Decizia accelerează și mai puternic trecerea la mașinile electrice, dar va da o lovitură năucitoare industriei auto, nu doar producătorilor de automobile, ci și celor care produc subansamble pentru astfel de motoare sau uleiuri. Decizia europeană este deja dur criticată de industria germană și de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile. Primele semne ale deciziei se văd deja chiar la Dacia, unde fabricarea de motoare pare că nu mai are viitor și s-a dat startul plecărilor voluntare. În 2021, în UE erau înmatriculate peste 250 de milioane de autovehicule, din care electrice, inclusiv cele plug-in, nu depășeau 5,6 milioane de unități, undeva la 2,25%.
Parlamentul European a aprobat, cu 339 de voturi pentru, 249 de voturi împotrivă şi 24 de abţineri, un proiect elaborat de Comisia Europeană care prevede norme stricte privind emisiile de dioxid de carbon, astfel că motoarele cu ardere internă nu vor mai putea fi montate pe vehicule produse începând din anul 2035. Legislativul european sprijină standardele revizuite privind emisiile de CO2 pentru autoturismele și vehiculele utilitare ușoare noi, parte a pachetului legislativ „Pregătiți pentru 55 în 2030”, a transmis Legislativul comunitar, printr-un comunicat de presă, în care se precizează că, în urma votului în plen, eurodeputații și-au precizat poziția cu privire la normele propuse de revizuire a standardelor de performanță privind emisiile de dioxid de carbon pentru autoturismele și camionetele noi. Achiziționarea și conducerea de autoturisme cu emisii zero vor deveni mai ieftine, consideră Parlamentul de la Strasbourg. Prin textul adoptat, care constituie poziția de negociere a Parlamentului cu statele membre, eurodeputații sprijină propunerea Comisiei de a ajunge la o mobilitate rutieră fără emisii până în 2035 (un obiectiv privind întregul parc de vehicule de la nivelul UE de a reduce emisiile produse de autoturismele noi și de vehiculele utilitare ușoare cu 100% față de 2021). Obiectivele intermediare de reducere a emisiilor pentru 2030 ar trebui stabilite la 55% pentru autoturisme și la 50% pentru camionete, potrivit PE. Mai mult, un amendament care prevedea posibilitatea vânzărilor de motoare hibrid a fost respins.
Germania se opune
Germania se opune proiectului aprobat de Parlamentul European de interzicere a maşinilor echipate cu motoare termice începând din 2035. Cancelarul federal Olaf Scholz a argumentat prin faptul că trebuie acceptaţi combustibilii ecologici sintetici şi a cerut protejarea locurilor de muncă. „Este vorba de un pas prea dur pentru cetăţeni”, a declarat ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing. Acesta contestă decizia Parlamentului European, care însă nu este definitivă. Oficialul german a subliniat faptul că fabricile de motoare cu ardere internă generează multe locuri de muncă.
„Noi vrem ca şi după anul 2035 să permitem fabricarea de maşini propulsate de motoare cu ardere internă cu noile tipuri de combustibili ecologici”, a spus Wissing, citat de agenţia DPA. Dincolo de investiţiile în producerea de mașini cu propulsii hibride şi pur electrice, Germania vrea să continue dezvoltarea motoarelor cu ardere internă. Acestea vor utiliza însă combustibili sintetici, cu emisii poluante reduse. Este vorba despre benzina sintetică, gazul natural comprimat sau biometanul.
ACEA cere prudență
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a luat act de votul Parlamentului European cu privire la obiectivele de reducere a CO2 pentru mașini și camionete și îi îndeamnă acum pe deputații europeni să ia în considerare toate incertitudinile cu care se confruntă industria auto aflată în plin proces de transformare. Conform oficialilor ACEA, obiective „extrem de provocatoare” pot fi atinse „doar cu o creștere masivă a infrastructurii de încărcare”. În plus, având în vedere că transformarea sectorului depinde de mulți factori externi care nu sunt pe deplin în mâinile producătorilor auto, ACEA nu își ascunde îngrijorarea cu privire la atingerea obiectivului de reducere cu 100% a nivelului de CO2.
