Fie că este vorba despre o geacă, o bluză, ramă foto sau mici obiecte de bucătărie, românii caută cel mai mic preţ. Câteodată chiar de trei-patru ori mai mic. Iar afişele cu "Orice obiect la 10 lei" atrag clienţi, chiar şi pe timp de criză.
Aceste magazine sunt o alternativă la mall-uri, complexuri comerciale şi magazine clasice, spun cumpărătorii. Nu e de mirare că acest tip de magazine s-au înmulţit în ultima vreme, mai ales în cartierele mărginaşe. "Prefer să cumpăr pe bani mai puţini. În plus, am văzut aceleaşi produse în magazine mai centrale, doar că la preţuri de patru-cinci ori mai mari. Dacă e aceeaşi calitate, sau inferioară la unele produse, de ce să plătesc mai mult?", a povestit o clientă.
CRIZĂ ŞI CU MAGAZINUL PLIN
Chiar şi cu magazinele pline de cumpărătoare, pentru că femeile sunt principalele cliente ale magazinelor de acest gen, vânzătorii se plâng că e mai rău decât în ceilalţi ani. "Lumea s-a orientat de câţiva ani încoace spre acest tip de magazine. În 2008 a fost cel mai bun an pentru noi. Acum deja se simte că nu mai pot să cumpere la acelaşi nivel. Dacă înainte se cheltuiau în medie 50-60 de lei per client, acum suma maximă ajunge la 50 de lei", a explicat o vânzătoare. "În plus, sunt mulţi care vin şi cumpără doar un produs şi atât", a adăugat ea. În magazinele mixte, cele mai căutate produse sunt cele de bucătărie şi de papetărie, cu preţuri de 6-7 lei. "Prefer să cumpăr dintr-un astfel de magazin. Produsele sunt noi şi mult mai accesibile decât în alte locuri", a precizat o clientă mândră că a achiziţionat o geacă cu doar 25 de lei.
Da, 25 de lei, chiar dacă semnul mare de pe geamul de la intrare scria clar "Orice produs la 15 lei". Doar două din cele zece magazine în care am intrat respectau preţul maxim afişat în vitrină. Într-unele găseai produse şi la 50-60 de lei. De fapt, acestea erau şi magazinele în care vânzătoarele se plângeau de lipsa clientelei. Astfel că, deşi reclama mincinoasă ar putea atrage clienţi, aceştia aleg să nu cheltuiască o sumă atât de mare de bani, orientându-se spre magazinele cu adevărat ieftine.
"Dacă înainte o persoană cumpăra cam cinci-şase produse, acum alege maximum un produs. Luna aceasta a scăzut cu 75% cifra vânzărilor. Iar noi nu câştigăm foarte mult, pentru că adaosul comercial e de doar 20%-30%", a spus ea.
Şi totuşi, media vânzărilor magazinelor cu obiecte până la 10 sau 15 lei ajunge la 2.500 lei pe zi. În zilele bune încasările pot ajunge şi până la 6.000 de lei pe zi, iar de Sărbători ajung şi la 10.000 de lei pe zi. Un calcul la valoarea încasărilor dintr-o perioadă obişnuită arată încasări medii pe lună de 60.000 de lei.
DEPOZITE SPECIALE
Deşi provenienţa şi preţul scăzut al hainelor este suspect comparativ cu restul magazinelor, acest lucru nu pare să deranjeze clientela. Aşa că acest tip de magazine par o idee de afaceri bună pentru cei care găsesc un furnizor de încredere. De aceea poate şi vânzătorii au preferat să fie secretoşi în ceea ce priveşte identitatea locului sau persoanei care le procură marfă la preţuri derizorii.
Din zece magazine pe care le-am vizitat, am aflat că marfa provine din "depozite speciale", fără a se preciza însă ce înseamnă acest lucru. Cele mai multe vânzătoare au povestit că marfa este adusă din depozite din ţară, pe când altele au adus vorba de depozitele "speciale" din Germania, Italia, Ungaria sau, bineînţeles, Turcia. În privinţa produselor de bucătărie, papetărie sau jucăriile am aflat că provin fie din China, fie din Bulgaria.
60.000 de lei
Media lunară a vânzărilor unui magazin "orice obiect la 10 lei"
Citește pe Antena3.ro