x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

De ce fac oamenii deștepți greșeli prostești?

0
Autor: Diana Scarlat 14 Noi 2019 - 11:35
De ce fac oamenii deștepți greșeli prostești?


O afacere se poate falimenta, dacă cei ce o conduc nu reușesc să vadă pericolele care-i pândesc. Studiile arată că nu doar cei neexperimentați greșesc, ci și oamenii foarte deștepți și cu foarte multă experiență. În unele cazuri, psihologii pun aceste erori pe baza sindromului Dunning-Kruger, atunci când liderul se supraevaluează și ajunge să nu mai țină cont nici de opiniile celorlalți, nici de context. Dar există remedii demne de luat în seamă, precum „antrenamente” la workshopuri făcute de specialiști care le pot arăta liderilor din companii ce anume îi împiedică să vadă „unghiurile moarte” - sau „Blind Spots” - acele situații evidente pentru un observator din exterior, pe care până și cei mai agili conducători nu le mai observă, la un moment dat.

 

Workshopurile nu sunt doar pentru învățare, ci și pentru antrenarea tuturor simțurilor, altfel decât în mediul de lucru obișnuit. Participarea, din când în când, la astfel de „antrenamente” este bine-venită pentru oricine, deoarece aduce idei noi și mai ales perspective noi, din care se pot privi situațiile complicate în care poate ajunge oricând o companie. La fel de important este și cine susține aceste workshopuri și ce experiență are, astfel încât să fie cu adevărat de folos unor lideri din companii. Problema unghiurilor moarte - „Blind Spots” - nu este luată în seamă de majoritatea liderilor, mai ales după ce ajung la performanțe notabile, care le cresc, implicit, încrederea în forțele proprii. O altă latură negativă în evaluarea situației dintr-o companie este principiul inerției și convingerea că se pot aplica „șabloane” care au dat rezultate bune în alte situații, iar astfel sunt ignorate exact acele detalii contextuale care pot răsturna situația în defavoarea businessului - „buturuga mică răstoarnă carul mare”, cum se spune în popor. Aceste „Blind Spots” sunt exact buturugile mici care pot aduce o răsturnare de situație uneori de neconceput pentru un om foarte deștept și cu foarte multă experiență.

 

Principiul oglinzii retrovizoare

Specialiștii explică aceste erori prin faptul că liderii care ajung să greșească au o părere prea bună despre ei înșiși și despre deciziile lor anterioare, ceea ce slăbește spiritul autocritic și îi conduce spre eroarea esențială de a uita că oricine are „unghiuri moarte”, așa cum oglinda retrovizoare de la mașină are anumite unghiuri pe care nu le poate reflecta, în care ni se îngustează, pur și simplu, capacitatea de distingere, și care sunt parte integrată din modul nostru de gândire. „Acesta este motivul pentru care ne purtăm, uneori, «prostește», nu percepem lucruri importante și apoi, în retrospectivă, nu ne vine să credem că ne-au scăpat. De aceea este nevoie, din când în când, de un workshop care să antreneze simțurile. Un astfel de antrenament combină idei și tehnici din mai multe domenii: psihologie cognitivă, gândire critică și gândire creativă, cu scopul de a sublinia modul în care aceste unghiuri moarte nu ne permit să vedem lucruri evidente, afectându-ne cariera, viața personală sau afacerea. Vestea bună este că putem deveni conștienți de aceste unghiuri moarte și apoi le putem remedia, dezvoltând strategii prin care să le contracarăm și să reducem influența pe care o au asupra modului în care performăm”, explică Amira Rădulescu, manager de programe la Institute of Business Competitive Intelligence.

 

Prin exercițiu se descoperă erorile

Putem învăța cum să conștientizăm ceea ce ne scapă din cauza unei prea bune păreri despre propria judecată. La workshopuri se exersează spiritul autocritic și creativitatea în construirea scenariilor posibile, în analiza corectă a situației. „Este esențial să expunem și să contracarăm aceste „Blind Spots”, barierele invizibile care ne pot influența în tot ceea ce facem. Trebuie să fim conștienți de modul în care comunicăm, cum relaționăm cu clienții, cum recrutăm oamenii, cum evaluăm performanța, cum comunicăm mai bine cu ceilalți, indiferent dacă sunt colegi, clienți, prieteni, membri ai familiei sau parteneri de afaceri. Trebuie să învățăm să gestionăm cât mai bine modul în care luăm deciziile”, mai explică specialista cu pregătire și experiență profesională atât în Psihologie, cât și în Comunicare. Cele mai bune exerciții pe care le pot face liderii companiilor pentru a se antrena în contracararea cât mai eficientă a efectelor produse de „unghiurile moarte” este prin punerea lor în situații concrete, în care se poate observa unde apar aceste „Blind Spots” și din ce cauze. Acest antrenament se face prin workshopuri, cu specialiști experimentați. „Vă puteţi gândi la «Blind Spots» ca la călcâiul lui Ahile, la nivel personal. Punctele slabe, slăbiciunile pe care le identificăm la nivel personal sunt aspecte pe care le putem îmbunătăți, în mod intenționat, cu practica, în timp. La categoria „Blind Spots” intră acele trăsături personale sau aspecte despre care nici măcar nu știm, care ne pot limita modul în care acționăm, reacționăm, ne comportăm sau gândim. O atitudine de genul „eu le știu pe toate, eu am dreptate” ne poate face să nu căutăm mai multe informații atunci când trebuie să luăm o decizie și, din această cauză, să facem o alegere care nu se va dovedi prea înțeleaptă, până la urmă. Un alt exemplu este victimizarea. A arunca vina pe context, pe alții, pe colegi, în loc să-ți asumi responsabilitatea pentru deciziile tale”, mai explică aceasta.

 

Curajul de a spune „Nu”, în contextele favorabile

Alte cauze ale „unghiurilor moarte” sunt frica de confruntare sau de conflict, care duce la evitarea discuțiilor constructive, doar pentru că sunt considerate dificile. Cei care fac asta, practic se autosabotează, nu-și susțin ideile, se mulțumesc cu mai puțin decât merită sau nu sunt în stare să spună „nu”, atunci când contextul o cere. Mai sunt, evident, și situații în care cei care evită astfel posibilele conflicte nu-și pot permite să le susțină, chiar dacă ar avea suficiente argumente, iar aceasta este o altă situație, în care avem de ales între confortul oferit de contracte avantajoase și disconfortul creat de exercitarea dreptului la a ne impune propriul punct de vedere. Dar și această autocenzură trebuie să fie foarte bine gestionată. „Modul în care performăm în afaceri, stilul de leadership, sunt influențate de aceste unghiuri moarte, în fiecare zi, indiferent de IQ-ul sau nivelul experienței noastre. La workshopuri se discută concret despre ce metode se pot aplica și cum. Cu toții avem nevoie de curaj, pentru a ne identifica aceste unghiuri moarte, de efort și exercițiu pentru a le contracara. Depinde de noi dacă dorim să preluăm controlul, deoarece, cealaltă față a monedei, în cazul unui «Blind Spot», este un punct tare și prezintă întotdeauna o oportunitate de creștere”, mai explică Amira Rădulescu.

Trebuie să ceri și să știi să primești feedback de la cei din jur, să te înconjori de oameni cu stiluri diferite de gândire, cu intenția de a învăța de la ei, să identifici acele „triggere” sau modele comportamentale prin care te autosabotezi, pentru a le elimina.

 

Amira Rădulescu, director Institute of Business Competitive Intelligence


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Packaging design și ilustrație

Packaging design și ilustrație
Pentru început, cel mai bine ar fi să înțelegem corect termenii cu care operăm. Începem cu packaging design care în românește înseamnă pur și simplu design de ambalaj.   Da, termenul de packaging,...

”INOVALIMENT 2020” la final

”INOVALIMENT 2020” la final
Galerie Foto Astăzi a avut loc ceremonia de închidere a primei ediții a Târgului Internațional de Invenții și Inovații ”INOVALIMENT”, care s-a desfășurat online, în perioada 23-27 noiembrie. În cadrul târgului de...

Mai mulți retaileri au fost amendați pentru comercializarea de măști neconforme

Mai mulți retaileri au fost amendați pentru comercializarea de măști neconforme
Mai multe supermarketuri și farmacii au fost amendate pentru comercializarera de măști de protecție neconforme. Printre acestea se află Lidl, Kaufland, Mega Image, Auchan, Altex, Profi, Dedeman, DM, dar și...

