Jurnalul.ro Editoriale România semiprezidențială și semiguvernabilă

România semiprezidențială și semiguvernabilă

de Dan Constantin    |   

Care este rădăcina conflictului care macină de un deceniu administrarea normală a țării? Conflictele dintre instituția prezidențială și guvern au marcat ultimul deceniu fără a putea avea un răspuns logic la cauza tensiunilor. Problema o reprezintă oamenii care s-au aflat la conducere în Palatul Cotroceni și Palatul Victoria sau disensiunile sunt alimentate de regulile de funcționare ce decurg din Constituție?

Băsescu a fost practic în conflict puternic cu Guvernele - cu excepția perioadei Boc -, încercând mereu să se substituie Executivului. În dorința lui de putere, care l-a condus în pragul suspendării în două rânduri, a creat un mecanism de ,,subjugare” a celorlalte instituții prin pârghiile de control din CSAT și Justiție. Binomul SRI-DNA, personalizat de colaborarea Coldea-Kovesi, ieșit de sub autoritatea lui Băsescu spre final de mandat, a fost preluat cu arme și bagaje de Klaus Iohannis, obligat să coabiteze cu un PSD întărit de anii de opresiune.

Un guvern independent, controlat de Parlament, conform Constituției, îl poate izola pe președinte, variantă pe care Iohannis nu o acceptă. În dorința obținerii unui nou mandat, molcomul Iohannis, un produs al sistemului, a fost scos din amorțeală și trimis să lupte pentru a avea ,,guvernul lui”. Dacă nu a reușit să aibă o majoritate politică, în alianță cu DNA folosește arma incriminării penale pentru a lovi în guvern. Găsește parteneri să-i facă jocul chiar în interiorul PSD, un partid care suferă de boala expansiunii fără să treacă și prin lecția disciplinei. Episodul Grindeanu a fost un exercițiu pentru momentul Tudose, care, la suprafață, este un conflict intern de partid, în fapt exprimând o nouă fază a extinderii controlului sistemului asupra ,,insulei” din Piața Victoriei. Opoziția feroce la modificarea legilor Justiției, piedicile în schimbarea sistemului de salarizare și a pensiilor, blocajul la modernizarea Codului Fiscal arată că acțiunile guvernului și îndeplinirea programului asumat la alegerile din decembrie 2016 sunt virusate de polul de putere de la Cotroceni. Fiind prin Constituție o republică semiprezidențială, România arată acum ca o țară semiguvernabilă, în care balanța este schimbată de atotputernica Republică a Procurorilor. Modificarea Constituției este însă greu de realizat în condițiile acestui joc periculos care nu mai are nimic din principiile democrației bazate pe vot.

 

Subiecte în articol: guvern
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri