Peste 708.000 de persoane au solicitat amânarea plăţii ratelor bancare în 2020 și în primul trimestru din 2021, arată datele Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
"Criza sanitară îi afectează pe consumatori, comercianţi şi întregul mediu economic, dar are şi părţi bune, spun reprezentanţii celor mai mari instituţii financiare din sistemul bancar. În 2020 şi 2021, peste 708.000 de consumatori au solicitat băncilor amânarea plăţii ratelor, la care se adaugă cei care au cerut acest lucru IFN-urilor. Cu toate acestea, pandemia a facilitat îmbunătăţirea relaţiei consumatorilor cu băncile, iar negocierea în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar este un instrument pe care instituţiile de credit vor să îl folosească mai mult în perioada următoare", transmite CSALB.
Analizarea situaţiilor individuale şi găsirea soluţiilor personalizate sunt de preferat moratoriilor generale. â
"Am văzut cum acţiunile băncilor s-au accelerat, volumul de lucru a fost foarte mare dintr-o dată, într-o perioadă scurtă. În perioada pandemiei băncile au fost supuse unei cereri mai mari chiar şi de 20 de ori decât într-o perioadă obişnuită. Acest câştig de viteză, de procesualizare mai rapidă, de determinare a situaţiei individuale a clienţilor pe tipuri de probleme şi experienţa pe care o are CSALB, ar trebui preluate şi folosite în continuare în relaţia cu clienţii. Pe de altă parte, ştiu că aşteptarea clienţilor noştri este să putem schimba condiţiile contractuale pur şi simplu, în funcţie de piaţă. Dar, mai ales în situaţii de criză, acest lucru poate însemna costuri pe care chiar şi băncile nu şi le pot asuma. Aşadar, aşteptările trebuie să fie echilibrate", spune Florin Dănescu, preşedintele executiv al Asociaţiei Române a Băncilor (ARB).
Circa 650 de persoane au trimis cereri în primul trimestru din acest an, cu 20% mai mulți față de aceeași perioadă din 2020, pentru a găsi soluții amiabile în relația cu băncile și IFN-urile. Dintre acestea, 440 au fost adresate băncilor și 204 IFN-urilor.
În această perioadă, numărul total de dosare a ajuns la 130, dintre care 127 în relaţia cu băncile, iar pentru IFN-urile trei dosare. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, se înregistrează o scădere cu 15% a numărului de dosare.
Totodată, 54 de cereri au fost soluţionate amiabil de către comercianţi, după sesizarea CSALB, respectiv 39 de cereri soluţionate amiabil de bănci şi 15 cereri soluţionate amiabil de către IFN-uri. Numărul de soluţionări amiabile a crescut în comparaţie cu aceeaşi perioadă din 2020 cu 23%.
În primele trei luni ale anului, 94% dintre negocieri s-au încheiat cu împăcarea părţilor şi în 6% dintre dosare una din părţi sau ambele au refuzat soluţia propusă de CSALB.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit, în mai puţin de trei luni, negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii pot trimite cereri către Centru, completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro.