In aceasta iarna, firmele de deszapezire vor avea un timp mai scurt pentru curatarea drumurilor. In urma noilor norme, costurile vor fi reduse cu pana la 30%. Ieri, Ministerul Transporturilor a semnat ordinul privind prevenirea si combaterea inzapezirii drumurilor publice. Noile reglementari reduc costurile si timpii de interventie. Practic, costurile au fost reduse si prin faptul ca cei care au contracte de deszapezire vor fi platiti pentru un program de 8 ore. Nu vor mai fi platite utilajele care stationeaza, iar numarul acestora a fost redus cu peste 20%. In consecinta, noile norme prevad si dotarea utilajelor de deszapezire cu echipamente de mare eficienta (de exemplu lama de mari dimensiuni pentru zapada, plug universal, turbofreza de mare capacitate, cablu/bara rigida de remorcare autovehicule, raspanditor de mare capacitate etc).
Mai departe, in vechiul normativ deszapezirea drumului pe minimum o banda de circulatie s-a facut la maxim 10 ore dupa incetarea viscolului, iar prin noul normativ se face dupa maxim 8 ore. Curatirea zapezii de pe platforma drumului de nivel de interventie 1 in vechiul normativ s-a facut in maxim 4 zile, iar in noul normativ se face in maxim 2 zile.
Tot in vechiul normativ, deszapezirea drumului cu nivel de interventie 2 pe minim o banda de circulatie s-a facut la maxim 24 ore dupa incetarea viscolului, iar in noul normativ se face dupa maxim 12 ore.
Curatirea zapezii de pe platforma drumului cu nivel de interventie 2 in vechiul normativ s-a facut in maxim 5 zile, iar in noul normativ se face in maxim 3 zile. In vechiul normativ deszapezirea drumului de nivel de interventie 3 pe minim o banda de circulatie s-a facut la maxim 48 ore dupa incetarea viscolului, iar in noul normativ se face dupa maxim 16 ore. Curatirea zapezii de pe platforma drumului de nivel de interventie 3 in vechiul normativ s-a facut in maxim 7 zile, iar in noul normativ in maxim 4 zile. 'Prin modificarile operate asupra Normativului din 2005, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania si-a propus sa elaboreze o reglementare tehnica moderna, unitara, coerenta si eficienta cu privire la modul de interventie in timpul iernii pe reteaua rutiera din administrare in vederea asigurarii viabilitatii drumurilor in sezonul rece', se precizeaza in comunicat.
Varianta revizuita a normativului va fi inclusa si in documentatia de achizitie a acordurilor cadru si contractelor subsecvente aferente pentru activitatea de intretinere multianuala vara si iarna in perioada 2012-2014 la cele sapte directii regionale de drumuri si poduri din cadrul CNADNR SA. Ordinul comun al Ministrului Transporturilor si Infrastructurii si al Ministrului Administratiei si Internelor va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial.