sprijinit cererea pentru vehiculele de lux.
Maşinile noi sunt scumpe pentru mulţi ruşi. Preţul de pornire al celei mai bine vândute maşini din Rusia anul trecut, sedanul Lada Granta de la Avtovaz, este de 368.900 ruble (4.694 dolari), iar în decembrie salariul mediu lunar era de 42.684 ruble
Luna trecută, premierul Dmitri Medvedev a anunţat semnarea unui decret privind furnizarea de subvenţii guvernamentale industriei auto, în valoare de 50 miliarde de ruble (631,35 milioane de dolari).
Jumătate din sumă va fi alocată pentru înnoirea parcului naţional de autovehicule (de tipul "Rabla"), a anunţat Medvedev, aflat în vizită în oraşul Togliatti, centrul industriei auto a Rusiei.