Jurnalul.ro Cultură Teatru Peste 50 de premiere incitante ale anului 2019 pe scenele bucureştene

Peste 50 de premiere incitante ale anului 2019 pe scenele bucureştene

de Magdalena Popa Buluc    |   

Peste 50 de spectacole, semnate de regizori precum Andrei Şerban, Radu Afrim, Mircea Cornişteanu, Felix Alexa, Alexander Morfov, Gabor Tompa, au avut premiera în anul 2019 pe scenele teatrelor bucureştene.



Naţionalul bucureştean a deschis seria premierelor în luna martie, cu spectacolul "Noii infractori" de Edna Mazia, în regia lui Ion Caramitru şi a continuat cu spectacolul "Preşul" de Ion Băieşu, "o comedie despre noi, apărută acum 40 de ani, dar scrisă parcă astăzi", regizat de Mircea Cornişteanu.

 


 

Regizorul Felix Alexa a venit şi el cu o premieră pe scena Naţionalului bucureştean - "Class" de Iseult Golden şi David Horan, "o piesă ca un instantaneu veridic al societăţii secolului XXI", iar Radu Stoian a montat "De-a baba oarba", după "Jocuri în curtea din spate" de Edna Mazia.

Dansatorul şi coregraful Gigi Căciuleanu a adus în premieră pe scena TNB, în iulie, spectacolul de teatru coregrafic "On the Roof", "o poetică de geometrie spaţială, o matematică de jonglerii clovneşti". Din distribuţie au făcut parte dans-actori selecţionaţi în finala Galei Tânărului Actor - HOP, ediţia 2019.

 



"Neguţătorul din Veneţia" de William Shakespeare, în regia lui Alexander Morfov, a avut premiera în septembrie, cu Ion Caramitru în rolul lui Shylock.



În noiembrie, Tania Popa a adus la TNB one-woman-show-ul - "Figuranta" de Andreas Petrescu, iar ultima premieră a purtat semnătura regizorului Radu Afrim - "Trei surori" cu un scenariu (ne)firesc de liber după Cehov.

La Teatrul Nottara, actorul Alexandru Jitea a intrat în rol de regizor, punând în scenă, în februarie, spectacolul "Repetiţia vieţii mele" de Claudiu Sfirschi-Lăudat.

Tot în februarie, a avut loc şi premiera spectacolului "Triburi. Codul bunelor BARIERE" de Nina Raine, în regia lui Vlad Cristache.

"Mentorul" de Daniel Kehlmann, o poveste cuceritoare despre succes şi despre singurătăţi în dragoste, în regia lui Cristian Nicolae, a fost prezentat în premieră în luna mai.



Regizorul Gabor Tompa a adus la Nottara spectacolul "Iona" de Marin Sorescu, celebra poveste despre pescarul singuratic, înghiţit de un peşte uriaş, în interpretarea actorilor Gabriel Răuţă, Cristina Juncu, cu muzica originală semnată de Ada Milea.



Teatrul Nottara şi-a prezentat premierele anului 2019 şi în cadrul unei secţiuni a Festivalului "Fest(in) pe Bulevard", printre acestea numărându-se: "Cum vă place" de William Shakespeare, regia Alexandru Mâzgăreanu, "Fiul cel mare" de Aleksandr Vampilov, regia Elena Nevejina, "La doi paşi de Mullingar" de John Patrick Shanley, regia Cristi Juncu, "Trei surori" după A.P. Cehov, un spectacol de Semion Serzin, şi "Cumetrele" de Michel Tremblay, regia Corina Dragomir.

O altă premieră a anului 2019 la Nottara a fost spectacolul "Martha şi George", regia Filip Ristovski, cu o distribuţie în care se regăsesc Kira Hagi şi Jonathan Alexandru.

Teatrul Bulandra a început anul cu premiera spectacolului "Pisica pe acoperişul fierbinte" de Tennessee Williams, în regia lui Dinu Cernescu.

În martie, regizorul Andrei Şerban a pus în scenă spectacolul "Richard al III-lea" de William Shakespeare. Tot Andrei Şerban a semnat şi regia următoarei premiere a Teatrului Bulandra - "Zadarnicele chinuri ale dragostei" de William Shakespeare.

La Teatrul Mic, primul spectacol prezentat în premieră a fost "Martiri" de Marius von Mayenburg, în regia lui Vlad Massaci.

"Legături primejdioase" de Christopher Hampton, după romanul lui Choderlos de Laclos, în regia lui Cristi Juncu, a avut premiera în luna martie, iar în mai - "Lecţia" de Eugene Ionesco, în regia lui Radu Iacoban.

Alte premiere ale Teatrului Mic au fost: "Nevermore", cu un scenariu după Edgar Allan Poe, în regia lui Dragoş Galgoţiu, "Mama" de Stanisław Ignacy Witkiewicz, cu adaptarea şi regia semnate de Nona Ciobanu şi "Angajat la doi patroni", adaptare de Richard Bean după "Slugă la doi stăpâni" de Carlo Goldoni, coproducţie Teatrul Mic - Centrul Cultural Ion Manu, în regia lui Vlad Corbeanu.

Teatrul de Comedie a deschis seria premierelor în ianuarie, cu spectacolul "Masa puterilor noastre" de Petre Barbu, în regia lui Silvia Roman.

A urmat, tot în ianuarie, "Nunta lui Krecinski", după A.V. Suhovo-Kobîlin, în regia lui Mihai Bendeac, care face parte şi din distribuţia spectacolului.

"Trucul lui Patrick" de Kristo Sagor, regia Anca Maria Colţescu, a fost prezentat în premieră în luna februarie.

Alte premiere au fost: "Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi" de Tom Stoppard, în regia lui Eugen Gyemant, "VIZIuni - Oameni show", un spectacol de Marius Florea Vizante şi "Revizorul" de N. V. Gogol, în regia lui Horaţiu Mălăele.



Pe scena Teatrului Odeon, regizorul Vlad Massaci a adus premiera spectacolului "Delirium" de Enda Walsh, după "Fraţii Karamazov" de F.M. Dostoievski, iar Peter Kerek a montat "Slugă la doi stăpâni", de Carlo Goldoni.

Spectacolul "Pentru binele tău", de Pier Lorenzo Pisano, în regia Zoltán Balázs (Ungaria), a avut premiera în iunie, iar ultima premieră a anului 2019 la Odeon a fost, în decembrie, "Persona" de Ingmar Bergman, regizat de Radu Nica.

Teatrul Evreiesc de Stat a adus în atenţia spectatorilor două spectacole în luna ianuarie - "Idiş" de Peca Ştefan, cu dramaturgia şi regia artistică semnate de Andreea Vălean şi "Luminile Ghetoului", dedicat zilei Internaţionale a Holocaustului, cu scenariu şi regia semnate de Andrei Munteanu.

Musicalul "Scripcarul pe acoperiş", semnat de Andrei Munteanu, a fost prezentat în premieră în luna mai, fiind urmat de premiera celebrului musical "Bună seara, domnule Wilde!" de Eugen Mirea şi Henry Mălineanu, după piesa "Ce înseamnă să fii onest?" de Oscar Wilde, în regia lui Andrei Măjeri.

În perioada 5-10 noiembrie, trupa Teatrului Evreiesc de Stat a participat la un laborator de creaţie teatrală, dedicată vieţii şi operei pictorului Marc Chagall. Pornind de la o serie de 'étude'-uri, bazate pe autobiografia şi picturile lui Chagall, în care actorii au avut libertate totală de creaţie, la final, a fost prezentat spectacolul "Viaţa mea" de Marc Chagall, regizat de Nikita Betehtin.

Premiera anului 2019 la Teatrul Metropolis a fost spectacolul "Ultimii", semnat de Mimi Brănescu. Este un spectacol care-i are în distribuţie pe Adrian Titieni, Emanuel Pârvu, Conrad Mericoffer şi Andreea Mateiu.



Teatrul Excelsior şi-a deschis seria premierelor cu spectacolul "Turandot" după Carlo Gozzi, în regia Sânzianei Stoican. A continuat cu "Băiatul cu şosete roz" de Alexandru Gorghe, cu regia semnată de Andreea Ciocîrlan.

Unul dintre cele mai aşteptate spectacole ale anului la Excelsior a fost musicalul "Familia Addams", cu regia, costumele şi coregrafia semnate de Răzvan Mazilu.

Ultima premieră a anului la Teatrul Excelsior, prezentată în octombrie, a fost spectacolul "Jucării pierdute", cu scenariul, regia şi scenografia semnate de Ovidiu Uşvat.

La Teatrul Masca, publicul a avut ocazia în 2019 să urmărească patru spectacole în premieră. Primele trei au fost prezentate în luna mai, seria fiind deschisă cu "Nunta" şi "Prostia omenească", concept şi regie Anca Florea şi Mihai Mălaimare. A continuat cu "Cargo teatru", un spectacol în care Laura Dumitraşcu Duică semnează regia, scenariul, scenografia şi construcţia de păpuşi şi marionete.

Cea de-a patra premieră a fost "Istoria Dansului", un spectacol realizat în tehnica statuilor vivante, cu regia şi scenariul semnate de Anca Florea şi Mihai Mălaimare.

La Teatrul Dramaturgilor Români, seria premierelor oficiale a fost deschisă în februarie cu spectacolul "Doamna Godot" de Olga Delia Mateescu, în regia lui Felix Crainicu.

Tot în februarie, a avut premiera şi spectacolul "Mazurka", text şi regie Alexander Hausvater, "o odisee în mitul lui Chopin: Geniul muzical şi Omul Chopin".

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri