Percepţia românilor despre produsele bio este destul de confuză. Trei sferturi dintre aceştia cred că achiziţionează alimente provenite din agricultura ecologică, fără să ştie dacă sunt certificate ca atare. Ei au mai multă încredere în vânzătorul de la piaţă, pe care îl consideră şi producător, decât în produsele aflate pe rafturile magazinelor, după cum relevă un studiu online realizat de World Vision România, parte a proiectului „O Europă sustenabilă pentru toţi”, derulat de Comisia Europeană.
Aproximativ 78% dintre consumatorii români spun că ei cumpără produse bio, jumătate le achiziţionează din pieţele agroalimentare, iar cealaltă jumătate direct de la persoane care le produc în propriile gospodării. Majoritatea cumpărătorilor înţeleg prin agricultură ecologică produse sănătoase, fără aditivi ori chimicale, şi au încredere în ţărani ori în vânzătorii ambulanţi. Mai mult, aceştia cred că producătorii îşi vând singuri produsele în pieţe şi că simplele înscrisuri „bio”, aflate pe tăbliţele cu preţuri de pe tarabe, sunt adevărate.
Oamenii fac o confuzie între produsele bio şi cele naturale. Diferenţa este că agricultura ecologică este controlată, iar ceea ce produce o persoană în gospodărie nu este controlat. La piaţă vânzătorii spun poveşti care nu au niciun suport real.
Liliana Ciobanu, director general Ecocert
O etichetă autentică care să certifice dacă un produs este bio, trebuie să conţină înscrisuri adiţionale pe lângă cele uzuale pentru alimente. Este adăugat un logo al Uniunii Europene, alcătuit dintr-un triunghi verde cu o frunză în interior desenată din steluţe, codul organismului de control care verifică activitatea în ferma respectivă şi originea agriculturii. În lista de ingrediente se foloseşte obligatoriu termenul ecologic întrucât 95% din compoziţia unei reţete trebuie să provină din agricultura eco.