Update În ciuda tuturor argumentelor, la Constanța a fost votat, astăzi, proiectul, așa cum a fost conceput de viitorul președinte al OMD-ului. 19 voturi pentru, din partea PNL și USR, 8 abțineri, din partea PSD.
Stire initiala Primul OMD creat acum trei ani, pe baza legii OMD-urilor, funcționează exemplar, incluzând Mangalia și stațiunile din sudul litoralului. Acum își modifică statutul, după ce legea a fost schimbată, în urmă cu câteva luni. Rezultatele s-au văzut, în această vară, când numărul turiștilor a crescut considerabil în sudul litoralului, în timp ce Mamaia a rămas fără turiști, pentru o perioadă, în plin sezon estival.
Acum se mai creează două OMD-uri, în cele mai importante zone turistice ale României: Constanța și Brașov. Primul oraș administrează și stațiunea Mamaia, al doilea administrează Poiana Brașov. Primarul Municipiului Constanța, Vergil Chițac, a arătat că vrea să se constituie această organizație și chiar își dorește să dea toți banii strânși din taxele speciale către viitorul OMD, susținând dreptul de vot 50% pentru stat și același procent pentru mediul privat, așa cum prevede legea.
Deși primarul a ajuns la o-nțelegere cu viitorii parteneri, unii consilieri din Primăria Constanța încearcă să dezechilibreze dreptul de veto din viitorul OMD, reinterpretând legea.
Fragmentarea procentului mediului privat
„Aceștia doresc să fragmenteze votul privaților, astfel încât fiecare membru să aibă un anumit procent. Astfel, Primăria și-ar putea adăuga voturile, preferențial, dacă nu va mai fi unitar, așa cum prevede legea. S-a elaborat un statut care s-a pus în dezbatere publică, iar unele patronate au propus propuneri. Acestea au fost preluate în proporție de 80%. Dar au rămas câteva puncte esențiale prin care se încalcă legea, pentru că votul mediului privat nu mai are pondere de 50%. Dacă OMD-ul se va constitui în acest fel, unii ar spune că balanța se înclină în favoarea statului, dar mecanismul din spatele acestui truc este altul: se poate face foarte ușor trafic de influență, pentru oricare grup de interese ce s-ar putea constitui în spatele votului Primăriei. Tocmai de aceea a fost făcută legea în așa fel încât să elimine din start constituirea unor astfel de grupuri care ar putea beneficia de bani, prin astfel de trucuri. Votul mediului privat nefiind exprimat unitar, oricare dintre organizațiile membre ar putea să încline balanța în favoarea unor hotărâri ale Primăriei, dar care să avantajeze, de fapt, doar o parte din mediul privat, restul urmând să fie în imposibilitate de a se apăra. De exemplu, deși cei mai mari plătitori de taxe sunt hotelierii, votul lor nu va mai conta, dacă la procentul de 50% al Primăriei se va adăuga votul administratorilor de plaje”, a explicat, pentru Jurnalul, un hotelier din Constanța.
În cazul viitorului OMD Constanța mai este o anomalie, reprezentată de propunerea acelorași consilieri locali de a se declara suma pe care Primăria o alocă promovării și dezvoltării, din taxe și impozite, drept cotizație, deși banii aparțin plătitorilor, nu instituției. „Este ilegal ceea ce vor să facă. Este o nouă confuzie făcută de viitorul președinte al OMD-ului, George Măndilă: consideră că banii virați de Primărie reprezintă cotizație, deși aceia sunt banii care prin lege se dau Primăriilor. Banii vin de la agenții economici și de la turiști, nu reprezintă cotizație. Ei sunt obligați să stabilească o cotizație anuală”, spune alt hotelier constănțean. George Măndilă este consilierul primarului Vergil Chițac.
Hotelierii cer intervenția ministrului
La Brașov, USR pregătește dezechilibrarea votului din viitorul OMD, pe aproximativ aceeași schemă care încalcă legea, dar situația e chiar mai gravă, pentru că Primăria nici măcar nu e dispusă să aloce întreaga sumă care se adună din taxele speciale, pentru viitorul OMD ci doar 90%, scăzându-și, astfel, și procentul de vot, în favoarea mediului privat – lucru absolut inexplicabil, din punct de vedere logic. Practic, Primăria Brașov cedează dreptul său de vot către mediul privat.
