x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Birourile „open space”, răpuse de pandemie

0
Autor: Diana Scarlat 05 Mai 2020 - 19:23
Birourile „open space”, răpuse de pandemie
Vezi galeria foto


Angajatorii au la dispoziție două săptămâni, pentru a lua decizii în privința modului de lucru cu angajații de la birouri, în următoarea perioadă. Recomandările venite din partea autorităților sunt de a proteja angajații, prin introducerea unor măsuri de distanțare între oameni, atât în spațiile de lucru, cât și în cele de relaxare. Companiile ar putea opta pentru refacerea programului de lucru, astfel încât să nu fie toți angajații în același spațiu, simultan, vor fi oricum obligați să investească în izolarea fiecărui birou, dar mai au și varianta lucrului de acasă, pentru a scăpa de cheltuieli.

 

Moda „open space” din spațiile de birouri a fost eradicată de pandemia COVID-19. Patronii companiilor, care au investit, în ultimii ani, în birourile moderne, unde toți angajații sunt în același loc, sunt puși în fața unei realități diferite de tot ceea ce știau până acum. Noile reguli impuse de pandemie elimină și tot ce se crease în sfera culturii organizaționale, mai ales în mediul corporate, care s-a transformat și s-a uniformizat în ultimii 20 de ani. Practic, va trebui să ne întoarcem la ce era înainte: birouri mici, individuale, despărțirea angajaților prin granițe fixe. Președintele Societății de Microbiologie, Alexandru Rafila, membru în Biroul Executiv al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), a anunțat oficial că începând cu 15 mai se va putea reîncepe activitatea companiilor, dar va fi nevoie de investiții din partea angajatorilor, pentru a delimita spațiul de lucru individual. Va fi nevoie de investiții și pentru celelalte spații comune, de relaxare a angajaților și, probabil, se vor cere mai multe grupuri sanitare, în funcție de numărul angajaților unei firme.

 

Modificări și în programul de lucru

Noile reguli nu se opresc aici, pentru că profesorul Rafila vorbește și despre necesitatea de a se evita aglomerațiile în mijloacele de transport în comun, care s-ar putea realiza prin flexibilizarea programului de lucru al angajaților, astfel încât să ajungă la locul de muncă și să plece la ore diferite. „Probabil că angajatorii vor trebui să decaleze programul sau să-l facă secvențial pentru cei care sunt în aceste birouri, astfel încât să nu fie prezenți toți în același timp. Trebuie schimbat conceptul de curățenie, personalul angajat să fie mai numeros și curățenia, făcută pe tot parcursul zilei. Pentru cei care fac livrări trebuie să existe o altă procedură care să permită desfășurarea activității cu o interacțiune minimală”, a subliniat reprezentantul OMS. În acest mod au lucrat și instituțiile publice încă de la începutul decretării stării de urgență.

 

Soluția cea mai simplă și ieftină

Unii angajatori ar putea scăpa de toate regulile impuse de OMS și de autorități, dacă se vor reorganiza cu munca de acasă. Există mai multe variante de lucru pentru această situație. Unii ar putea ajunge la o convenție cu angajații, astfel încât să accepte, prin modificarea contractelor individuale de muncă, spațiul de lucru nespecificat – ceea ce ar presupune că angajatul își asumă să lucreze de oriunde, de acasă sau din oricare alt spațiu, degrevând angajatorul de toate obligațiile pe care le are acum, în legătură cu siguranța și sănătatea angajatului. Această variantă ar fi optimă pentru angajatori, dar și pentru angajații care acceptă să-și asume toate responsabilitățile, inclusiv să-și susțină financiar spațiul de lucru și tehnologia, inclusiv costurile aferente, pentru a-și păstra locurile de muncă. Această  transformare ar oferi și o mobilitate suplimentară angajaților care ar putea să câștige timpul petrecut pe drum, zilnic, dar și la birou, în perioadele de așteptare pe care le implică munca lor. Codul Muncii prevede deja această variantă de contract individual de muncă. O altă variantă ar putea fi renunțarea la CIM și lucrul prin contracte de drepturi de autor sau de prestări servicii, cu plata în funcție de rezultat, pentru fiecare proiect contractat. În acest caz, angajatul devine colaborator sau partener (furnizor), asumându-și integral toate cheltuielile cu locul de muncă și obligațiile legate de siguranța și sănătatea în muncă.

 

Companiile care acum plătesc mii de euro, lunar, pentru aceste spații ar putea reduce cheltuielile, pe timp de criză, reorganizându-și echipele, cu munca de la distanță.

 

Bugetele de investiții pentru amenajarea spațiilor de birouri ar putea fi redirecționate către menținerea angajaților și a salariilor, la nivelul anterior crizei, dacă angajații ar lucra în continuare de acasă. În caz contrar, unii angajatori ar putea renunța la o parte dintre angajați sau ar recurge la reducerea salariilor, pentru a avea bani de investiții. Actualii angajați ar putea avea de ales între a-și pierde locurile de muncă, în actuala criză economică, a pierde o parte din venituri sau a lucra de acasă. Legile actuale prevăd inclusiv situația în care munca se poate desfășura fără a fi specificat un loc fix în care se află biroul, poate fi muncă de teren, muncă de documentare, în orice alt spațiu, astfel încât există posibilitatea de a flexibiliza relația între membrii unei echipe, fără a mai implica niște costuri suplimentare cu amenajarea birourilor. Marele perdant ar urma să fie piața imobiliară, în cazul clădirilor de birouri care acum au spații închiriate. Patronii care sunt proprietari ai spațiilor de birouri pot obține bani în plus, din închirierea lor, pentru alte tipuri de activități.

