România a ajuns să aibă cel mai neprofitabil segment de asigurări generale din Europa Centrală şi de Est, marja rezultatelor tehnice intrând mult prea adânc în zona negativă, evoluţie generată de pierderile pe asigurările auto, a declarat preşedintele UNSAR, Cristian Constantinescu.
"Clasele de asigurări generatoare de pierderi sunt, în mod evident, CASCO şi RCA, care au înregistrat rate combinate extrem de ridicate. Marjele de profitabilitate ale altor clase, care, istoric vorbind, erau profitabile, precum poliţele de accidente de persoane sau de bunuri şi clădiri, s-au redus drastic, urmare a tentaţie de a creşte volumul portofoliului format din aceste tipuri de asigurări, cu intenţia de a compensa cât se poate de mult din pierderile pe auto", a spus Constantinescu, prezent la un eveniment organizat de MediaXPrimm.Prin rata combinată a daunalităţii se înţelege raportul dintre cheltuielile cu daunele plus rezervele de daună şi încasările din vânzarea de asigurări.
Potrivit datelor prezentate de reprezentantul Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), rata combinată a daunalităţii pe piaţa locală a asigurărilor generale a fost de 127 în 2008, comparativ cu 96 în Bulgaria.
Altfel spus, asigurătorii plătesc despăgubiri de 127 de lei la 100 de lei prime subscrise pe segmentul asigurărilor generale.
"Cu riscul de a mă repeta, voi relua câteva cifre privind rezultatul tehnic. Astfel, în 2005, asigurătorii au pierdut din 30 milioane de euro din activitatea de subscriere, iar în 2008 s-au ridicat la 236 milioane de euro. Aceste rezultatele din ce în ce mai proaste înregistrate din activitatea de asigurări generale, mai ales din cauza poliţelor RCA şi CASCO, au amplificat dezechilibrele financiare ale asigurătorilor", a spus Constantinescu.
El a afirmat că piaţa asigurărilor se află într-un moment cu adevărat dificil, în contextul în care, spre deosebire de ceea ce s-a întamplat până în 2008, evoluţia defavorabilă a profitabilităţii devine mult mai vizibilă în contextul îngustării oportuniţătilor de creştere a volumului de afaceri.
"Pe o piaţă cu afaceri în stagnare sau chiar în scădere, lipsa surplusului de venituri nu mai permite rostogolirea datoriilor cu despăgubirile. Altfel spus, acoperirea datoriilor înregistrate în trecut din surplusul de venituri curente nu mai este posibilă. Pentru unele societăţi, acoperirea artificială a pierderilor din surse interne nu mai este posibilă. Pe de altă parte, finanţările prin infuzii de capital au ajuns la niveluri care în mod clar nu pot fi menţinute", a spus preşedintele UNSAR.
Practic, a spus Constantinescu, piaţa asigurărilor auto din România se află într-una din cele mai complicate situaţii în acest an, care impune aplicarea unor soluţii tranşante.
"Restabilirea echilibrelor financiare impune un mult mai atent control al cheltuielilor cu despăgubirile şi o corelare mult mai riguroasă a tarifelor cu riscurile asumate, ceea ce, în fapt, înseamnă o creşterea primelor de asigurări auto, şi în special pe RCA. De altfel, subdimensionarea primelor RCA si CASCO a fost sesizată şi în Raportul FMI publicat în februarie, care a recomandat că trebuie luată în considerare cerinţa de a suplimenta capitalul aferent activităţilor de asigurări auto, cel puţin în cazurile existente al asigurătorilor la care primele nu sunt corelate cu riscurile asumate", a spus şeful UNSAR.
La finele anului 2009, ponderea veniturilor din asigurari auto (CASCO şi RCA) în total prime subscrise din asigurări generale a crescut la circa 77%, de la 67% în 2006.
"După ce ani la rând am fost obişnuiţi cu creşteri ale pieţei asigurărilor auto cu procente formate din două cifre, în 2009 discutăm practic de o stagnare a volumului de venituri din asigurări auto. Nu cred că trebuie să avem aşteptări optimiste pentru 2010, când probabil vom asista chiar la o uşoară scădere a subscrierilor pentru poliţe auto", a mai spus Constantinescu.