Jurnalul.ro Ştiri Social Școala online, mai mult prin corespondență, din șopron

Școala online, mai mult prin corespondență, din șopron

de Diana Scarlat    |   

Vestea prelungirii școlii online, până în semestrul al doilea al acestui an, îi pune într-o situație delicată pe profesori. Teoretic, Ministerul Educației a stabilit modul în care se vor face evaluările online și faptul că mediile trebuie să fie încheiate. Practic, 85% din suprafața României este în mediul rural și încă 5% în urbanul mic, unde fie nu există conexiune la internet deloc, fie mai vine ea, din când în când. Astfel, s-a ajuns la formula de predare „prin corespondență” - adică fiecare profesor comunică prin grupuri de WhatsApp cu elevii, atunci când „vine netu'”. Un caz despre care nimeni nu vrea să discute este încheierea mediilor la Sport.

 

Am stat de vorbă cu mai mulți profesori din mediul rural. Mărioara este învățătoare într-un sat din Mehedinți. Puțini angajați ai Ministerului Educației, membri ai Guvernului sau parlamentari își pot imagina cum se desfășoară orele online cu elevii de clasa a doua, din gospodăria unei învățătoare din mediul rural. „Mi-am făcut cont de Google Classroom, dar n-am cum să intru online și chiar dacă intru eu, n-am cu cine să fac orele, pentru că restul nu se pot conecta. La noi pică netul atât de des, încât nici măcar la întâlnirile cu inspectoratul nu putem participa. Am încercat de fiecare dată și ba s-a blocat, ba a picat în câteva minute. Punem totul pe grupurile de WhatsApp și corespondăm în felul acesta. Eu le pun lecțiile și le spun ce trebuie să învețe, le dau de rezolvat exerciții, le spun ce au făcut bine și ce nu”, explică învățătoarea. 

Cum a venit deja iarna, lecțiile care se mai puteau face sau transmite din șopron devin imposibile, din cauza frigului, a zăpezii și a viscolului, astfel încât orele online vor fi chiar mai rare decât până acum.

 

Sportul, mai mult în teorie

Despre modalitățile de evaluare, nimeni nu poate spune ceva concret. La materii precum Muzică sau Sport, situația e mai mult decât incertă. „Dacă eu, ca învățătoare, abia reușesc să-i determin pe elevii mei să intre pe grupul de WhatsApp și să rezolve exercițiile pe care le dau, cum își poate imagina cineva că se poate face Sport online? În primul rând, elevii nu pot intra la ore nici măcar la materiile de bază, pentru că nu se pot conecta. La Sport ce își imaginează domnii și doamnele de la minister că se poate face online și cum s-ar putea evalua? Unii dintre noi am reușit să facem orele la școală, până să trecem în online, și ni s-a spus de la început să punem cel puțin două note, cât putem de repede, ca să putem încheia mediile. Poate doar așa se pot justifica situațiile încheiate la final de semestru”, mai spune învățătoarea. 

Unii profesori de sport au încercat, totuși, să îmbine exercițiile fizice – pe care nu le pot verifica, de cele mai multe ori – cu proiecte despre lumea sportului. Practic, orele de Educație Fizică, menite să dezvolte capacitatea de mișcare a elevilor, se transformă tot în studiu teoretic.

 

Și cântatul devine un chin

Probleme serioase sunt și la alte materii cu aplicație practică, precum Muzica. „Ne este foarte greu să adaptăm materia la condițiile pe care ni le oferă mediul online. La noi nu au fost probleme grave legate de conectare, dar este imposibil să cântăm în cor, de exemplu, pentru că se aude cu ecou și cu întreruperi. Ne axăm pe cântare individuală și teorie muzicală. Săptămânal sau la două săptămâni mergem la școală, să trecem note în catalog, pentru că școala nu are catalog electronic”, explică Diana, o profesoară de Muzică din mediul rural, din județul Argeș.

 

„De multe ori, m-am dus în grădină, unde am semnal, dar pică și acolo netul. În casă n-am deloc!”

Mărioara, învățătoare din județul Mehedinți

 

Cele mai multe cadre didactice și-au inventat propriile metode de evaluare. Le cer elevilor să completeze teste scurte, în timpul orelor online, apoi să le trimită pe WhatsApp, ca fotografie, astfel încât să se asigure că nu pot copia.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri