x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Cerealele din Ucraina vor merge cu trenul spre Europa, dacă nu deraiază la Fetești

Cerealele din Ucraina vor merge cu trenul spre Europa, dacă nu deraiază la Fetești

de Diana Scarlat    |    20 Iun 2022   •   07:40
Cerealele din Ucraina vor merge cu trenul spre Europa, dacă nu deraiază la Fetești

A fost nevoie de război în Ucraina, ca România să-și mai curețe de bălării și de vagoane căile ferate abandonate. Au început și lucrări de reabilitare, pe porțiuni. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că în cinci luni se vor moderniza 13,39 de kilometri de cale ferată, pentru transportul mărfurilor din Ucraina spre Europa.

Nu a spus nimic însă despre problemele de la Fetești, unde mai multe trenuri de marfă au deraiat în ultimii ani. În timp ce se anunță noile proiecte de succes, vechile probleme ale infrastructurii feroviare rămân în continuare nerezolvate. CFR Infrastructură nu primește mai mulți bani pentru reparații și reabilitări, iar situația dezastruoasă a căilor ferate este aceeași de aproape două decenii, din cauza lipsei de finanțare și de personal.

Curățenia de primăvară pe calea ferată de la Constanța a-nceput cu bălăriile crescute pe șinele abandonate și cu 700 de vagoane abandonate, care blocau, până în luna mai, 98 de linii de cale ferată. „Au început lucrările de reparații la infrastructura feroviară din incinta Portului Constanța! Ieri au fost semnate ordinele de începere a lucrărilor și procesele verbale de predare a amplasamentelor pentru repararea a 35 de linii (cu o lungime totală de 13,39 km) și a 75 aparate de cale. Lucrările se desfășoară pe raza stațiilor Port Zona A, Port Zona B și Port Mol V”, scria ministrul, pe contul său de Facebook, la începutul lunii iunie. Tot pe Facebook, Sorin Grindeanu a anunțat, la sfârșitul săptămânii trecute, că se vor moderniza, în mare viteză, 13,39 km de cale ferată, în următoarele cinci luni. Această porțiune de cale ferată este esențială pentru preluarea mărfurilor din Portul Constanța, pentru a fi apoi transportate, prin rețeaua feroviară, către Europa.

Locul unde se ciocnesc marfarele

Joia trecută au fost semnate ordinele de începere a lucrărilor de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța. Lucrările de modernizare ar trebui să dureze 149 de zile, iar finanțarea este asigurată din Fondul de rezervă al Guvernului României. Dincolo de această porțiune, căile ferate au probleme grave. Pe 14 iunie, o simplă furtună a blocat toate trenurile care intrau sau ieșeau din București, înregistrându-se în total întârzieri de 20 de ore, iar astfel de situații se înregistrează frecvent. Cele mai mari probleme din ultimii ani s-au înregistrat în zona Fetești, unde mai multe trenuri de marfă au deraiat. În iulie 2021 s-au produs două accidente în aceeași noapte, pe calea ferată, pe ruta București-Constanța. Două marfare au deraiat și s-au ciocnit, la Fetești, blocând calea ferată. Cu numai o săptămână înainte de acest dublu accident mai fusese întreruptă circulația feroviară în același punct, pe Magistrala M 800 Bucureşti – Constanţa, după ce un tren de marfă a deraiat.

S-a dat vina pe mecanicii de locomotivă, însă sindicaliștii din CFR spun că oficialii se ascund în spatele acestor declarații, pentru a nu recunoaște că o parte din șinele de cale ferată nu au mai fost reparate de foarte mulți ani, iar tronsoanele reabilitate recent s-au făcut prost și reprezintă un real pericol. Până acum, niciun ministru nu a cerut o anchetă care să elucideze situația șinelor de cale ferată de la Fetești, a tronsonului reabilitat recent pe ruta București-Constanța.

La Galați s-au blocat lucrările după o lună

În legătură cu lucrările de modernizare anunțate de ministrul Sorin Grindeanu nu se poate garanta că vor putea fi făcute în cinci luni, după ce au mai fost anunțate și altele care s-au blocat, din diverse cauze. În aprilie 2022, ministrul anunța că se vor operaţionaliza rapid liniile de cale ferată din Portul Galaţi. „Data de 19 mai 2022 este termenul-limită pentru licitaţia destinată reparaţiei liniei de cale ferată cu ecartament larg dintre Giurgiuleşti (Republica Moldova) şi Portul Galaţi”, scria ministrul, tot pe Facebook. Și această linie de cale ferată ar permite transportul mărfurilor spre şi dinspre Ucraina, via Republica Moldova, prin Portul Galaţi. În mai însă, lucrările anunțate cu mare pompă de Ministerul Transporturilor s-au oprit, pe motiv că nu se găseau traverse pentru ecartament larg. La termenul-limită, 19 mai 2022, nicio firmă depusese o ofertă pentru licitație, fiind o porțiune de numai cinci kilometri de cale ferată.

Firmele așteaptă contracte prin atribuire directă

S-a recurs apoi la procedura de atribuire directă a contractului și discuții directe cu companiile. Ministrul a declarat, atunci, că firmele nu au fost interesate să participe la licitație, pentru că suma era prea mică, pentru numai cinci kilometri.

Și în Portul Constanța se va aplica procedura de atribuire directă pentru contractarea lucrărilor de reparații și întreținere la infrastructura feroviară publică, necesare pentru introducerea în exploatare a primelor 35 de linii de cale ferată. Ministerul Transporturilor a recurs la această procedură, motivând prin faptul că nu se poate previziona evoluția evenimentelor generate de conflictul militar din zona Mării Negre, care poate escalada, și de necesitatea imediată de a crește numărul minim de linii de cale ferată funcționale, care să permită ulterior Portului Constanța operarea cantităților de marfă suplimentare.

 

Pentru a aduce cereale și alte mărfuri din Ucraina și a le distribui în toată Europa, România a-nceput modernizarea căilor ferate până acum abandonate. Dar nu le repară pe toate.

×