x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Datele sunt noua resursă a lumii. Era petrolieră a apus

Datele sunt noua resursă a lumii. Era petrolieră a apus

de Oana Pavelescu    |    24 Mar 2018   •   10:00
Datele sunt noua resursă a lumii. Era petrolieră a apus

Un nou tip de resursă aduce profituri enorme, determinând autoritățile antitrust ale guvernelor lumii să intervină pentru a-i frâna pe cei care controlează acest flux, scrie The Economist.

În urmă cu 100 de ani, resursa care făcea vâlvă și stârnea neliniște, era petrolul. La ora actuală giganții care controlează fluxul datelor, petrolul erei digitale, readuc în actualitate temerile de acum 100 de ani.

Giganți momentului: Alphabet (compania mamă a Google), Amazon, Apple, Facebook și Microsoft, par de neoprit. Aceste companii sunt cele mai valoroase firme din lume, cu profituri care adunate depășesc 25 de miliarde de dolari, numai în primul trimestru al anului 2017. Amazon încasează jumătate din ceea ce americanii cheltuie pe internet. Google și Facebook au încasat în 2017 aproape tot profitul din publicitatea digitală din SUA.

O astfel de dominație a determinat cereri ca acești giganții să fie sparți, așa cum s-a întâmplat la începutul secolului 20 cu Standard Oil. The Economist a pledat în trecut împotriva unei astfel de măsuri drastice spunând că doar dimensiunea unei companii nu este ”o crimă”. Succesul giganților a adus beneficiu consumatorilor. Câțiva vor și pot să trăiască fără motorul de căutare al Google, fără livrarea în 24 de ore a Amazon sau newsfeed-ul Facebook. Publicația americană mai spune că niciuna din companii nu a creat neliniște atunci când le-a fost aplicat testul antitrust. Consumatorii acestor companii nu sunt escrocați, multe din serviciile oferite fiind gratuite. Mai mult decât atât, apariția pe piață a unor noi companii precum Snapchat arată că nou veniții încă au loc pe piață.

Cu toate acestea, există motive de îngrijorare. Controlul asupra datelor de către companiile de internet le oferă o putere enormă.

Vechile modele de gândire despre competiție, concepute în era petrolieră, par acum depășite în ceea ce a ajuns să fie numit ”economia datelor”. În aceste condiții este absolut necesară o nouă abordare.

×