x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Birourile „open space”, răpuse de pandemie

0
Autor: Diana Scarlat 05 Mai 2020 - 19:23
Birourile „open space”, răpuse de pandemie
Vezi galeria foto


Angajatorii au la dispoziție două săptămâni, pentru a lua decizii în privința modului de lucru cu angajații de la birouri, în următoarea perioadă. Recomandările venite din partea autorităților sunt de a proteja angajații, prin introducerea unor măsuri de distanțare între oameni, atât în spațiile de lucru, cât și în cele de relaxare. Companiile ar putea opta pentru refacerea programului de lucru, astfel încât să nu fie toți angajații în același spațiu, simultan, vor fi oricum obligați să investească în izolarea fiecărui birou, dar mai au și varianta lucrului de acasă, pentru a scăpa de cheltuieli.

 

Moda „open space” din spațiile de birouri a fost eradicată de pandemia COVID-19. Patronii companiilor, care au investit, în ultimii ani, în birourile moderne, unde toți angajații sunt în același loc, sunt puși în fața unei realități diferite de tot ceea ce știau până acum. Noile reguli impuse de pandemie elimină și tot ce se crease în sfera culturii organizaționale, mai ales în mediul corporate, care s-a transformat și s-a uniformizat în ultimii 20 de ani. Practic, va trebui să ne întoarcem la ce era înainte: birouri mici, individuale, despărțirea angajaților prin granițe fixe. Președintele Societății de Microbiologie, Alexandru Rafila, membru în Biroul Executiv al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), a anunțat oficial că începând cu 15 mai se va putea reîncepe activitatea companiilor, dar va fi nevoie de investiții din partea angajatorilor, pentru a delimita spațiul de lucru individual. Va fi nevoie de investiții și pentru celelalte spații comune, de relaxare a angajaților și, probabil, se vor cere mai multe grupuri sanitare, în funcție de numărul angajaților unei firme.

 

Modificări și în programul de lucru

Noile reguli nu se opresc aici, pentru că profesorul Rafila vorbește și despre necesitatea de a se evita aglomerațiile în mijloacele de transport în comun, care s-ar putea realiza prin flexibilizarea programului de lucru al angajaților, astfel încât să ajungă la locul de muncă și să plece la ore diferite. „Probabil că angajatorii vor trebui să decaleze programul sau să-l facă secvențial pentru cei care sunt în aceste birouri, astfel încât să nu fie prezenți toți în același timp. Trebuie schimbat conceptul de curățenie, personalul angajat să fie mai numeros și curățenia, făcută pe tot parcursul zilei. Pentru cei care fac livrări trebuie să existe o altă procedură care să permită desfășurarea activității cu o interacțiune minimală”, a subliniat reprezentantul OMS. În acest mod au lucrat și instituțiile publice încă de la începutul decretării stării de urgență.

 

Soluția cea mai simplă și ieftină

Unii angajatori ar putea scăpa de toate regulile impuse de OMS și de autorități, dacă se vor reorganiza cu munca de acasă. Există mai multe variante de lucru pentru această situație. Unii ar putea ajunge la o convenție cu angajații, astfel încât să accepte, prin modificarea contractelor individuale de muncă, spațiul de lucru nespecificat – ceea ce ar presupune că angajatul își asumă să lucreze de oriunde, de acasă sau din oricare alt spațiu, degrevând angajatorul de toate obligațiile pe care le are acum, în legătură cu siguranța și sănătatea angajatului. Această variantă ar fi optimă pentru angajatori, dar și pentru angajații care acceptă să-și asume toate responsabilitățile, inclusiv să-și susțină financiar spațiul de lucru și tehnologia, inclusiv costurile aferente, pentru a-și păstra locurile de muncă. Această  transformare ar oferi și o mobilitate suplimentară angajaților care ar putea să câștige timpul petrecut pe drum, zilnic, dar și la birou, în perioadele de așteptare pe care le implică munca lor. Codul Muncii prevede deja această variantă de contract individual de muncă. O altă variantă ar putea fi renunțarea la CIM și lucrul prin contracte de drepturi de autor sau de prestări servicii, cu plata în funcție de rezultat, pentru fiecare proiect contractat. În acest caz, angajatul devine colaborator sau partener (furnizor), asumându-și integral toate cheltuielile cu locul de muncă și obligațiile legate de siguranța și sănătatea în muncă.

 

Companiile care acum plătesc mii de euro, lunar, pentru aceste spații ar putea reduce cheltuielile, pe timp de criză, reorganizându-și echipele, cu munca de la distanță.

 

Bugetele de investiții pentru amenajarea spațiilor de birouri ar putea fi redirecționate către menținerea angajaților și a salariilor, la nivelul anterior crizei, dacă angajații ar lucra în continuare de acasă. În caz contrar, unii angajatori ar putea renunța la o parte dintre angajați sau ar recurge la reducerea salariilor, pentru a avea bani de investiții. Actualii angajați ar putea avea de ales între a-și pierde locurile de muncă, în actuala criză economică, a pierde o parte din venituri sau a lucra de acasă. Legile actuale prevăd inclusiv situația în care munca se poate desfășura fără a fi specificat un loc fix în care se află biroul, poate fi muncă de teren, muncă de documentare, în orice alt spațiu, astfel încât există posibilitatea de a flexibiliza relația între membrii unei echipe, fără a mai implica niște costuri suplimentare cu amenajarea birourilor. Marele perdant ar urma să fie piața imobiliară, în cazul clădirilor de birouri care acum au spații închiriate. Patronii care sunt proprietari ai spațiilor de birouri pot obține bani în plus, din închirierea lor, pentru alte tipuri de activități.

