Un studiu al Institutului Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), realizat între 27 şi 30 aprilie, a evaluat, într-o primă instanţă, modul în care părinții percep schimbările legate de educaţia şi îngrijirea copiilor lor.
Majoritatea respondenților (94%) au auzit de anunţul preşedintelui României, cum că unitățile de învățământ nu se vor mai deschide în acest an. Aproape trei sferturi dintre persoanele participante la cercetare consideră că aceasta este o decizie mai degrabă bună.
Cine are grijă de copii
O cincime dintre părinți este de părere că grădiniţele şi creșele trebuiau să fie deschise înainte de vacanța de vară, o treime – că trebuiau să fie deschise școlile și liceele, și trei sferturi – că, înainte de vacanța de vară, trebuiau să fie deschise clasele finale, care urmează să susțină examene naționale. Respondenții din mediul rural declară, în procente mai mari faţă de cei din urban, că trebuiau să fie deschise creșele/grădinițele/școlile și liceele înainte de vacanța de vară.
Două treimi dintre părinții copiilor cu vârste de până-n 19 ani urmează să aibă grijă de ei, în perioada de dinaintea vacanței de vară, declară cei intervievați. Aproape șase din zece respondenți care afirmă acest lucru se află în situația în care cel puțin unul dintre părinți nu lucrează în această perioadă.
Sarcini educative
Înainte de starea de urgență, unul dintre părinți (îndeosebi mama, în proporție mai ridicată în mediul rural) era cel care se ocupa de aspectele care țineau de activitățile educative ale copiilor, iar într-o pondere mai scăzută exista și situația în care ambii părinți îşi împărţeau această sarcină. În situaţia actuală, scade proporția cuplurilor care sprijină activităţile de învăţare: respondenţii menționează, în proporţie mai mare, că doar unul dintre parteneri se ocupă de educația copiilor.
Munca de acasă
Șapte din zece respondenți spun că, pe durata stării de urgență, copiii au fost mai mult în îngrijirea părinților, unu din zece declară că elevii nu necesită supravegherea unei persoane adulte și 14% afirmă că școlarii au fost în îngrijirea bunicilor sau a altor membri ai familiei. Opt din zece părinți cu copii care lucrează de acasă spun că sunt eficienți la muncă, iar șase din zece declară că nu au dificultăți cu realizarea unui program echilibrat între muncă și îngrijirea copiilor.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.319 părinții cu copii între 0 și 19 ani, majoritatea având cel puțin un copil înscris la școală.