Nemajorarea fondului de salarii cu 3,7% pentru angajaţii de la metrou va duce la reluarea protestelor de către salariaţii Metrorex.
Sindicaliştii de la metrou ameninţă cu deschiderea conflictului de muncă într-o săptămână dacă administraţia nu începe negocierile pentru un nou contract colectiv de muncă, reprezentanţii salariaţiilor cerând "Din informaţiile pe care le avem, bugetul Metrorex, care urmează să fie aprobat în maxim o săptămână, este îngheţat la nivelul celui din 2009, deoarece Guvernul are datorii de aproximativ 30 milioane de euro la societatea franceză Alstom, care se ocupă de mentenanţa metroului", a explicat Ion Rădoi, Preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere Metrou (USLM). Rădoi a susţinut că, din cauza acestor datorii, Metrorex este din nou pe lista de monitorizare a FMI şi a cerut Guvernului să achite Alstom această datorie pentru că "salariaţii metroului nu au nicio vină şi ei trebuie să-şi primească salarii majorate deoarece metroul înregistrează profit". Liderul sindical a spus că dacă situaţia nu se rezolvă, în luna martie s-ar putea ajunge din nou la grevă. Vechiul contract de muncă a expirat în noiembrie 2009 când salariaţii au intrat în grevă şi, de atunci, aceştia nu au contract colectiv de muncă, deoarece ministrul Radu Berceanu refuză orice negociere motivând că nu este bugetul aprobat.
METROREX MERGE PE PROFIT
Potrivit lui Rădoi, "nu este normal ca din cauza unei datorii către firma Alstom, Metrorex-ul să fie monitorizat".De asemenea, liderul sindical a precizat că banii pe care îi dă Guvernul, anual, firmei franceze sunt de cinci ori mai mulţi decât ar trebui. Astfel, în 2005, când Alstom a preluat mentenanţa metroului, Guvernul dădea 10 milioane de euro pe an în condiţiile în care erau 1.200 de angajaţi şi toate trenurile erau vechi, ajungându-de ca în 2009 Guvernul să dea 41 milioane de euro în situaţia în care peste 50% din trenuri sunt vechi, iar numărul salariaţilor a ajuns la 530. În plus, poentru anul acesta, suma pe care Guvernul trebuie să o achite către Alstom este de 50 milioane de euro.
SINDICALIŞTII AU PROTESTAT ŞI ANUL TRECUT
Angajaţii de la metrou au fost în grevă timp de două zile, în noiembrie 2009, când au cerut o majorare salarială de 20% şi încheierea unui nou contract colectiv de muncă, în condiţiile în care cel vechi expirase la începutul lunii.Greva a fost declarată ilegală de Tribunalul Bucureşti, iar activitatea a fost reluată. Potrivit legii, după ce instanţa declară greva drept ilegală, angajaţii de la metrou sunt obligaţi să-şi reia activitatea fără a mai avea loc negocieri şi, implict, fără a mai obţine majorării salariale.După decizia instanţei, Rădoi spunea că oamenii se întorc la lucru dar conflictul rămâne deschis.
METROREX ARE O DATORIE DE 25 MILIOANE EURO CĂTRE ALSTOM TRANSPORT
Metrorex are o datorie de 25 milioane euro către compania Alstom Transport, reprezentând facturi neachitate din mai 2009, a declarat, vineri, pentru mediafax, directorul general al companiei care asigură mentenanţa metroului, Gabriel Stanciu. Valoarea datoriei nu include şi penalităţile.
Stanciu a afirmat că informaţia potrivit căreia costul mentenanţei la metrou a crescut de cinci ori în ultimii cinci ani este eronată.
"Preţul este dependent de costuri, de salarii, inflaţie şi utilităţi. Ar trebui să facturăm şi penalităţile, însă până acum nu am făcut-o, pentru că înţelegem că este o situaţie dificilă", a spus Stanciu.
El a adăugat că salariaţii Alstom, care se ocupă cu mentenanţa, fac parte din acelaşi sindicat cu angajaţii Metrorex.
"Nu e treaba mea să discut politica salarială de la Metrorex, cu toate că avem acelaşi sindicat. Pot să comentez situaţia de la noi, iar Alstom va începe negocierea contractului colectiv de muncă la jumătatea lunii februarie şi vom vedea atunci ce pretenţii vor avea", a explicat directorul Alstom. Stanciu a mai spus că în ultimii doi ani subvenţia pentru călătoria cu metroul a fost diminuată, ceea ce a dus la apariţia arieratelor. Potrivit acestuia, pentru acest an Metrorex a prevăzut în buget 125 milioane lei pentru mentenanţă. Bugetul companiei nu a fost încă aprobat.
Citește pe Antena3.ro