Citeşte mai multe despre:   open space

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Șase porţi biometrice, montate la Aeroportul Otopeni. Cum funcționează aceste scannere automate

Șase porţi biometrice, montate la Aeroportul Otopeni. Cum funcționează aceste scannere automate
Galerie Foto Șase porţi de control automat al paşapoartelor - Automatic Border Control (ABC) - care permit pasagerilor cu paşapoarte biometrice să treacă fără să mai stea faţă în faţă cu un poliţist de frontieră au fo...

Euro explodează. Un nou maxim istoric: 4,8784 lei

Euro explodează. Un nou maxim istoric: 4,8784 lei
Euro a atins joi al doilea maxim istoric pe piața din România, la 4,8784 lei, de la precedenta valoare de top - 4,8768 lei/euro, de miercuri. Anterior, euro atinsese maximul de 4,8750 lei pe 25 septembrie...

Românii vor energie electrică din resurse regenerabile

Românii vor energie electrică din resurse regenerabile
Circa 65% dintre români consideră că țara are suficiente resurse energetice regenerabiile, arată un studiu realizat de "România Durabilă". Este vorba despre Obiectivul de Dezvoltare Durabilă ODD 7 "Energie...

Undă verde pentru regele mall-urilor la Romexpo

Undă verde pentru regele mall-urilor la Romexpo
Curtea Constituțională a respins ieri, ca neîntemeiată, sesizarea depusă de USR şi UDMR asupra legii prin care o suprafaţă de teren de 46 de hectare de la Romexpo Bucureşti trece din proprietatea...

Top 10 firme romanesti de succes

Top 10 firme romanesti de succes
In peisajul romanesc, fabricile nu par sa se descurce grozav, cel putin in ultimii ani. Totusi, exista si branduri de renume, care au castigat nu numai piata locala, ci si pe cea europeana sau chiar mondiala, pe care te...

(P) Utilizați anvelope de calitate de pe Anvelopejantealiaj.ro  potrivite anotimpului în care ne aflăm!

(P) Utilizați anvelope de calitate de pe Anvelopejantealiaj.ro  potrivite anotimpului în care ne aflăm!
Vremea începe ușor, ușor să se încălzească și ne apropiem cu pași repezi de primavară și de momentul în care trebuie să încălțam autoturismele, cu acele anvelope vara potrivite. Anvelopele, fie că...

Ce spune premierul Florin Cîțu despre pragul de impunere a restricțiilor

Ce spune premierul Florin Cîțu despre pragul de impunere a restricțiilor
Pragul de 3 la mia de locuitori pentru relaxarea restricțiilor impuse din cauza infecțiilor cu COVD-19 nu va fi schimbat, potrivit premierului Florin Cîțu.  "Nu iau în calcul aşa ceva. În acest moment,...

Guvernul va aproba mai multe exproprieri pentru lucrările la Centura București Sud și Autostrada Transilvania

Guvernul va aproba mai multe exproprieri pentru lucrările la Centura București Sud și Autostrada Transilvania
Executivul a aprobat exproprierea pentru utilitate publică a imobilelor aflate în proprietate privată, situate pe coridorul lărgirii pe 4 benzi a Centurii București Sud, după cum a anunțat premierul Florin...

35% dintre angajați vor să-și schimbe locul de muncă în 2021

35% dintre angajați vor să-și schimbe locul de muncă în 2021
Peste 35% dintre angajaţi vor să-și schmbe actualul loc de muncă în acest an mai ales datorită nemulțumirilor salariale și pentru a realiza un echilibru între profesie și viața personală, arată...

Ce spun analiștii economici despre deprecierea leului

Ce spun analiștii economici despre deprecierea leului
Moneda națională s-a depreciat puternic în fața euro din cauza unor probleme pe piețele internaționale, apreciază Dan Suciu, purtător de cuvânt al Băncii Naţionale a României (BNR).  "Au fost...

Aproape jumătate dintre autovehiculele controlate în trafic aveau probleme tehnice în 2020

Aproape jumătate dintre autovehiculele controlate în trafic aveau probleme tehnice în 2020
Circa 45,6% dintre autovehiculele verificate în trafic aveau deficiențe tehnice majore și periculoase în 2021. Astfel că aproape jumătate dintre cele 64.096 controlate au fost declarate nevonforme,...

Dilemele videochatului: Cum se desfășoară un interviu pentru jobul de model online?

Dilemele videochatului: Cum se desfășoară un interviu pentru jobul de model online?
Industria videochatului a dovedit faptul că este extrem de profitabilă și sigură, indiferent de situația economică, sanitară sau socială dintr-un anumit moment. Deoarece oferă acest grad sporit de siguranță...

Cea mai mare eroare de calcul din România: 77 de miliarde de lei

Cea mai mare eroare de calcul din România: 77 de miliarde de lei
Galerie Foto Divizarea contractelor de achiziție publică în contracte de valoare mai mică pentru a evita aplicarea prevederilor legale, neaplicarea procedurii de atribuire obligatorie corespunzătoare pragului valoric...
Serviciul de email marketing furnizat de