Vaccinul împotriva COVID-19 ia din strălucirea aurului

Vaccinul împotriva COVID-19 ia din strălucirea aurului
Analizele efectuate de experții Autorității de Supraveghere Financiară au relevat faptul că, în ultima perioadă, cotația aurului pe bursele internaționale a scăzut brusc, pe fondul informațiilor referitoare...

România, printre țările UE care alocă cei mai puțini bani pentru cercetare și dezvoltare

România, printre țările UE care alocă cei mai puțini bani pentru cercetare și dezvoltare
România, Malta, Cipru, Letonia, Irlanda, Slovacia, Bulgaria și Lituania alocă cel mai puțin pentru dezvoltare și cercetare, arată datele publicate vineri de Oficiul European de Statistică (Eurostat). Astfel,...

Investitorii străini, speriați de pandemie

Investitorii străini, speriați de pandemie
Investițiile străine în România au scăzut la mai puțin de jumătate în 2020, față de 2019, atât ca valoare alocată, cât și - mai grav - ca număr de societăți înființate aici. Pe lângă mai vechile...

Panouri solare pentru HoReCa, nu și pentru populație

Panouri solare pentru HoReCa, nu și pentru populație
Industria ospitalității așteaptă de la Guvern ghidul solicitantului pentru a aplica pe noul program de sprijin, prin care hotelurile, pensiunile și restaurantele ar putea să-și monteze panouri solare. Prin...

Românul împrumută 6 lei la 10 ținuți în bancă

Românul împrumută 6 lei la 10 ținuți în bancă
Gradul de creditare, calculat ca raport dintre totalul împrumuturilor și cel al depozitelor bancare, a scăzut ușor în timpul crizei COVID-19. Județele sărace, cu economii scăzute, se dovedesc mai prudente...

Robotul care alege angajatul ideal

Robotul care alege angajatul ideal
Primul asistent virtual de recrutare din România a fost lansat pe piaţa de resurse umane. O platformă acționează ca un fel de robot care citește CV-urile solicitanților de joburi și selectează persoanele...

VIDEO. Cîțu: Deficitul după primele 10 luni este de 74,04 miliarde de lei, adică 7% din PIB

VIDEO. Cîțu: Deficitul după primele 10 luni este de 74,04 miliarde de lei, adică 7% din PIB
Galerie Foto Deficitul bugetar după primele zece luni din acest an este de 74,04 miliarde de lei, respectiv 7% din PIB, a anunțat joi, într-o conferință de presă, ministrul Finanțelor, Florin Cîțu. „Deficitul după...

Vânzările de mașini electrice vor crește cu 30% pe an, în următorul deceniu

Vânzările de mașini electrice vor crește cu 30% pe an, în următorul deceniu
Autovehiculele electrice vor înregistra un salt semnificativ în următorul deceniu. Vânzările acestora vor crește cu 30% pe an, ceea ce înseamnă că una din trei mașini noi, achiziționate la nivel gloval, va fi...

Ionuț Dumitru spune care sunt soluțiile pentru ieșirea din criza economică

Ionuț Dumitru spune care sunt soluțiile pentru ieșirea din criza economică
România are nevoie de o colectare ma bună de colectare a taxelor, și nu de creșterea impozitelor. Totodată, deficitul bugetar mare trebuie să scadă, iar impozitele nu trebuie nici să crească, pentru că asta ar...

Joc în lumea banilor   

Joc în lumea banilor   
Galerie Foto Educația financiară este esențială în formarea viitoarelor generații de adulți, dar România nu excelează deloc la acest capitol. Conform unui studiu al Băncii Mondiale, țara noastră ocupă locul 124 din ...

Terenurile agricole mari se pot vinde doar cu avizul MADR

Terenurile agricole mari se pot vinde doar cu avizul MADR
Vânzarea de terenuri agricole aflate în extravilan cu o suprafaţă mai mare de 30 hectare va fi atestată doar prin avizul final emis de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), arată o ordonanță de...
Serviciul de email marketing furnizat de