„Primăria a spus că va da către OMD doar 90% din banii strânși din taxele speciale, deci vor avea doar 45% din voturi, mediul privat având 55%, dar domnul Blumer (Andrei Blumer – n.r.) a inventat un mecanism prin care a spart votul mediului privat în mai multe categorii, stabilind el procente, fără să explice pe ce criterii s-a făcut acest lucru. Acum este deja un conflict și în minister, între cei care susțin aceste idei useriste și colegii lor. Din informațiile pe care le avem și noi, din interiorul ministerului, reiese că grupul care susține tabăra USR le-ar fi promis celor care urmează să constituie OMD-urile la Constanța și la Brașov că vor fi lăsați să facă ce vor, pentru că nimeni din minister nu se va băga. A fost desemnată doamna secretar de stat Tudorița Lungu, pentru a rezolva problemele în toată țara, în privința constituirii acestor organizații, dar aceleași grupuri de interese au reușit s-o determine să susțină orice au dorit unii dintre viitorii parteneri, deși legea spune altceva. În acest moment trebuie să intervină, imediat, ministrul, pentru a nu lăsa să se constituie ilegal aceste OMD-uri, în cele mai importante zone turistice din țară”, spune un hotelier din Poiana Brașov.
Andrei Blumer conduce Asociația de Ecoturism din România (AER). Acesta a propus ca ponderea votului privaților din viitorul OMD să fie împărțită în procente diferite, dar nu în funcție de cotizațiile pe care le plătește fiecare. De numele acestuia și de cel al lui Alin Chipăilă se leagă partea de ecoturism din PNRR, prin care s-au alocat sume colosale dezvoltării pistelor de biciclete și ecoturismului, iar consultanța o asigură tot cei care au contribuit la scrierea proiectului. Chipăilă este cunoscut ca președinte al mai multor asociații cu mare influență în turism: Asociația Județeană pentru Turism Sibiu, Federația Asociațiilor de Promovare Turistică (FAPT) și Alianța Pentru Turism (APT).
Este inexplicabilă confuzia la care s-a ajuns, după toate discuțiile care au avut loc în țară, în acest an, cu specialiști. Cred că se mențin voit aceste confuzii, pentru a se deturna banii către anumite afaceri private.
Hotelier din Poiana Brașov
Nu s-a ținut cont de ultimele modificări cerute de patronate, pentru respectarea legii, în privința statutului viitorului OMD. Ei vor ca procentul de 50% să nu fie exprimat unitar, pentru a favoriza unele grupuri de interese.
Hotelier din Constanța
Amendamentele respinse de consilieri
Asociațiile hotelierilor din Mamaia și Constanța, care vor fi membre în viitorul OMD Constanța, au cerut modificarea art. 22 alin. (1): „Adunarea Generală este legal constituită în prezenţa membrilor săi care dețin jumătate plus unu din numărul total de voturi şi adoptă hotărâri cu unanimitate de voturi, având în vedere prevederile prezentului statut. Argumentăm modificarea de mai sus prin prevederile legale modificate în Ordonanța de Guvern 58/1998, dar și prin prevederile art. 20 alin (3) al prezentului proiect de statut. Pentru această situație, legiuitorul a prevăzut dreptul de veto pentru UAT, dar și pentru mediul privat, în sensul că nu se poate aduna la 50% din voturile UAT-ului doar câteva voturi de la privat. Pe scurt, un vot este al UAT (50% din total voturi) și un vot este al tuturor privaților, cu drept de vot, indiferent de denumire (50% din total voturi)”, se specifică în lista de cerințe transmise de hotelieri Primăriei Constanța.
Hotelierii mai arată că și prin art. 22 alin. (6) lit. a) se încalcă legea, încercându-se pierderea dreptului de veto al privaților și legalizarea unor hotărâri doar cu cele 50% ale UAT și unu-două voturi de la private. „În aceste condiții de încălcare gravă a legislației, vă solicităm revizuirea în integralitate a alin. (6) alt art. 22 prin eliminarea literelor (a), (b), (c), (d) și (e) dar și eliminarea alin. (7), (8) și (9). Propunerea noastră este din proiectul de statut depus la data de 20.09.2022 în cadrul dezbaterii publice”, se arată în continuare, în nota trimisă de hotelieri. Aceste cerințe nu au fost luate în seamă de consilierii Primăriei Constanța, sfidându-se prevederile legii.