x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Conducte fără stăpăn

Conducte fără stăpăn

07 Dec 2007   •   00:00
Conducte  fără stăpăn
Sursa foto: Marin Raica/

Aproape 2.000 de kilometri de conducte zac nefolosite de doi ani. Acestea sunt fostele conducte folosite de Petrotrans pentru transportul benzinei şi motorinei in toate colţurile ţării.



Aproape 2.000 de kilometri de conducte zac nefolosite de doi ani. Acestea sunt fostele conducte folosite de Petrotrans pentru transportul benzinei şi motorinei in toate colţurile ţării.


In mod oficial, conductele folosite odinioară de Petrotrans sunt nefolosite de jumătate de an, de la lichidarea voluntară din luna august. Practic, ele sunt nefolosite de doi ani, din lipsa contractelor. Astfel, conductele sistemului de transport de produse finite petroliere se deteriorează de la o zi la alta. Prin Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor din data de 6 august, statul romăn, unic acţionar al Petrotrans, a decis lichidarea voluntară a companiei. De atunci au trecut aproape şase luni pănă cănd Ministerul Economiei şi Finanţelor şi-a adus aminte de rezervoarele şi conductele Petrotrans. Abia la data de 29 noiembrie a fost postat pe site-ul ministerului un proiect de hotărăre de guvern referitor la aceste active. Potrivit proiectului, mai multe active ale statului, printre care şi conductele folosite de Petrotrans, vor trece din administrarea Ministerului Economiei şi Finanţelor la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului. Ulterior, aceasta le va putea concesiona celor interesaţi.


FÃ...RÃ... STÃ...PĂN. Anexele 1-3 ale proiectului specifică exact activele care vor trece in administrarea AVAS. Cu excepţia cătorva active ale Electrica Serv şi Electrica Oltenia, restul activelor menţionate sunt cele care au fost utilizate de Petrotrans, pănă la lichidarea voluntară decisă in august.

In esenţă, Ministerul Economiei şi Finanţelor administrează proprietatea publică din domeniul transportului energiei, al gazelor şi ţiţeiului. Celelalte companii care activează in domeniul transportului de energie, respectiv Transelectrica, Transgaz şi Conpet, există in continuare şi sunt listate şi pe pieţele de capital. Cum Petrotrans şi-a incetat voluntar activitatea, conductele administrate de Petrotrans au zăcut fără stăpăn timp de căteva luni.

"Prin conducte n-a mai circulat marfă din 2005. Dispărănd contractele, Petrotrans s-a trezit că nu mai are obiectul muncii. Şi asta nu din cauza tarifelor, ci din cauza deficienţelor de sistem. Astfel, dacă cineva dorea să transporte o tonă, la destinaţie ajungeau 0,8 tone. Crescănd valoarea produselor petroliere, clientul pierdea prin Petrotrans mai mult", ne-a declarat Sorin Vijori, fost director al Petrotrans.
Conpet transporta ţiţei brut prin conductele sale, iar Petrotrans doar produsele finite, adică benzină şi motorină.


IMPACT. Nota de fundamentare a proiectului de hotărăre de guvern arată cu privire la impactul asupra mediului de afaceri că "AVAS va putea concesiona bunurile proprietate publică in conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr. 54/2006".

Cele mai importante bunuri care vor fi concesionate sunt rezervoarele de benzină şi motorină şi conductele de transport. Valoarea de inventar a rezervoarelor, racordurilor şi conductelor este de 103,6 milioane de lei.
Reţelele de conducte totalizează aproape 1.900 de kilometri. Acestea făceau legătura intre rafinăriile Petrobrazi Ploieşti, Petrotel Ploieşti, Arpechim Piteşti, Rafo Oneşti şi Midia, pe de o parte, depozitele de carburanţi din Bucureşti, Craiova şi Braşov şi terminalul maritim de la Constanţa, pe de altă parte.


Astfel, este evident că printre companiile direct interesate de concesionarea conductelor sunt Petrom, Rafo şi Rompetrol, deoarece transportul benzinei şi motorinei prin conducte este mult mai ieftin decăt cu autocisternele sau pe calea ferată. Elena Năstase, liderul sindical de la Petrotrans, aprecia recent că tariful mediu perceput de Petrotrans era de 2 euro, in timp ce transportul pe calea ferată costă 17 lei pentru 50 de tone expediate. "Transportul prin conducte este de departe cel mai ieftin, altfel acestea nu s-ar construi. In anumite cazuri se poate ajunge şi la un raport de trei la unu faţă de transportul pe calea ferată la acest capitol", a precizat şi Liviu Ilasi, director general Conpet.


De altfel, Eric Kish, vicepreşedintele diviziei de marketing şi retail a Rompetrol, declara recent că Rompetrol este interesată de unele active administrate de fosta Petrotrans. Noii administratori vor trebui să se preocupe insă de combaterea furturilor din conducte la fel ca şi fosta Petrotrans.


PROBLEME
"Petrotrans utiliza reţeaua de conducte fără să aibă contract de concesiune. Conductele nu erau ale Petrotrans, ci ale statului romăn şi, conform legilor, MEC trebuia să preia intreaga reţea şi să o scoată la licitaţie in vederea reconcesionării. Pănă cănd se realiza această licitaţie, statul trebuia să asigure paza conductelor, cu jandarmi"
Teodor Atanasiu - preşedintele AVAS


Statul care uită

Petrotrans a ajuns companie de sine stătătoare după reorganizarea din 2001 a sucursalei Petrotrans din Petrom. Ulterior, insă, a fost decisă unificarea sa cu Conpet, transportatorul naţional de ţiţei. In 2005, insă, Petrotrans s-a rupt din nou de Conpet, deoarece aceasta era definită ca o societate strategică de transport a ţiţeiului, gazolinei şi etanului, care era un monopol natural. Petrotrans activa insă pe o piaţă concurenţială de transport a benzinei şi motorinei. In plus, potrivit acordului de imprumut cu Banca Mondială, prin care s-a modernizat sistemul de conducte al Conpet, aceasta nu poate să işi schimbe obiectul de activitate pănă nu restituie imprumutul, adică anul 2017. Teodor Atanasiu, preşedintele AVAS, a spus recent că după această scindare de Conpet, statul a uitat să concesioneze conductele către Petrotrans. Astfel, nici plata jandarmilor care le păzeau nu era obligaţia Petrotrans, ci tot a Ministerului Economiei.

×
Subiecte în articol: economic petrotrans conducte conductele