x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Criza dă noi semne de întoarcere: sectorul auto pierde viteză din cauza crizei datoriilor

Criza dă noi semne de întoarcere: sectorul auto pierde viteză din cauza crizei datoriilor

de Daniel Ionaşcu    |    17 Iun 2012   •   16:35
Criza dă noi semne de întoarcere: sectorul auto pierde viteză din cauza crizei datoriilor

Dacia, cel mai mare exportator al Romaniei, a anuntat ca va intrerupe partial activitatea timp de trei zile din cauza scaderii comenzilor, ultimul semnal negativ trimis de criza. La nivel european, piata a scazut cu 7,7% in primele cinci luni, insa declinul a accelerat la 8,4% in luna mai, din cauza crizei datoriilor. Sectorul auto reprezinta circa 10% din produsul intern brut al Romaniei. Exista si vesti bune: Ford va incepe productia modelului B-Max la Craiova.

Desi pe hartie am depasit recesiunea, avertismentele privind economia continua sa se adune in zona euro din cauza datoriilor. Alegerile din Grecia, bancile cu probleme din Spania, problemele Italiei sau ale Frantei pot parea evenimente disparate si indepartate, insa toate sunt conectate direct pana in curtea noastra.

In zilele de 18 si 19 iunie, precum si in 2 iulie majoritatea angajatilor Dacia vor ramane acasa intrucat in zilele mentionate nu se vor produce masini, in urma scaderii comenzilor si a acumularii de stocuri. Potrivit Sindicatului Automobile Dacia, circa 9.000 din cei 13.500 salariati ai uzinei Dacia de la Mioveni vor ramane acasa in zilele respective, urmand sa primeasca 85% din salariu.

Cauzele intreruperii activitatii o reprezinta scaderea comenzilor si acumularea de stocuri atat pe platforma Mioveni, cat si in reteaua comerciala, fapt care necesita adaptarea programului de productie la nivelul comenzilor. Ba mai mult, angajatii se tem ca e posibil ca perioada sa se prelungeasca la sapte zile.

Comenzile auto sunt printre primele afectate in momente de criza, deoarece majoritatea achizitiilor sunt facute prin credite iar oamenii prefera sa nu se mai imprumute atunci cand au perceptia ca urmeaza o perioada de turbulente economice. In fapt, se repeta scenariul din 2008, cand primele incetiniri s-au observat la cumpararea de autoturisme si cresterea dobanzilor la credite. Dacia exporta cel mai mult in Franta, Spania, Germania si Italia, la care se adauga si vanzarile din Romania.

Speranta Ford

In primele cinci luni piata europeana a scazut cu 7,7%, pana la 5,44 milioane de masini, potrivit Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). In luna mai, declinul de fost de 8,4%.

Peugeot, Fiat si Renault au inregistrat in intervalul ianuarie-mai cele mai ample scaderi din acest an in Europa, de cel putin 15%, scrie Bloomberg. In Romania piata auto a scazut cu 12,1% in primele cinci luni, pana la 34.467 unitati, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

O speranta o constituie insa intrarea in productia a modelului B-Max, realizat de Ford la Craiova. Compania a anuntat deja ca va realiza 45.000 - 50.000 de autoturisme in acest an si 100.000 anul viitor.

In conditiile unei cereri interne, extrem de reduse, 91% din productia pe primele cinci luni a fost exportata, precizeaza APIA. Exporturile au crescut cu 2,3% fata de aceeasi perioada din 2011, la un volum total de 129.649 unitati. Pentru autoturisme s-a consemnat o crestere cu 4,4%, la 122.557 unitati, in vreme ce la vehicule comerciale s-a observat o scadere cu 24,5%, la 7.092 unitati, din cauza scaderii productiei Transit Connect.

Totusi, in luna aprilie Ford anunta ca va deschide o noua fabrica in China, ajungand la astfel la trei. Ford vrea sa ajunga la 1,2 milioane de vehicule produse in statul asiatic.

Productia de componente, afectata

Pe langa productia propriu-zisa, Romania are o parte importanta de fabrici unde se realizeaza componente auto sau cauciucuri. Si nici acestea nu stau prea bine.

La finele lunii mai, furnizorul de subansamble Bosch anunta ca se asteapta la o scadere a vanzarilor din Romania cu 6%, pana la 176 milioane de euro, din cauza unor relocari a productiei Renault catre Rusia si Maroc.

Tot in acea luna, Bruno Ribo, directorul combinatului ArcelorMittal Galati declara ca "Dacia a salvat Renault de la faliment". Industria siderurgica urmeaza indeaproape cursul celei auto, deoarece constructorii de masini sunt principalii clienti ai colosilor otelului, pentru productia de tabla.

Renault a semnat, insa, recent un acord prin care isi creste cota pe care o detine in AvtoVAZ, producatorul marcii Lada in Rusia. Practic, acum Renault-Nissan detine controlul, iar ca parte a intelegerii cei trei producatori vor realiza 1,6 milioane de masini pe an in Togliatti, Rusia, din 2014.

Sectorul auto produce circa 10% din produsul intern brut al Romaniei iar Dacia este principalul exportator al tarii.

Probleme in Europa

Situatia este problematica pe cuprinsul intregii Europe. Fiat a anuntat ca-si va reduce investitiile cu 500 de milioane de euro iar grupul PSA Peugeot Citroen vrea sa vanda din active, din cauza scaderii vanzarilor in Europa.

Fiat urma sa faca in acest an investitii de 7,5 miliarde de euro iar directorul general Sergio Marchionne a afirmat ca nu anticipeaza redresarea situatiei in a doua jumatate a acestui an.

Peugeot Citroen, al doilea mare producator european de automobile, intentioneaza sa vanda o participatie de minim 50% la divizia de camioane Gefco, mai mult decat prevazuse initial, pentru a strange capital, a declarat si Patrice Clos, reprezentant al sindicatului FO si sef al consiliului angajatilor la Gefco.

Analistii chestionati de Bloomberg apreciau ca marii producatori auto ar trebui sa inchida cel putin cinci fabrici din Europa, din cauza supraofertei de pe piata, marcata la randul ei de criza datoriilor suverane.

×