x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Amenzi pentru mâncarea scumpă. Sunt vizate Metro, Selgros, Real, Billa şi Mega Image

1
Autor: Daniel Ionaşcu 29 Noi 2012 - 14:23
Amenzi pentru mâncarea scumpă. Sunt vizate Metro, Selgros, Real, Billa şi Mega Image Marin Raica/Intact Images


Consiliul Concurenţei se pregăteşte să penalizeze retailerii Metro, Selgros, Real, Billa şi Mega Image din cauza taxei de raft şi a clauzelor abuzive

Unele mari lanţuri de magazine şi furnizorii lor ar putea fi amendate la începutul anului viitor, după ce se va încheia investigaţia declanşată în anul 2009, a anunţat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. “La începutului lui 2013 va fi finalizată investigaţia pe piaţa de retail (care vizează marile lanţuri de magazine şi furnizorii lor – n.r.). S-ar putea să fie sancţiuni”, a afirmat Chiriţoiu într-un seminar pe teme de competiţie. El a precizat că piaţa de retail nu este printre pieţele care merg cel mai prost în România, cel puţin din perspectiva evoluţiei preţurilor, şi a menţionat că au fost sectoare unde preţurile au crescut mai mult decât la alimente.

Anterior, instituţia a demarat patru investigaţii pe piaţa comercializării produselor alimentare. Acestea vizează companii ca Metro, Real, Rewe, Mega Image, Billa România şi CDE R Interex. “Investigaţiile privesc posibile înţelegeri anticoncurenţiale între comercianţi şi furnizorii acestora, referitoare la stabilirea preţurilor de vânzare sau de revânzare, cu potenţiale efecte asupra bunăstării consumatorilor finali”, declara în primăvară Valentim Mircea, vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei. Retailerii se află într-o expansiune continuă în ultimii ani, în fiecare săptămână anunţând deschiderea unui magazin în ţară.

Taxe de raft şi de extindere

Producătorii de alimente s-au plâns în mai multe rânduri că marile lanţuri de magazine umflă preţurile mărfurilor pe care le scot la vânzare. Ei au acuzat faptul că le sunt impuse taxe de raft foarte mari care nu fac altceva decât să scumpească mâncarea de producţie internă cu peste 30%.

Firmele autohtone susţineau că sunt obligate să-şi vândă produsele către hipermarketuri la preţuri foarte mici şi din acest motiv au dificultăţi în derularea activităţii, banii oferiţi pentru marfa lor fiind atât de puţini încât nu pot acoperi nici măcar costurile de producţie. În 2009 au avut loc adevărate “revolte” ale producătorilor interni în privinţa taxelor impuse de lanţurile de magazine.

Într-un document al Consiliului Concurenţei, postat pe site-ul instituţiei, se face un rezumat al situaţiei. Recomandările instituţiei cuprind: “eliminarea taxelor pentru care nu se poate observa o legătură directă şi imediată cu contraprestaţia comercianţilor, cum ar fi taxa pentru acoperirea cheltuielilor de extindere/modernizare a reţelei de magazine sau taxe pentru a acoperi într-un fel sau altul riscul nevânzării produselor; eliminarea clauzei clientului celui mai favorizat din relaţiile comerciale dintre comercianţi şi furnizori, pe fondul existenţei taxelor de raft, în scopul protejării bunăstării consumatorului final şi a menţinerii unui mediu echitabil de manifestare a concurenţei între toţi agenţii economici revânzători prezenţi în piaţă; responsabilitatea alocării spaţiului la raft să rămână în sarcina comerciantului, pentru a garanta tratamentul egal al furnizorilor”.

Taxele de raft sunt rezultat al puterii superioare de negociere a marilor retaileri. În alte cazuri, însă, aceste taxe sunt oferite de către furnizori tocmai pentru a le oferi avantaje comerciale.

Clauza “clientului cel mai favorizat”

O altă clauză aflată în vizor este “clauza clientului cel mai favorizat”. Prin aceasta, producătorul de alimente se obligă să ofere retailerului cel mai bun preţ oferit de acesta pe piaţă. Spre exemplu: dacă un producător de roşii oferă unui lanţ de magazine un anumit preţ mic, atunci este obligat să ofere acelaşi preţ mic şi altui retailer cu care are această clauză. Mai mult, atunci când face o reducere unui lanţ de magazine, automat trebuie să scadă preţul şi celorlalte cu care are un astfel de contract. “Consiliul Concurenţei consideră că aplicarea clauzei MFN (a clientului celui mai favorizat ­ n.r.), coroborată cu practicarea taxelor de raft, induce costuri suplimentare artificiale pentru comerţul tradiţional, influenţând negativ capacitatea acestuia de a concura cu reprezentanţii comerţului modern”, se arată în documentul Consiliului.

Topul amenzilor

Autoritatea de concurenţă poate sancţiona companiile care încalcă legislaţia cu amenzi de până la 10% din cifra de afaceri. Cu toate acestea, marile amenzi aplicate până acum de Consiliul Concurenţei se învârt în jurul a 3% din cifra de afaceri. Cele mai dureroase au fost aplicate Petrom ­ 366 milioane lei, Rompetrol ­ 159 milioane lei, OMV ­ 137 milioane lei, Lukoil ­ 136 milioane şi operatorilor telecom Orange (147 milioane lei) şi Vodafone (120 milioane lei). Presupunând acelaşi procent de 3% din cifra de afaceri, marile lanţuri de magazine riscă o amendă de circa 470 milioane de lei.

CE stă cu ochii pe Auchan şi Real

Preluarea hipermarketurilor din România ale retailerului Real de către firma franceză Auchan ar putea să aibă nevoie de avizul Comisiei Europene (CE), având în vedere că tranzacţia vizează magazine din mai multe ţări, a declarat miercuri preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu. “Noi încă nu am fost notificaţi de niciuna din părţi în legătură cu această tranzacţie. Având în vedere că e vorba de magazine din mai multe ţări, probabil va fi nevoie de avizul Comisiei Europene”, a afirmat Chiriţoiu. Retailerul francez Auchan este favorit pentru preluarea de la grupul Metro a operaţiunilor Real din Europa de Est, potrivit presei internaţionale, iar preţul este undeva în jur de 900 de milioane de euro. Metro analizează de mai mult timp vânzarea operaţiunilor Real, partea unui proces de schimbare a strategiei grupului. Lanţul francez de hipermarketuri Auchan vizează achiziţia a 95 de magazine Real în România, Polonia, Rusia şi Ucraina.
Metro deţine în România 32 de magazine Metro Cash & Carry şi 24 de hipermarketuri Real.

Auchan este prezent în România din 2006, iar până 2015 are în plan să ajungă la o reţea de 15 magazine.

Citeşte mai multe despre:   metro,   selgros,   real,   billa,   mega image

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Agroland va fi listată la Bursa de Valori București

Agroland va fi listată la Bursa de Valori București
Compania Agroland Business System va fi listată, astăzi, pe Sistemul Multilateral de Tranzacţionare (SMT) al Bursei de Valori Bucureşti şi vor fi tranzacţionate sub simbolul AG. Operează cea mai mare...

Controale la furnizorii de energie electrică

Controale la furnizorii de energie electrică
În contextul liberalizării pieței de energie electrică începând cu data de 1 ianuarie 2021, ANRE și ANPC au demarat acțiuni de control la furnizorii de energie electrică, anunță un comunicat. Controalele...

Autorizațiile de contrucție pentru clădiri rezidențiale au crescut cu 10,2% în ianuarie 2020

Autorizațiile de contrucție pentru clădiri rezidențiale au crescut cu 10,2% în ianuarie 2020
Autorizațiile de contrucție pentru clădiri rezidențiale au crescut cu 10,2% în prima lună din acest an, comparativ cu aceeași perioadă din 2020, arată Institutul Naţional de Statistică (INS). Au...

Ministrul Finanţelor Cîţu ne-a îndatorat cu 3 milioane euro/pe oră, premierul Cîţu, doar cu 1,7 milioane euro

Ministrul Finanţelor Cîţu ne-a îndatorat cu 3 milioane euro/pe oră, premierul Cîţu, doar cu 1,7 milioane euro
Galerie Foto Ministerul Finanţelor (MF) a planificat, în luna martie 2021, împrumuturi de la băncile comerciale de 3,4 miliarde de lei, din care 400 milioane printr-o emisiune de certificate de trezorerie cu discont şi trei...

Valea Jiului: redresare după model polonez

Valea Jiului: redresare după model polonez
Galerie Foto Recentele proteste ale minerilor de la Lonea şi Livezeni au redeschis vechile răni ale unei industrii „fără viitor”, aşa cum o caracteriza Frans Timmermans, vicepreședintele Comisiei Europene - o industrie...

Reciclarea fictivă a ambalajelor aduce bani frumoşi

Reciclarea fictivă a ambalajelor aduce bani frumoşi
România este departe de ţintele de reciclare stabilite de Uniunea Europeană, indiferent despre ce deşeuri vorbim. Avem strategii, planuri, instituţii de control, dar suntem în continuare printre codaşii Uniunii...

Noi restricţii pe piaţa ambalajelor de plastic

Noi restricţii pe piaţa ambalajelor de plastic
Începând cu data de 3 iulie 2021, vor trebui introduse pe piaţă noi restricţii în ceea ce priveşte produsele din plastică, conform prevederilor Directivei UE  2019/904 („Directiva de plastic”) privind re...

Se schimbă etichetele energetice pentru electrocasnice

Se schimbă etichetele energetice pentru electrocasnice
Începând cu data de astăzi, Uniunea Europeană introduce o nouă etichetă energetică îmbunătățită pentru aparatele de uz casnic în toate țările europene. Noua etichetă este introdusă pentru frigiderele de...

Eficiența programului SUMAL pentru stoparea tăierilor ilegale

Eficiența programului SUMAL pentru stoparea tăierilor ilegale
Programul SUMAL este eficient, zilnic fiind emise în medie 15.000 de avize de însoțire a mărfii pentru transportul de masă lemnoasă, transmite Ministerul Mediului. Acesta a fost instituit în urmă cu...

Ce spune ministrul Muncii despre pensiile speciale

Ce spune ministrul Muncii despre pensiile speciale
Ministerul Muncii analizează mai multe variante pentru eliminarea pensiilor speciale și acestea vor fi puse la dispoziția grupului de lucru constituit la nivelul coaliției de guvernare, potrivit...

18 miliarde de lei de la buget pentru plata pensiilor

18 miliarde de lei de la buget pentru plata pensiilor
Prin bugetul de stat vor fi alocați circa 18 miliarde de lei pentru plata pensiilor, după cum a spus ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Raluca Turcan, în comisiile parlamentare de buget-finanţe. "Avem...

Obiectiv 2021: Ministerul Transporturilor vrea să investească în căi ferate

Obiectiv 2021: Ministerul Transporturilor vrea să investească în căi ferate
Ministerul Transporturilor are 14,1 miliarde de lei alocaţi în 2021, dintre care 1,4 miliarde de lei sunt pentru modernizarea infrastructurii feroviare, scrie Ziarul Financiar. Bugetul este cu 9,4%...

Șefa TVR cere Guvernului OUG pentru limitarea activității Televiziunii Române pentru că banii alocați sunt insuficienți

Șefa TVR cere Guvernului OUG pentru limitarea activității Televiziunii Române pentru că banii alocați sunt insuficienți
Șefa TVR, Doina Gradea, solicită Guvernului o Ordonanță de Urgență pentru limitarea activității Televiziunii Române pentru că banii alocați ar fi insuficienți. „Nu asigurăm nici măcar plata...

Firma ta are generator electric? Iată de ce este important

Firma ta are generator electric? Iată de ce este important
Galerie Foto Generatoarele de curent reprezintă sistemul de rezervă care asigură un flux continuu în distribuția curentului electric. Online se găsește o largă varietate de modele de generatoare de curent începând de la...

Motivarea angajaților - soluții eficiente pentru o echipă productivă

Motivarea angajaților - soluții eficiente pentru o echipă productivă
Pe o piață concurențială foarte dinamică și în care cele mai mici detalii pot face diferența dintre succes și eșec, managementul modern nu mai înseamnă doar a da directive clare, a superviza și a evalua....
Serviciul de email marketing furnizat de