x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Crăciun de criză, Moş mai sărac

Crăciun de criză, Moş mai sărac

de Irina Crudu    |    23 Dec 2009   •   00:00
Crăciun de criză, Moş mai sărac
Sursa foto: Christian Silva/Jurnalul Naţional

Criza financiară care a dus la reducerea salariilor, concedieri şi renunţarea la prime, a afectat anul acesta şi Crăciunul. Doi din zece români nu au mai achiziţionat, în 2009, cadouri pentru cei dragi, o mare parte din români au început să se orienteze spre brazii artificiali, mai ieftini şi mai prietenoşi cu mediul, iar pentru masa de Crăciun cheltuiesc între 150 şi 500 de lei, în funcţie de posibilităţi.

Proporţia celor care renunţă să facă cadouri este mai mare în rândul persoanelor care au trecut de 50 de ani, a persoanelor din mediul rural, precum şi în rândul persoanelor cu venituri sub 700 de lei. Rata crescută a celor care
şi-au pierdut locul de muncă şi reducerile salariale practicate la unele companii au redus numărul celor care aleg să facă cadouri consistente de Crăciun.

Anul trecut, aproape toţi românii, adică 97,38%, au oferit cadouri de Crăciun, în ciuda crizei financiare şi a perspectivelor sumbre care începeau să se întrezărească. Studiile de anul trecut arătau că România este o societate orientată cu preponderenţă spre consum, în comparaţie cu ţările din Europa de Vest, unde populaţia pune accent pe economisire.

Preţurile de sărbători au crescut în 2009 faţă de anul trecut cu circa 4%, lucru ce a descurajat consumul, deja ameninţat de faptul că în majoritatea companiilor private s-a renunţat la acordarea primei de Crăciun, în acest an.


MASA DE LA HIPERMARKET

Suma necesară pentru pregătirea unei mese tradiţionale româneşti, cu toate cele necesare, se ridică anul acesta la aproximativ 400 de lei, hipermarketurile şi supermarketurile fiind însă pline de cei care s-au apucat deja să facă pregătirile pentru Crăciun. Traficul în magazine a rămas la fel de ridicat ca şi în ceilalţi ani, de aceea, marii retaileri au anunţat deja prelungirea programului de sărbători în intervalul 9-23 decembrie. Carrefour România a funcţionat în această perioadă pâna la ora 24:00. În ajunul Crăciunului, pentru cei care au lăsat pregătirile pentru ultimul moment, programul a fost prelungit până la ora 18:00. La fel s-a întâmplat şi în cadrul magazinelor Selgros care au avut program până la ora 24:00 în perioada 2-23 decembrie. Magazi­ne­le Real au funcţionat non-stop în perioada
10-23 decembrie, iar în data de 24 va fi deschis până la ora 18:00. Program non-stop au avut şi magazinele Metro Cash&Carry în perioada 18-24 decembrie.

Chiar şi produsele electrice şi electronice, pentru românii care au fost dispuşi să facă investiţii mai consistente de Sărbători, au fost achiziţionate mai ales din hipermarket-uri şi discounteri, în proporţie de 53%, şi de-abia apoi către magazinele mari de electronice, în proporţie de doar 22%.


DULCIURILE CELE MAI CĂUTATE

Cei mai mulţi români au decis să nu arunce prea mulţi bani pe cadouri, ci să cumpere lucruri simple şi ieftine care să înfrumuseţeze sărbătorile celor dragi. Astfel că, în defavoarea obiectelor electrocasnice şi electronice, 56,5% dintre români se îndreaptă spre achiziţia de dulciuri, potrivit unui studiu GFK.

Un procentaj la fel de consistent, 39%, se îndreaptă spre achiziţia de obiecte de îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii vestimentare, 28% spre achiziţia de decoraţiuni de Crăciun, iar 24% spre jocuri şi jucării.

Cei care însă s-au hotărât să investească o sumă mai mare în cadoul de Craciun se îndreaptă spre obiectele utile în casă precum roboţii de bucătărie, maşini de spălat rufe sau cuptoare cu microunde. Dintre obiectele de IT&C şi electronice aflate pe lista cumpărăturilor de Crăciun se află telefoanele mobile, desktop-urile, precum şi camerele foto digitale şi televizoarele.

BRAZI ARTIFICIALI
Doar 65.000 de brazi au fost tăiaţi pentru a ajunge în casele românilor, cu un sfert mai puţin decât anul trecut. Românii se orientează spre varianta mai ecologică şi mai economă a brazilor artificiali. Aceştia pot fi achiziţionaţi la preţuri de aproximativ 70-100 de lei, în funcţie de mărime şi de locul de unde sunt cumpăraţi. Există însă şi varianta care îi împacă şi pe cei care doresc să se bucure atât de mirosul brazilor naturali, dar vor să protejeze şi natura. Pentru 200-1.000 lei, există varianta brazilor la ghiveci, care vor fi replantanţi după terminarea Sărbătorilor de iarnă. Numărul brazilor la ghiveci vânduţi este însă mai scăzut decât al celor tăiaţi şi scoşi la vânzare de Romsilva.

×