Clienţii băncilor ar trebui să meargă la sucursalele de unde au contractat creditele pentru a cere actele adiţionale, chiar dacă nu le semnează, întrucât fără aceste documente emise de bancă nu vor putea să facă sesizări la ANPC şi nici să introducă plângeri în instanţă, potrivit avocaţilor.
"Dacă nu puteţi să vă prezentaţi la creditor, trimiteţi o scrisoare cu confirmare de primire. Nu semnaţi actul adiţional, nu faceţi menţiuni, corecţii, tăieturi pe actul adiţional. Aveţi nevoie de un exemplar al actului, în forma legală emisă de creditor pentru viitoarele demersuri în instanţă", afirmă avocatul Marius-Vicenţiu Colţuc, citat de Mediafax.
Matei Dimitrie Giugariu, coordonatoral Departamentului bancar-financiar de la Boştină şi Asociaţii, avertizează că dacă un client nu primeşte o notificare de la bancă trebuie să notifice el însuşi banca, în scris, asupra necesităţii modificării printr-un act adiţional a prevederilor contractului de credit şi asupra obligativităţii băncii de a asigura, astfel, alinierea contractului la dispoziţiile OUG 50/2010.
"Clientul trebuie să-şi reţină şi să-şi păstreze dovada depunerii acestei notificări la bancă. În ambele cazuri, clientul are dreptul să negocieze cu banca clauzele actului adiţional, pentru a se asigura conformitatea dispoziţiilor contractului de credit cu cele ale legislaţiei aplicabile în domeniul protecţiei consumatorului", a adăugat Giugariu.
Avocaţii îndeamnă clienţii să încerce negocierea condiţiilor dacă nu sunt de acord cu propunerea făcută de bancă, iar corespondenţa să fie realizată pe cât posibil în scris.
"În încercarea de a rezolva pe cale amiabilă neconcordanţele, toate notificările se fac în scris şi se iau numere de înregistrare sau confirmări de primire. Creditorul are la dispoziţie maximum 30 de zile pentru a răspunde. După 30 de zile, dacă nu aţi primit un răspuns, puteţi prezuma că aţi fost refuzat şi mergeţi mai departe", a arătat Colţuc.
Avocaţii au opinii diferite privind posibilitatea suspendării contractului de împrumut pe parcursul judecării în cazul proceselor, dar nu exclud că persoanele care au apelat la credite ar putea obţine cel puţin îngheţarea ratelor la împrumut în cuantumul solicitat.
"În cazul în care consumatorul nu obţine în instanţă suspendarea plăţii ratelor creditului/comisioanelor, dacă şi în măsura în care instanţa de judecată pronunţă, pe fondul cauzei, o soluţie favorabilă consumatorului, atunci acesta din urmă are dreptul să ceară băncii, iar banca se va conforma, să facă compensarea între sumele astfel plătite în plus de consumator şi considerate a fi nedatorate băncii, prin hotărârea judecătorească pronunţată de instanţă pe de o parte şi, respectiv, ratele creditului/comisioanele care sunt datorate în viitor de clientul consumator băncii, de la data pronunţării hotărârii judecătoreşti, până la scadenţa finală a creditului, pe de altă parte. Cu alte cuvinte, valoarea ratelor viitoare ale creditului/suma comisioanelor datorate de împrumutat băncii se va diminua în mod corespunzător cu suma plătită în plus de consumator băncii (până la data pronunţării soluţiei de către instanţă) şi considerată a fi nedatorată de instanţa de judecată, prin hotărârea judecătorească, rămasă definitivă", a spus avocatul de la Boştină şi Asociaţii.