x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie BRD a înregistrat un profiit în scădere în primul trimestru din 2021

BRD a înregistrat un profiit în scădere în primul trimestru din 2021

06 Mai 2021   •   10:49
BRD a înregistrat un profiit în scădere în primul trimestru din 2021

Grupul BRD a înregistrat un profit net de 222 milioane lei în primul trimestru al acestui an, față de 241 milioane lei în primul trimestru din 2020.

“Economia României a evoluat peste așteptări în trimestrul patru al anului 2020, produsul intern brut anual înregistrând o scădere mai puțin pronunțată în comparație cu estimările inițiale. Pe plan sanitar, campania de vaccinare progresează, stabilind premisele pentru o situație controlată.

În cazul în care consecințele directe ale pandemiei se diminuează și, în același timp, se asigură o tranziție lină către neutralizarea măsurilor de sprijin, anul 2021 va fi, probabil, un an mai bun pentru economia României. În pofida măsurilor restrictive încă în vigoare pentru combaterea celui de-al treilea val al pandemiei, BRD marchează un început de an solid.Venit net bancar a fost de 759 milioane lei în primul trimestru al anului 2021, față de 767 milioane lei în primul trimestru al anului 2020.

Creditele nou-acordate persoanelor fizice au crescut semnificativ, iar creditarea companiilor a fost impulsionată de finanțarea dinamică a IMM-urilor. De asemenea, am acordat cel mai mare credit verde de până acum din România, o dovadă a obiectivului nostru de a contribui la dezoltarea unei lumi mai durabile. În paralel, adoptarea instrumentelor digitale a continuat să accelereze, cu o creștere anuală de 22% a numărului de clienți care utilizează în mod activ canalele la distanță.

Ca atare, BRD a obținut în primele trei luni ale acestui an o performanță care demonstrează adaptabilitatea modelului său de afaceri și adecvarea măsurilor întreprinse ca răspuns la criză. Venitul net bancar a fost rezilient în ciuda scăderii semnificative a ratelor de dobândă, în timp ce costurile au fost controlate strict, fără a afecta investițiile strategice. Bazându-se pe fundamente puternice, BRD este pe deplin capabilă să își susțină în continuare atât clienții, cât și redresarea economiei românești”, a declarat François Bloch, CEO-ul BRD Groupe Société Générale.

Creditele nou-acordate persoanelor fizice au crescut cu 9% în dinamică anuală, bazându-se atât pe creșterea puternică a creditelor de consum (+19%) cât și a creditelor imobiliare, în afara programelor guvernamentale (plafonul alocat prin programul Noua Casă nefiind disponibil până la finalul primului trimestru). Portofoliul de credite acordate companiilor a înregistrat un avans robust de 7,8% față de finalul lunii martie 2020, determinat de finanțarea dinamică a IMM-urilor (+19,4% în dinamică anuală, inclusiv leasing). Materializând expertiza și angajamentul puternic pentru finanțarea durabilă și cu impact pozitiv, BRD a structurat cel mai important credit verde acordat până acum în România, în valoare de 1,25 miliarde lei.

Creșterea anuală a depozitelor retail a atins 10,1% în dinamică anuală, beneficiind în continuare de înclinația solidă spre economisire declanșată de pandemie. Depozitele companiilor au înregistrat un avans puternic (+8,1% în dinamică anuală), determinat în principal de creșterea de două cifre a resurselor IMM-urilor (+11,2% în dinamică anuală). În paralel, un ritm puternic de revenire este vizibil în activitatea de administrare a activelor, valoarea acestora atingând 4,61 miliarde lei la finalul lunii martie 2021, în creștere cu 27% față de aceeași perioadă a anului trecut, ducând la o cotă de piață de 19,4%* (+1,5 puncte procentuale față de finalul primului trimestru al anului 2020). Mai mult, BRD a intermediat 53% din cea de-a treia emisiune de obligațiuni de stat românești adresată persoanelor fizice, în cadrul programului Fidelis.
Adoptarea accelerată a instrumentelor digitale este reflectată de creșterea puternică a numărului de utilizatori activi unici ai aplicațiilor de mobile și internet banking (763 mii la finalul lunii martie 2021, mai mult cu 22% în dinamică anuală) și de creșterea rapidă a numărului de tranzacții prin intermediul canalelor electronice, +45% în dinamică anuală în primul trimestru al anului 2021. Gradul de penetrare digitală pe segmentul companiilor a atins un nivel foarte ridicat, 99% din tranzacțiile companiilor mari și 96% din tranzacțiile IMM-urilor fiind realizate prin canale digitale.

