x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie BEI: Proiectele ca austostrada Comarnic-Braşov nu sunt uşor de finanţat, negocierile nu au început

BEI: Proiectele ca austostrada Comarnic-Braşov nu sunt uşor de finanţat, negocierile nu au început

18 Mar 2010   •   00:00

BEI nu a început negocierile pentru finanţarea construcţiei autostrăzii Comarnic-Braşov, aflându-se în prezent în stadiul de discuţii, a declarat vicepreşedintele instituţiei, Mathias Kollatz-Ahnen, care a atras atenţia că proiectele de acest tip nu sunt uşor de finanţat în contextul actual.

"Din punctul de vedere al BEI suntem într-un stadiu cam iniţial (privind finanţarea autopstrăzii Comarnic- Braşov - n.r.). (...) Nu am primit încă solicitarea oficială pentru finanţarea consorţiului, dar încercăm pentru moment să acordăm consultanţă tuturor părţilor implicate", a spus Kollatz-Ahnen, după o conferinţă de presă susţinută la Bucureşti.

El a afirmat că trebuie luat în considerare că proiectele de acest tip sunt mari, complexe, şi nu sunt uşor de finanţat în condiţiile actuale.

"Suntem mai mult implicaţi în discuţii şi mai puţin în finanţare", a spus oficialul BEI.

Într-un context general, Kollatz-Ahnen a subliniat importanţa fondurilor structurale pentru combaterea crizei, în contextul în care proiectele de finanţare au "o puternică componentă de transparenţă". El a explicat că BEI încearcă să finanţeze în principal acele proiecte legate de fondurile structurale, pentru maximizarea investiţiilor, iar creditarea altor lucrări este "mai dificilă".

"Cea mai eficientă situaţie este să se transforme aceste proiecte în investiţii legate de fondurile structurale, apoi să se realizeze creditarea acestora", a menţionat Kollatz-Ahnen.

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, preşedintele grupului francez Vinci şi un reprezentant al companiei elene Aktor au semnat, la 18 ianuarie, contractul de concesiune pentru tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov, proiectul urmând să fie finalizat până în ianuarie 2014.

Berceanu a spus, în luna ianuarie, că studiile geotehnice şi proiectul tehnic trebuie realizate de consorţiu în maxim un an, urmând ca ulterior să se înceapă construcţia propriu-zisă.

Totodată, el a arătat că reprezentanţii BEI au indicat că sunt interesaţi să participe la finanţare.

Proiectul este primul contract din România de construcţie prin concesiune a unui tronson de autostradă.

Statul va plăti în cei 30 de ani, în total, 4,8 miliarde de euro. Din suma totală, 3,108 miliarde euro reprezintă cheltuieli cu împrumutul principal, 670 milioane euro - cheltuieli cu creditul subordonat, 323 milioane euro - cheltuieli legate de operare şi întreţinere, 584 milioane euro - taxe, impozite şi alte costuri financiare, 146 milioane euro - inflaţia, potrivit Ministerului Transporturilor. Suma de 323 de milioane de euro aferentă cheltuielilor legate de operare şi întreţinere reprezintă doar o parte din costul total al acestei activităţi, restul fiind suportat din taxele de concesiune - taxa de autostradă, chirii şi altele.

 


×
Subiecte în articol: redactie