Citeşte mai multe despre:   open space

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Economia românească lovită de pandemie. Care este soluția ieșirii din criză

Economia românească lovită de pandemie. Care este soluția ieșirii din criză
Restricțiile impuse din cauza pandemiei de coronavirus ar putea însemna închiderea a peste 300.000 de afaceri și rămânerea pe drumuri a circa 500.000 de oameni. Efectele crizei economice s-ar putea resimți de...

APIA a plătit renta viageră agricolă pe 2019. Care a fost suma alocată

APIA a plătit renta viageră agricolă pe 2019. Care a fost suma alocată
Suma totală plătită pentru renta viageră agricolă pentru 2019 se ridică la 46,75 milioane de lei pentru 37.532 de beneficiari, a transmis Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură...

Peste 80% dintre persoanele care își caută un loc de muncă prin AJOFM-uri au 4 clase primare

Peste 80% dintre persoanele care își caută un loc de muncă prin AJOFM-uri au 4 clase primare
Peste 80% dintre persoanele care își caută un loc de muncă prin AJOFM-uri au doar 4 clase primare. Acestea ar putea avea șansa de a se intregra pe piața muncii după urmarea unor cursuri de formare prin modifi...

Calendarul evaluărilor. Cum se prezintă ratingul României

Calendarul evaluărilor. Cum se prezintă ratingul României
Principalele agenții de evaluare financiară își vor anunța, în perioada imediat următoare, noile estimări privind ratingul de țară al României. Potrivit calendarului pe anul 2020, agenția Fitch își va...

Ultimele trei zile pentru sprijinul anti-pandemie

Ultimele trei zile pentru sprijinul anti-pandemie
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) atenționează că data limită de depunere a cererilor în cadrul Măsurii 21 - „Sprijin temporar cu caracter excepțional acordat fermierilor și...

Finanţele propun o nouă eşalonare a datoriilor

Finanţele propun o nouă eşalonare a datoriilor
La câteva luni distanță de la apariția Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) nr. 69/2020, prin intermediul căreia contribuabilii pot beneficia de anularea dobânzilor și penalităților aferente...

România merge pe drumul falimentului mai rapid decât Albania, Moldova și Kosovo

România merge pe drumul falimentului mai rapid decât Albania, Moldova și Kosovo
Galerie Foto România se va situa anul viitor, potrivit estimărilor FMI, pe ultimul loc printre cele 16 țări europene cu economii emergente și în curs de dezvoltare, sub Albania și Kosovo, la balanța guvernamentală netă....

Se modernizează calea ferată Timișoara-Arad

Se modernizează calea ferată Timișoara-Arad
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a scos ieri la licitaţie contractul pentru proiectarea şi execuția lucrărilor de modernizare a căii ferate Timişoara - Arad. Valoarea totală estimată a contractului,...

Veşti proaste pentru românii cu credite: ROBOR la 3 luni a crescut până la 2,15%

Veşti proaste pentru românii cu credite: ROBOR la 3 luni a crescut până la 2,15%
Veşti proaste pentru românii cu credite: ROBOR la 3 luni a crescut până la 2,15% după 13 zile de stagnare. Cursul leu/euro este în scădere, dar tot peste pragul de 4,87.   Indicele ROBOR la 3 luni, în...

Curs valutar, marți, 20 octombrie 2020: Cât costă un euro

Curs valutar, marți, 20 octombrie 2020: Cât costă un euro
Banca Națională a României a anunțat, marți, 20 octombrie 2020, noul curs valutar a principalelor monede  euro: 4,8738 lei dolarul american: 4,1289 lei francul elvețian: 4,5467 lei lira...

Cum se prezintă programul "Noua Casă" la o lună de la lansare

Cum se prezintă programul "Noua Casă" la o lună de la lansare
Programul "Noua Casă", lansat pe 18 septembrie, au fost acordate deja 1.400 de credite, în valoare totală de 154 de milioane de lei.  "O măsură care şi-a dovedit rolul anticiclic în economie este...

Metroul de Drumul Taberei, doar o afacere imobiliară

Metroul de Drumul Taberei, doar o afacere imobiliară
În zonele deservite de noua Magistrală 5 a metroului bucureștean, după o lună de la pornirea circulației pe ruta Eroilor - Râul Doamnei, au crescut atât prețurile locuințelor, cât și chiriile cerute de...

Cum devii propriul angajator și angajat: fonduri europene pentru scriitori

Cum devii propriul angajator și angajat: fonduri europene pentru scriitori
România are foarte multe talente, în multe domenii, iar acum se pot lansa în afaceri cei care vor să-și pună în valoare creativitatea. Chiar și pe piața de carte, care mult timp a avut de suferit din cauza...

Start pentru granturile de până la 150.000 de euro

Start pentru granturile de până la 150.000 de euro
Companiile afectate de criza Covid-19, interesate să acceseze granturi pentru capital de lucru, prin măsura 2 din cadrul OUG 131 din 2020, vor putea depune cereri începând de săptămâna aceasta. Formularul...

Scandal la Casele de Pensii

Scandal la Casele de Pensii
Federaţia Sindicatelor din Ministerul Muncii a declanşat luni o grevă japoneză, acuzând lipsa dialogului cu ministrul de resort şi denigrările angajaţilor venite din partea ministrului Violeta Alexandru. Pe de al...
Serviciul de email marketing furnizat de