x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Cum să reduci costurile de funcționare pentru firma ta

Cum să reduci costurile de funcționare pentru firma ta

de Alina Botezatu    |    21 Mai 2015   •   08:38
Cum să reduci costurile de funcționare pentru firma ta
Sursa foto: Goodluz/Getty Images/iStockphoto

Firmele nou înfiinţate îşi pot cheltui mai puţin şi chiar obţine investiţii, dacă aleg să-şi mute sediul în anumite locaţii finanţate de la buget. Totuşi, ele trebuie să ia în calcul şi birocraţia de care se vor lovi.

Pentru Simona Jeni Noroc, banii daţi de stat au fost principalul beneficiu al mutării afacerii în incubatorul din Timişoara. Cu cei aproape 20.000 de lei, ea şi-a cumpărat utilaje pentru atelierul Jeny-Luck, pe care l-a fondat împreună cu sora ei, acum patru ani. Ele croiesc haine pentru copii şi pentru femei. Firma are trei angajaţi, iar anul trecut a ajuns la venituri de aproximativ 40.000 de lei.

Cursuri de antreprenoriat, dar şi multă birocraţie
Cofondatoarea Jeny-Luck ne-a menţionat că au ajutat-o în dezvoltarea afacerii şi cursurile de antreprenoriat, primite la intrarea în incubator. De spaţiu nu a beneficiat, pentru că incubatorul din Timişoara se află în afara oraşului, prea departe de publicul dorit de antreprenoare.
Astfel, Simona Noroc le recomandă antreprenorilor să îşi stabilească sediul într-un incubator de afaceri, dar îi avertizează că trebuie să se înarmeze cu răbdare şi să aibă o activitate semnificativă, precum confecţii de serie. În plus, birocraţia este destul de mare – odată la trei luni, firmele raportează cum cheltuie bani şi stadiul afacerii.

Start-up-urile trebuie să aibă maximum doi ani
În incubatoare sunt primite start-up-urile cu o vechime de cel mult doi ani, pentru o perioadă de maximum trei ani. După ce ies din incubator, firmele mai fac, încă doi ani, raportări de business – declaraţii fiscale etc.
Nu îşi pot stabili sediul într-un incubator firmele cu activităţi de pescuit şi de acvacultură, din agricultură, care exportă, din sectorul carbonifer, din industria financiară şi din imobiliare. Mai mult, prioritate la incubare au SRL-D-urile.

Anul acesta se poate ajunge la 18 incubatoare

În prezent, există, în “Programul naţional multianual de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri”, 15 incubatoare de afaceri, care găzduiesc 209 firme, ne-a precizat Dan Burcea, şeful biroului RO-HUB, din cadrul Departamentului pentru IMM-uri. Bugetul pentru acest an, de 13,3 milioane de lei, prevedere înfiinţarea a încă trei noi incubatoare şi găzduirea a încă aproximativ 100 de firme noi.
Din acest an, incubatoarele înfiinţate ar putea deveni acceleratoare de afaceri, conform unei legi votate de Senat, care mai are nevoie de două avize favorabile şi de votul final în plenul în Camera Deputaţilor. Acestea vor fi mai apropiate de modelul din Occident, respectiv vor facilita accesul start-up-urilor la investitori individuali şi la fondurile de capital de risc. Incubatoarele existente nu vor intra sub incidenţa acestei legi.

Care sunt facilităţile
Cele mai solicitate beneficii de către firmele incubate sunt:
• alocaţiile financiare nerambursabile: de 20.000 de lei la intrarea în incubator, de 5.000 de lei pentru consultanţă, de 3.000 de lei pentru utilităţi şi servicii conexe (daţi incubatorului) şi, suplimentar, la cerere, de 9.000 de lei pentru promovare
• spaţiul de birou mobilat şi dotat cu echipament IT&C
• spaţiile de producţie, dacă sunt disponibile
• sălile de training şi de conferinţe
• spaţiile expoziţionale
• telecomunicaţiile şi internetul
• serviciile administrative (curăţenie, pază, secretariat)
• instruirea, consultanţa şi asistenţa în perioada de pre-incubare, pentru elaborarea planurilor de afaceri şi de marketing, precum şi a studiilor de fezabilitate
• asistenţa pentru dezvoltarea de parteneriate naţionale şi internaţionale.

Unele incubatoare s-ar putea să dispară
Primele incubatoare din “Programul naţional multianual de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri” au fost înfiinţate acum nouă ani. Acest program a fost preluat de Departamentul pentru IMM-uri, Mediu de Afaceri şi Turism de la PNUD, procesul încheindu-se în iunie 2013.
“În prezent are loc o analiză calitativă a incubatoarelor existente şi a rezultatelor lor, iar până la sfârşitul lunii iulie vom afişa pe site aceasta analiză. Este o cerinţă cuprinsă în raportul Curţii de Conturi din anul 2014”, ne-a subliniat Dan Burcea.
Printre factorii prin care se analizează performanţa incubatoarelor sunt:
• numărul de firme incubate
• numărul de firme nou-create incubate
• obiectele de activitate ale firmelor incubate
• numărul de locuri de muncă nou-create de fiecare firmă incubată
• fluctuaţia numărului de locuri de muncă
• serviciile prestate în beneficiul firmelor incubate
• realizările deosebite ale unor firme incubate
• informaţiile financiare: cifra de afaceri, impozit plătit, valoarea investiţiilor în mijloacele fixe
• aria geografică în care activează firmele incubate.
 

×