Venitul net bancar la nivelul Grupului BRD a atins 759 milioane lei în primul trimestru al anului 2021, cvasi stabil în comparație cu nivelul din primul trimestru al anului 2020 (-1.0% an/an, de la 767 milioane lei în primul trimestru al anului 2020).

Veniturile nete din dobânzi au scăzut cu 7,4% în primul trimestru al anului 2021, fiind afectate de ratele de piață mici în primul trimestru al anului (media ratei ROBOR la 3 luni în primul trimestru al anului 2021 fiind de 1,65% față de 3,03% în primul trimestru al anului 2020).

Presiunea asupra veniturilor nete din dobânzi a fost compensată de performanța mai bună a veniturilor nete din comisioane și a altor venituri bancare. Veniturile nete din comisioane au înregistrat un avans de 1,3% în comparație cu primul trimestru al anului 2020, susținut de o contribuție mai mare din activitatea pe piața de capital și de o activitate tranzacțională sporită. Normalizarea contextului de piață (comparativ cu cel foarte advers din martie 2020) s-a tradus prin îmbunătățirea veniturilor din tranzacționare și efecte pozitive din reevaluare, influențând favorabil evoluția altor venituri.

Cheltuielile operaționale au totalizat 438 milioane lei în primul trimestru al anului 2021, +1,9% excluzând contribuția mai mare la Fondul de Garantare a Depozitelor și Fondul de Rezoluție (49,4 milioane lei recunoscută în întregime în primul trimestru al anului 2021, în comparație cu 43,3 milioane lei în 2020). Cheltuielile cu personalul s-au redus cu 5,1% în dinamică anuală în primul trimestru al anului 2021, ca urmare a creșterii automatizării și a câștigurilor de productivitate. Cheltuielile care nu țin de personal au fost determinate de accelerarea investițiilor în transformarea digitală și de costurile sanitare excepționale, în timp ce alte cheltuieli au rămas sub control strict.

Calitatea portofoliului de credite a rămas solidă în primul trimestru al anului 2021, după cum o reflectă rata redusă a creditelor neperformante (la nivelul Băncii, creditele neperformante în concordanță cu definiția ABE), aceasta atingând 3,3% la finalul lunii martie 2021, nivel stabil în comparație cu finalul lunii martie 2020. Costul net al riscului a atins 55 puncte de bază în primul trimestru al anului 2021, fiind legat în principal de portofoliul retail, în timp ce rata de acoperire cu provizioane a fost menținută la un nivel ridicat (73,3% la finalul lunii martie 2021, la nivelul Băncii).

Înglobând toate cele de mai sus, profitul net al Grupului BRD a atins 222 milioane lei în primul trimestru al anului 2021, față de 241 milioane lei în primul trimestru al anului 2020. Rentabilitatea capitalurilor proprii s-a situat la un nivel ridicat de o singură cifră (9% în primul trimestru al anului 2021 față de 11,8% în primul trimestru al anului 2020, scăderea fiind determinată în mare măsură de baza de capital mai mare).

Rata de adecvare a capitalului este ridicată, atingând 31,6% la 31 martie 2021 (BRD individual), în comparație cu 22,6% la 31 martie 2020, ca urmare a încorporării profitului din 2020 (net de dividende conform deciziei AGA, semnificativ limitate în acest an, în linie cu restricția reglementară), rezervelor din reevaluarea instrumentelor de datorie și scăderii cerințelor de capital determinate în principal ca urmare a scutirii temporare a ponderării la risc pentru datoria emisă în moneda unui alt stat membru (implementată prin Regulamentul 873/2020 cu privire la anumite ajustări ca răspuns la pandemia COVID-19).

BRD - Groupe Société Générale operează o reţea de 569 de unități. Banca ocupă o poziţie importantă pe piaţa românească a cardurilor, cu aproximativ 2,5 milioane de carduri şi o reţea de acceptare de aproximativ 30,000 POS și aproape 1.400 ATM-uri. Activele totale ale băncii erau, la finalul lunii martie 2021, de 63,2 miliarde lei.

Mediafax

×
Subiecte în articol: BRD