x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cum arată o maşină care costă cât prima casă

Cum arată o maşină care costă cât prima casă

de Cătălin F. Vărzaru    |    10 Aug 2016   •   17:53
Cum arată o maşină care costă cât prima casă

Seria 5 este linia directoare a BMW. Este firul după care constructorul bavarez dă tonul mărcilor sale. Dar înainte de toate, Seria 5 reprezintă ideea de BMW. Lucurile într-o asemenea zonă nu evoluază nici rapid, nici specaculos ca în cazul altor mărci care doresc să dea lovituri peste noapte. Pur și simplu, germanii nu fac decât să updateze piesa lor de rezistenţă la tehnologiile de ultimă oră ale momentului, păstrând în orice lucru pe care îl adaugă calitatea premium. Evident, cu fiecare nou model care părăseşte linia de producţie, creşte şi preţul maşinii. Aşa se face că un BMW 530d ajunge să coste 84.000 de euro, la care dealerul face un discont de 20% în aşteptarea noului model.

 

Seria 5 este cea mai longevivă marcă BMW aflată în producţie. Cu o istorie neîntreruptă de 44 de ani, Seria 5 a ajuns abia la cea de a şasea generaţie, dar cu mai multe facelifturi impuse de cerineţele tehnologice galopante. Deşi este o maşină conservatoare, Seria 5 oferă tot ceea ce este nou în materie de gadeturi auto, pentru că inovaţia vine de cele mai multe ori de la cei care construiesc maşinile premium. Pe noua Serie 5 găsim de la headup dipslay proiectat pe parbriz, la cruise control adaptativ care este capabil să oprească şi să repornească maşina în traficul bară la bară fără intervenţia şoferului.

 

Mastodonul

Modelul 530d are 4,9 metri lungime şi 2,1 metri lăţime. Masa la gol ajunge la 1,88 de tone. Totuşi, un astfel de monstru de metal şi tehnologie ajunge să zburde până la 100 de km pe oră în doar 5,6 secunde. Un timp care surclasează maşini sport zburdalnice. Această performanţă este posibilă pentru că monstrul are sub capotă un motor de aproape 3 litri diesel cu dublă turbină care dezvoltă 259 de cai putere şi un cuplu ameţitor de 560 de Nm încă de la 1.500 de rot pe minut. Această imensă plajă de putere este simţită atunci când maşina este setată să funcţioneze pe modul Sport sau Sport+ care poate fi din sistemul Driving experience. Cutia de viteze septronic schimbă atunci când se obţine maxium de putere, deşi cuplul e atins la turaţie mică, suspensia se întăreşte, iar direcţia, deja fermă, capătă accente sportive mai pronunţate. Pentru senzaţii tari, modul Sport+ scoate şi funcţia ESP făcând posibil un mai mare control al şoferului asupra bolidului. Figuri prea multe, gen celebrele cercuri făcute cu BMW cu tracţiune spare, nu se pot face cu Seria 5 care este dotată şi cu sistemul de tracţiune integrală xDrive. Dar poţi fi sigur de precizia virajelor sau de faptul că vei depăşi fără probleme orice tip de carosabil care se înscrie în garda la sol a autovehiculului.

 

Consum redus

Noua generaţie de motoare BMW TwinPower Turbo diesel, cum este şi cazul lui 530d, se înscrie în conceptul EfficientDynamics. Adică consum, emisii şi fricţiuni minime, bazate pe construcţie uşoară din aluminiu a blocului motor şi a turbocompresoarelor cu geometrie variabilă. Consumul înregistrat de mine a fost de 7,4 litri la 100 de km în regim de autostradă la o viteză medie de 130 de km pe oră în regim combinat sportiv şi confort. Poziţia Confort poate fi aleasă pentru o suspensie mai moale care permite compensarea tuturor denivelărilor de pe carosabil. În regim urban, 530d mi-a indicat, tot conform computerului de bord, un consum mediu de 8,7 litri la 100 de km, tot în reprize sportive sau confort.

 

Eco pentru pasionaţi

 

Pentru pasionaţii de consum redus, ceea ce ar asigura o autonomie mai mare decât cea de aproape 800 de kilometri obţinută într-un regim liber, se poate recurge la funcţia Eco Pro. Potrivit producătorului, acest mod asigură o economie de combustibil de 20%, la care s-ar putea adăugă încă 5% din folosirea a două funcţii suplimentare oferite de Seria 5 - Coasting şi Rute ECO PRO. Funcţia Coasting permite ca la viteze cuprinse între 50 km/h şi 160 km/h, când conducătorul auto ia piciorul de pe acceleraţie şi nu apasă frâna, să fie deconectat motorul, astfel că automobilul rulează fără nici un fel de aport al motorului, deşi acesta contiună să funcţioneze fiind gata în orice moment să preia sarcinile. Asistentul la drum funcţionează împreună cu navigaţia şi identifică din timp virajele, zonele urbanizate, sensurile giratorii, intersecţiile, limitele de viteză şi ieşirile de pe autostradă pentru a putea oferi sfaturi şoferului în vederea reducerii vitezei şi consumului de combustibil. Toate datele necesare unui condus Eco sunt afişate nu doar pe planşa de bord, ci şi pe head-up displayul proiectat pe parbriz.

