x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Activitatea Fiscului este virusată de sistemele IT

Activitatea Fiscului este virusată de sistemele IT

de Adrian Stoica    |    15 Feb 2017   •   19:20
Activitatea Fiscului este virusată de sistemele IT

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) susţine că îşi poate opri oricând activitatea, punându-se astfel în pericol încasările din taxe şi impozite. De vină ar fi lipsa investiţiilor în infrastructura hardware și software începând cu anul 2013, susţine conducerea Fiscului.

 

Preşedintele ANAF, Bogdan Nicolae Stan, i-a transmis o informare premierului Sorin Grindeanu prin care avertizează că lipsa unui contract pentru întreținerea infrastructurii hardware și software pune în pericol activitatea Fiscului. Investiţiile în IT au fost sistate din 2013 în pofida recomandărilor ferme din acordul de împrumut dintre România și Banca Mondială pentru dezvoltarea acestui segment în cadrul ANAF. Proiectul derulat împreună cu instituţia financiară internaţională a fost aprobat în aprilie 2013, valoarea împrumutului fiind de 91,8 milioane de dolari, pentru o perioadă de cinci ani, iar data de finalizare este anul 2019.

 

Sistemul este suprasolicitat

Președintele ANAF l-a informat pe premier că aceste sincope pot genera oprirea parțială sau totală a unor activități fundamentale ale Fiscului, sau chiar pierderi de date din sistem. De asemenea, defectarea serverelor sau a componentelor de comunicații din teritoriu implică alte riscuri de blocare a activității. În lipsa investiţiilor, sistemul IT este suprasolicitat, el funcționând în prezent la o capacitate de 99%, cu mult peste recomandările tehnice de maximum 70%, ceea ce poate conduce la blocarea întregii activități a instituției, pe o perioadă nedeterminată.

 

După ce ne-a ameninţat că toate plăţile se vor face online, acum ANAF ne spune că sistemele IT pot crăpa oricând

”Potrivit acestui Proiect, România s-a angajat la momentul împrumutului că va asigura continuitatea funcționării în bune condiții a sistemului informatic existent, până la achiziționarea unui nou sistem informatic de administrare a veniturilor (RMS Cots). Precizăm că, în acest moment, nu există la nivelul ANAF niciun contract în derulare pentru întreținerea infrastructurii hardware, software și de comunicații”, se arată într-un comunicatul ANAF. Consecințele sunt ”deosebit de grave”, mai ales în perioadele de vârf de activitate, deoarece provoacă sincope în funcționarea sistemului informatic, se mai precizează în documentul citat.

Președintele ANAF avertizează că aceste sincope pot genera oprirea parțială sau totală a unor activități fundamentale ale Fiscului, sau chiar pierderi de date din sistem.

De asemenea, defectarea serverelor sau a componentelor de comunicații din teritoriu, implică alte riscuri de blocare a activității.

Președintele ANAF consideră că banii alocați instituției în scopul investițiilor IT nu au fost utilizați decât într-o proporție foarte scăzută.

”Consecința neutilizării sistematice a bugetului este, din păcate, o alocare sub necesitățile menținerii în funcțiune a sistemului informatic în acest an, lucru pe care președintele ANAF l-a adus la cunoștința ministrului Finanțelor Publice”, se arată în comunicat.

Drept urmare, sistemul informatic al ANAF funcționează în prezent la o capacitate de 99%, cu mult peste recomandările tehnice de maximum 70%, ceea ce poate conduce la blocarea întregii activități a instituției, pe o perioadă nedeterminată.

O altă problemă cu care se confruntă ANAF este întarzierea achiziționării de servicii de mentenanță, întreținere și reparații pentru unitatea de imprimerie, ceea ce a generat îngreunarea activităților de printare, împlicuire și expediere a tuturor actelor administrative și de executare, ceea ce poate afecta încasările bugetare.

 

×