Suma alocată anul acesta de Ministerul Transporturilor pentru lucrările la Autostrada Transilvania este de 520 de milioane de euro. Aceasta este de circa trei ori mai mare decât cea din 2007.
Suma alocată anul acesta de Ministerul Transporturilor pentru lucrările la Autostrada Transilvania este de 520 de milioane de euro. Aceasta este de circa trei ori mai mare decât cea din 2007.
Lucrările la Autostrada Transilvania se derulează pe repede înainte. Reprezentanţii companiei americane Bechtel au cerut o sumă de 2,5 ori mai mare decât cea alocată de Ministerul Transporturilor anul trecut, ajungând la 480 de milioane de euro. Având în vedere ritmul în care s-a lucrat în 2007, Ministerul Transporturilor a considerat necesar să le dea mai mult decât au solicitat, suma alocată pentru 2008 ridicându-se la circa 520 de milioane de euro. În lunile august şi septembrie din 2007, ritmul cheltuielilor la Autostrada Transilvania a fost de peste un milion de euro pe zi. “Iniţial, Bechtel a solicitat 480 de milioane de euro, dar noi vom aloca un buget de circa 520 de milioane de euro pentru acest an”, a declarat Dorin Debucean, directorul general adjunct al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNANDR). Pentru lucrările realizate anul trecut, compania Bechtel a primit 185 de milioane de euro de la Ministerul Transporturilor.
LUCRĂRI. Suma alocată de autorităţi pentru Autostrada Transilvania este mai mare anul acesta, deoarece două tronsoane ale acesteia, respectiv Câmpia Turzii – Gilău (52 de kilometri) şi Suplacu de Barcău – Borş (64 de kilometri), urmează să fie finalizate anul acesta. Autostrada va avea 415 kilometri, din care peste 55 de kilometri de poduri şi viaducte, 94 de pasarele, 58 de pasaje peste autostradă şi 16 noduri rutiere, termenul de punere în funcţiune fiind anul 2012. Mai mult, tot anul acesta vor începe lucrările la încă două tronsoane ale autostrăzii, respectiv tronsonul Mihăileşti – Suplacu de Barcău şi tronsonul Gilău – Mihăileşti. “În luna martie vor începe lucrările la tronsonul 3B, între Mihăileşti şi Suplacu de Barcău (76 de kilometri), al treilea tronson pe care se va lucra. În decembrie, consultantul a început să lucreze pe teren, studiul de fezabilitate a fost refăcut şi se lucrează la proiectul tehnic, astfel încât, în martie, Bechtel să înceapă lucrările”, a explicat Dorin Debucean. Tronsonul Mihăileşti – Suplacu de Barcău va costa 489 de milioane de euro şi urmează să fie dat în folosinţă la 31 decembrie 2011, iar lucrările la tronsonul 3 A, Gilău – Mihăileşti, cu o lungime de 24 de kilometri, vor costa 149 de milioane de euro, urmând ca lucrările să se finalizeze la 31 decembrie 2011. “Compania Search Corporation va reface studiul de fezabilitate, iar lucrările ar putea demara în septembrie 2008”, a explicat Dorin Debucean.
Costuri
Costurile de construcţie pentru Autostrada Transilvania s-ar putea dubla de la 2,2 miliarde de euro la peste 4 miliarde de euro, asta deoarece materialele de construcţii şi terenurile se achiziţionează la alt preţ decât era preconizat. Mai mult, în studiul de fezabilitate iniţial nu au fost incluse viaducte şi alte construcţii costisitoare. În plus, în contractul cu firma americană Bechtel există unele clauze ce vor afecta costurile finale. “Este posibilă o dublare a costurilor. Sigur este faptul că proiectul va costa mai mult, pentru că în studiul de fezabilitate nu au fost prevăzute mai multe costuri. De exemplu, nu a fost prevăzut viaductul de 3 kilometri între Suplacu de Barcău şi Borş, care va costa 60 de milioane de euro”, a spus Mihai Grecu, directorul general al Companiei de Drumuri. Cei 415 km de autostradă ar trebui realizaţi în 2012.
elena.stan@jurnalul.ro