Muncim pentru noi sau pentru alţii? Pentru bani sau din pasiune? Pentru familia noastră sau pentru compania care ne-a angajat? Legătura între atitudinea pe care o avem faţă de muncă şi bunăstarea generală este mult mai puternică decât credem: angajamentul faţă de muncă face să crească Produsul Intern Brut.
Concluzia sociologilor, în urma studiilor realizate, este că economia merge bine acolo unde oamenii nu muncesc doar pentru salariu. Când se adaugă pasiune, ataşament faţă de locul de muncă, dorinţa fiecăruia de a aduce beneficii companiei pentru care lucrează sau societăţii din care fac parte, rezultatele sunt mai bune pentru toţi. Adică atunci când angajamentul fiecăruia faţă de muncă şi faţă de organizaţia din care face parte este ridicat, creşte atât profitul companiei, cât şi Produsul Intern Brut al ţării. Asta înseamnă că ar trebui să crească direct proporţional şi veniturile angajaţilor, ducând la o creştere a nivelului de trai.
REVERSUL EPOCII DE AUR
Din studiul lansat ieri de Fundaţia Soros, “Atitudini faţă
de muncă în România”, reiese că ţara noastră se află la coada clasamentului din
acest punct de vedere, pe primele locuri situându-se Danemarca, Japonia şi
Israel.
Heirupismul, stahanovismul, versurile proletcultiste şi de încurajare a voluntariatului şi a sacrificiului de sine în folosul comunităţii revin în actualitate. Studiile cele mai recente demonstrează că acelaşi principiu funcţionează perfect şi în ţările cu economie de piaţă, numai că este prezentat într-o altă lumină. Iar dacă nivelul de salarizare creşte direct proporţional cu producţia, satisfacţiile sunt de ambele părţi. Studiul Fundaţiei Soros arată însă că în acest moment forţa de muncă din România este îndreptată cu predilecţie către satisfacţii individuale imediate, iar cei mai mulţi dintre angajaţi îşi doresc locuri de muncă sigure şi bine plătite, în detrimentul joburilor care le-ar oferi satisfacţii de altă natură. Astfel, 78% din populaţia ocupată chestionată doreşte un loc de muncă stabil, 68% doreşte un venit mare, doar 28% dintre cei întrebaţi fiind de părere că acest aspect nu este important.
DEPARTE DE IDEAL
Doar unul din zece români se declară total de acord că locul
de muncă actual îi oferă un venit ridicat sau şanse mari de promovare. Percepţia
românilor faţă de locul de muncă pe care îl au în prezent este marcată de
atributele siguranţă şi utilitate socială, dar venituri scăzute şi şanse mici
de promovare. Analizând distanţa dintre real şi ideal, în privinţa
caracteristicilor locului de muncă, 78% dintre persoanele ocupate au declarat că
preferă într-o măsură foarte mare un loc de muncă sigur, dar numai 38% sunt de
părere că locul lor de muncă actual este foarte sigur. 68% spun că este foarte
important ca un loc de muncă să ofere un venit ridicat, dar numai 10% sunt
total de acord că locul lor de muncă le asigură un astfel de venit. Prin
urmare, cel puţin 40% dintre persoanele ocupate se află în situaţia în care
nevoia lor de siguranţă nu este îndeplinită şi 58% sunt în situaţia în care
locul de muncă nu le oferă venituri pe măsura dorinţelor. Distanţa dintre ideal
şi real este de 32% în cazul caracteristicii “şanse de promovare”, 21% în cazul
caracteristicii “muncă interesantă” şi sub 10% în cazul celorlalte
caracteristici. Loialitatea faţă de locul de muncă şi dorinţa de a presta ore
suplimentare fac parte din profilul a mai puţin de 20% din angajaţii români:
15% sunt dispuşi să muncească mai mult decât trebuie pentru succesul firmei,
17% sunt mândri de locul de muncă şi doar 12% ar refuza un salariu mai mare la
o altă companie.
Jurnalul foto