Romania va trebui sa finalizeze pana la sfarsitul primului trimestru al anului 2004 capitolul privind concurenta din negocierile cu Uniunea Europeana. Mihai Berinde, noul presedinte al Consiliului Concurentei, explica intr-un interviu acordat in exclusivitate pentru "Jurnalul National" primele masuri pe care le va lua institutia petru atingerea acestui obiectiv.
- Jurnalul National: Sunteti
oficial noul presedinte al
Consiliului Concurentei.
Care sunt primele masuri pe
care intentionati sa le luati
in aceasta noua calitate?
Mihai Berinde: In primul rand cred ca este nevoie sa armonizam legislatia secundara in domeniile specifice la practicile si regulile internationale. Pentru aceasta, Plenul Consiliului Concurentei va adopta un program cu prioritatile necesare. Dupa aceea, impreuna cu colegii mei din consiliu dorim sa realizam o "cultura a concurentei" in Romania. Nu trebuie sa uitam faptul ca venim de undeva de departe, cu o mentalitate in care ajutoarele de stat reprezinta un instrument considerat necesar pentru profitabilitate. Acest lucru nu este insa acceptat decat in conditii stricte in practica internationala. Rolul Consiliului Concurentei este tocmai de a constientiza asupra importantei respectarii regulilor internationale in materie, pentru asigurarea climatului competitional corespunzator. Avem in vedere, in acest context, sa multiplicam actiunile noastre in relatiile cu institutiile guvernamentale, organismele neguvernamentale, organele judecatoresti si operatorii economici asupra regulilor stricte din domeniul ajutoarelor de stat si al eventualelor intelegeri de fuziune sau concentrare intre companii. - Ce alte masuri mai considerati necesare in perioada
imediat urmatoare?
Avem in vedere si un control strict si sistematic asupra modului de aplicare a reglementarilor in materie, stabilirea criteriilor de autorizare a ajutorului de stat si realizarea investigatiilor din proprie initiativa in legatura cu aspectele legate de concurenta care se manifesta pe piata romaneasca. - Care sunt principalele
directii pe care le va urma
Romania in privinta ajutoarelor
de stat?
In primul rand nu este vorba de o regula strict europeana, ci este mai degraba una internationala. Exista in practica trei categorii mari de ajutoare de stat, respectiv: ajutoare interzise, ajutoare compatibile si ajutoare care pot deveni compatibile in anumite conditii, asa cum stiti si dumneavoastra. Pornind de la aceste precizari, avem in vedere sa asiguram disciplina necesara in domeniul ajutoarelor de stat. Este nevoie ca aceastea sa fie notificate si autorizate inainte ca ele sa fie operationale. Vom urmari de asemenea ca ele sa satisfaca criteriile impuse de reglementarile in materie. Sper ca aceasta disciplina necesara va fi inteleasa asa cum trebuie, intrucat vom controla si monitoriza modul in care aceste ajutoare sunt uilizate pentru satisfacerea criteriilor care au condus la autorizarea lor. Spun aceasta intrucat, in conditiile nerespectarii regulilor, exista riscul ca produsele romanesti sa faca obiectul unor masuri de retorsiune din partea partenerilor nostri, ceea ce ar afecta prezenta acestor produse pe pietele internationale. In acelasi timp, as dori sa se inteleaga corect faptul ca in anumite situatii se poate recurge la asemenea ajutoare de stat, dar fara indoiala cu respectarea stricta a regulilor existente. - Cum apreciati polemicile
aparute in cazul privatizarii
SNTR si a ajutoarelor de stat
acordate?
Nu as dori sa fac comentarii asupra acestui subiect, intrucat nu am studiat situatia. Cred ca este normal sa astept sa examinam in plenul consiliului situatia respectiva si dupa aceea sa ne putem pronunta in cunostinta de cauza. - Numirea dvoastra a
nascut deja anumite discutii
din punct de vedere politic.
Cum comentati?
Eu nu intentionez sa intru in nici un fel de polemici pe aceasta tema. Sunt mai mult orientat prin structura mea sa construiesc si imi doresc ca asa cum am facut-o pana in prezent sa fiu capabil sa pot contribui la dezvoltarea acestui organism important si pe aceasta cale la asigurarea unui climat concurential necesar in economia romaneasca. Atunci cand doresti sa construiesti, inclusiv in domeniul regulilor si mecanismelor, ai intr-adevar nevoie de cooperare pe care sper sa fiu in masura sa o promovez. - Ce reprezinta acum Consiliul
Concurentei?
Dupa ultimele modificari legislative din decembrie 2003 aduse Legii concurentei si Legii privind ajutorul de stat, Consiliul Concurentei a devenit un organism puternic, ce are menirea sa asigure func-tionarea acelor mecanisme care sa conduca la o concurenta loiala pe piata romaneasca. Daca va reusi sa faca acest lucru, el va avea un rol important in functionarea economiei de piata. El este conceput ca fiind un organ colegial, cu statut de autoritate administrativa autonoma, cu personalitate juridica si are ca principala atributie administrarea si punerea in aplicare a Legii concurentei.Citește pe Antena3.roCum arată buletinul de vot la primul tur de la alegerile prezidențiale 2024 - Cum apreciati activitatea
de pana in prezent a Consiliului
Concurentei si cum
aveti de gand sa continuati?
Consiliul Concurentei este un organism tanar si a avut o serie de impliniri. Sunt inca multe lucruri de facut. Impreuna cu colegii mei vom inventaria tot ceea ce avem de intreprins si doresc ca acest organism sa devina unul dinamic si cat mai vizibil prin activitatea sa. - Sunteti sau nu membru
in PSD?
Eu cred ca din cele deja prezentate in legatura cu activitatea mea rezulta predilectia spre latura profesionala. Aceasta este abordarea pe care o stapanesc si la care ma pricep. Criteriile pe baza carora eu am fost numit sunt foarte clare si pot sa va confirm ca in ceea ce ma priveste sunt satisfacute, inclusiv din punct de vedere al neapartenentei mele la vreun partid.
CV
Mihai Berinde
S-a nascut la 30 august 1950 in
judetul Bihor, este casatorit si
are un copil. Absolvent al Facultatii de Comert - Academia de
Studii Economice din Bucuresti
(1973), bursier la Scoala Vamala
Neuilly din Franta (1976), curs
postuniversitar in domeniul
relatiilor economice externe
(1981). Directia Generala a
Vamilor (1973-1978), secretar
economic - Ministerul Comertului
Exterior si Cooperarii Economice
Internationale (1979-1981), consilier
comercial la Agentia Economica
- Paris (1981-1984), consilier
comercial - Bruxelles
(1984-1987), consilier - Ministerul
Comertului Exterior, Compartiment
Uniunea Europeana
(1987-1989), sef serviciu, Ministerul
Comertului si Turismului
(1990), secretar de stat, Ministerul
Comertului (1993-1994), ministru-consilier - reprezentantul
Româ°niei la Organizatia Mondiala
a Comertului Geneva, (1995),
secretar de stat - Ministerul
Comertului (1996), subsecretar
de stat - Ministerul Industriei si
Comertului (1997-2000), secretar
de stat - Ministerul Industriei
si Resurselor.
CATALIN BUDESCU