„Industria auto va contribui pe deplin la obiectivul unei Europe neutre din punctul de vedere al emisiilor de carbon până în 2050. Industria noastră se află în mijlocul unei tranziții ample către vehiculele electrice, cu noi modele care sosesc constant. Acestea îndeplinesc cerințele clienților și conduc tranziția către o mobilitate durabilă”, a declarat Oliver Zipse, președinte al ACEA și CEO al BMW. Oficialul consideră însă că „având în vedere volatilitatea și incertitudinea cu care ne confruntăm la nivel global, zi de zi, orice reglementare pe termen lung care depășește acest deceniu este prematură în acest stadiu. În schimb, este necesară o revizuire transparentă la jumătatea drumului pentru a defini obiectivele post-2030”. O astfel de revizuire va trebui, în primul rând, să evalueze dacă implementarea infrastructurii de încărcare și disponibilitatea materiilor prime pentru producția de baterii vor fi capabile să susțină creșterea accelerată a parcului de vehicule 100% electrice. Mai exact, ACEA solicită, autorităților europene să impună o verificare a stadiului tranziției către mașini electrice, din toate punctele de vedere – vehicule, componente auto, materii prime, infrastructură, legislație –, în 2030 și să ia, în funcție de rezultate, decizii concrete pentru atingerea obiectivului stabilit pentru 2035.
Tranziție inevitabilă
Conform unui studiu realizat de Castrol și de BP Pulse, 97% dintre liderii din industria auto sunt de părere că mașinile termice vor fi retrase până în 2035 și înlocuite cu cele electrice. La studiu au participat inclusiv posesori de mașini convenționale și electrice și au fost întrebați care sunt cei mai importanți factori ai tranziției, precum și obstacolele care ar putea să o încetinească. La acest studiu au participat 10.000 de consumatori și 100 de lideri din industria auto. Mai mult, același studiu arată că 66% dintre acești lideri au ca prioritate absolută tranziția către vehicule electrice. Chiar și așa, trebuie remarcat că cei mai mulți participanți nu au o viziune clară asupra viitorului. Studiul arată că doar 40% dintre liderii industriei auto sunt pregătiți, în acest moment, să facă pasul la vehicule electrice și să renunțe la cele cu motoare convenționale. Rezultatele studiului mai arată și cum au crescut cheltuielile pentru cercetarea și dezvoltarea vehiculelor electrice în timp. Astfel, în 2015, doar 11% din cheltuielile constructorilor se îndreptau, în medie, către dezvoltarea mașinilor complet electrice. Acest număr a crescut la 21% în acest an, iar studiul preconizează că procentul cheltuielilor va ajunge la 31% până în 2025. Dacă sunt luate și vehiculele hibride în considerare, atunci procentul cheltuielilor va ajunge la 70% până în următorii 3 ani, potrivit participanților la acest sondaj. Nu doar lideri din industria auto au participat la studiu, ci și consumatori. Rezultatele arată că puțin peste jumătate dintre clienți, mai exact, 53%, iau în considerare o mașină electrică pentru următoarea achiziție. De asemenea, dintre clienții care dețin în prezent un vehicul electric, 99% iau în considerare o mașină electrică pentru viitoarea achiziție. 74% dintre posesorii de mașini convenționale sau hibride susțin că infrastructura de încărcare prea puțin răspândită este cel mai mare obstacol. 71% sunt de părere că autonomia mai mică decât la un vehicul convențional sau hibrid este un obstacol important, mai ales pe distanțe lungi. La final, 69% dintre acești posesori consideră că prețul inițial mare reprezintă un impediment în achiziționarea unei mașini electrice.
- 2035, anul în care nu se vor mai vinde motoare clasice
- 250 de milioane de autovehicule, înmatriculate în UE
- 5,6 milioane de vehicule electrice în UE
Avantaje
- reducerea poluării
- noi tehnologii curate
- o reducere a numărului de automobile
Dezavantaje
- creșterea șomajului
- probleme cu infrastructura de încărcare
- lipsa de materii prime