 

Recuperatorii

 

Tot în sensul reducerii consumului, pe BMW este implementat sistemul EfficientDynamics. Acesta reuperează energia cinetică a maşinii care este direct proporţională cu pătratul vitezei la un anumit moment şi o transformă în energie electrică pe care o înmagazinează în baterii suplimentare care pot alimenta astfel gratis sistem auxiliare. În modul de condus Eco, şoferul poate afla, printr-un indicator prezent la bord, câţi kilometri a câştigat prin acest stil de condus. Funcţia Start Stop, care asigură pornirea automată a motorului într-o fracţiune de secundă, rămâne inactivă în cazul în care motorul nu a atins temperatura ideală de funcţionare, interiorul nu a fost încă suficient încălzit sau răcit, sau dacă roteşti volanul. Tot în seria asistenţilor pentru şofer se înscrie şi sistemul de avertizare la părăsirea benzii de rulare. Acesta are grijă să dea semnale luminoase în bord şi uşoare trepidaţii în volan atunci când se trece de pe o bandă pe alta fără a se fi semanlizat în prealabil.

 

Autonomă

 

Funcţia de cruise control adaptiv este un pas către viitoarele maşini autonome. Cruise controlul permite reglarea vitezei maşinii faţă de autovehiculul din faţă şi chiar oprirea şi pornirea de pe loc în raport cu traficul. Atât oprirea, cât şi pornirea au loc automat, fără intervenţia şoferului. Există şi o funcţie care permite evitarea oricărui tip de coliziune – pieton, maşină sau alt obstacol - prin fânarea automată în caz de urgenţă. Vederea pe timp de noapte este asigurată de faruri adapative cu LED şi distribuţie variabilă a luminii. În plus, atunci când roteşti de volan, se modifică şi traiectoria fascicului asigurând vizibilitate în zonele întunecate. Luminile pentru viraje se activează automat imediat ce semnalizarea este pornită sau când întorci de volan chiar şi atunci când automobilul stă pe loc. Selective Beam este un asistent faza lungă cu funcţie antiorbire care porneşte şi opreşte automat faza lungă în funcţie de existenţa participanţilor la trafic sau de lumina ambientală

 

Interior clasic

 

Interiorul este un clasic BMW. Adică toate butoanele sunt la locul lor şi pare că te-ai suit într-o geneaţie de mai veche dacă nu te-ar suprinde detaliile. Bordul dispune de tehnologia Black Panel şi este construit pe un ecran de 10,2 inchi care este capabil să schimbe grafică şi culori individuale pentru fiecare mod presetat Confort, ECO PRO sau Sport. În continuare găsim rotiţa multifuncţională de pe consola centrală care este încadrată de butoanele care permit accesul la funcţiile maşinii sau la sistemul multimedia, inclusiv la schimbarea modului presetat de condus. BMW nu a renunţat la sistemul clasic nici în era touchscreenurilor, astfel că tableta de pe consola centrală poate fi accesată doar din butoane, iar ajungerea la o anumită funcţie presupune parcurgerea anumitor etape. Există posiblitatea setării unor funcţii pe câteva dintre butoanele prezente pe controla centrală.

 

Opulenţă

 

Interiorul Luxury Line presupune folosirea unor suprafaţe decorative din lemn nobil Finelineh, husele din piele Nappa în Alb Mocha, sau funcţii de reglare electrică a scaunelor, memorie şi posibilitatea de retractare pentru şofer la urcarea sau coborârea din vehicul. De asemenea, fotoliile din faţă sunt încălzite şi ventilate şi asigură şi funcţia de suport lombar în mai multe combinaţii. Pentru pasagerii din spate, pe lângă un spaţiu ultraconfortabil există şi posibilitatea de reglare bizonală a temperaturii. Portbagajul are o capacitate de 520 litri. Dar atenţie, sub podeaua imensului portbagaj nu se află nici roată de rezervă - pentru că BMW foloseşte anvelopele de tipul run-flat – nici vreun alt spaţiu de depozitare, ci un loc destinat bateriei şi sistemelor auxiliare ale acesteia. În concescinţă, o scurgere accidentală de lichide din portbagaj nu este de dorit. Sistemul de sonorizare este Harman Kardon Surround care combină sunetele clare şi puternice cu o lumină ambientală alternativă în tonuri de portocaliu şi alb.

 

 

Dezavantaje

- preţ ridicat

- opţionale scumpe

- sistem multimedia stufos

 

Avantaje

- fiabilitate

- putere

- confort şi tehnologiei

Cifre

- 5,6 secunde până la 100 de km/h

- 250 de km/h viteza maximă limitată electronic

- 259 de cai putere diesel, cuplu de 560 de Nm

×