Compania Zipline International Inc, cu sediul în Silicon Valley, a proiectat drone care fac transportul bunurilor medicale în zone îndepărtate ale lumii mai rapid şi mai fiabil ca niciodată. Cu o viteză de peste 100 de kilometri pe oră, produsele medicale ajung la mai repede decât orice alt mijloc de transport, iar asta fără pilot la bord. Dronele au o rază de operare de 80 de kilometri şi pot fi încărcate cu până la 1,75 kilograme. După mai puţin de 30 de minute, medicamentele comandate aterizează uşor cu o paraşută în zona stabilită. Pentru proiectarea dronelor, compania Zipline a utilizat un software Siemens.
Ideea dronelor salvatoare s-a născut în timpul unei vizite în Tanzania. Un cercetător de la Ifakara Health Institute i-a arătat lui Keenan Wryobek, cel care mai târziu avea să fie cofondator al Zipline International Inc., lista lungă a cazurilor pentru care medicii locali nu aveau medicamente esenţiale necesare pentru tratarea pacienţiilor. Keenan Wryobek a aflat din proprie experienţă că furnizarea de produse medicale în Tanzania nu este comparabilă cu situaţia din SUA, iar lipsa rezervelor de sânge duce la moartea pacienţilor. Nici chiar medicamente uzuale, cum ar fi antibioticele nu sunt adesea disponibile. Wyrobek a fost impresionat mai ales de soarta unui adolescent: o mică tăietură pe braţul tânărului s-a infectat după câteva zile pentru că nu a primit antibioticele necesare la timp. Cu un tratament imediat, rana s-ar fi vindecat în cel mai scurt timp. În cazul acesta, însă, infecţia s-a răspândit mai departe, până când, în cele din urmă, o parte a braţului a trebuit să fie amputată. „Printr-o donare de sânge, o femeie care a pierdut mult sânge la naşterea copilului poate fi ajutată relativ uşor”, spune Wryobek, acum director de produse şi inginerie la Zipline.
O profesie cu semnificaţie
În 2016, Zipline a dezvoltat şi produs drone fiabile, cu rază de acţiune mare şi de înaltă precizie, construind în Rwanda, ţară din Africa de Est fără ieşire la mare, un sistem eficient de livrare a bunurilor medicale. „Primul nostru sistem de logistică a zborurilor a devenit, în acelaşi timp, singurul sistem din lume de livrare exclusiv cu drone”, declară CEO-ul Zipline, Keller Rinaudo. „Iar acesta salvează vieţi omeneşti în fiecare zi în Rwanda!” De la lansarea serviciului în Rwanda, dronele Zipline au desfăşurat peste 7.000 de zboruri, livrând peste 13.000 de rezerve de sânge.
Cu o viteză de peste 100 de kilometri pe oră, produsele medicale ajung la mai repede decât orice alt mijloc de transport, iar asta fără pilot la bord. Dronele au o rază de operare de 80 de kilometri şi pot fi încărcate cu până la 1,75 kilograme. După mai puţin de 30 de minute, medicamentele comandate aterizează uşor cu o paraşută în zona stabilită. „Provocarea noastră este să creăm o aeronavă care să îşi desfăşoare în mod fiabil itinerariul în orice condiţii meteo, gestionând adversităţile neprevăzute”, declară Wryobek.
Digitalizarea joacă un rol esenţial
Fără digitalizare nu funcţionează nimic la Zipline când vine vorba de construcţia dronelor. În primii ani, compania a folosit un sistem ieftin de Computer-aided design (CAD). Însă, în scurt timp, restricţiile au devenit vizibile, când a fost vorba despre punerea în funcţiune. Inginerii aveau nevoie de o soluţie cu funcţionalitate suplimentară, care să automatizeze anumite sarcini şi să faciliteze interacţiunea cu baza de date CAD. Totodată, noua soluţie trebuia să includă Add-on-uri speciale. „Am adus toate argumentele pentru a-i convinge pe cei de la Zipline de NX”, îşi aminteşte Scott Parker, inginer mecanic la Zipline. „Pentru obiecte zburătoare, ca alenoastre, este foarte important ca fiecare piesă să se potrivească perfect cu restul. Cu anteriorul sistem CAD aveam nevoie de ore întregi pentru testele necesare. Cu software-ul CAD NX de la Siemens, doar încarci datele. Totul este rapid şi erorile sunt excluse“. Pe măsură ce echipa de trei ingineri a devenit o echipă formată din nouă persoane, „a fost necesar să lucreze mai multe persoane în acelaşi timp la dronă”, spune Paul Perry, inginer mecanic la Zipline. „Aeronava reuneşte multe discipline: inginerie electrică, inginerie mecanică, tehnologie de fabricaţieşi, desigur, tehnologie de aviaţie", spune Wryobek. „NX este un instrument performant care împleteşte toate aceste discipline.”
Software-ul CAD permite, de asemenea, inginerilor Zipline să stabilească în ce locuri ale dronei trebuie să se folosească material aerospaţial de înaltă calitate şi unde pot să folosească plastic sau spumă pentru a obţine aceeaşi integritate structurală şi aceeaşi funcţie mecanică - la costuri semnificativ mai reduse şi greutate mai mică.
Sarcina principală: reducerea greutăţii
Având în vedere greutatea ridicată a produselor medicale care trebuie livrate, testele de greutate sunt foarte importante. Fiecare kilogram în minus creşte raza de acţiune a aeronavei cu cinci procente. Cu NX Journal, Zipline poate crea o lista de piese specifice, care permite o însumare detaliată a greutăţilor individuale, optimizând astfel drona. Greutatea poate fi redusă cu o analiză rapidă a grosimii sau a gradului de ocupare, astfel încât Zipline are nevoie de mai puţine iteraţii şi ore de testare pentru a atinge greutatea vizată. „Optimizarea dronei se concentrează pe aspecte de construcţieşi termice”, explică Perry. „Întrucât greutatea este cea mai importantă variabilă pentru noi, suntem preocupaţi în principal de îmbunătăţiri ale proiectării. Deci putem reduce greutatea fără a sacrifica rigiditatea şirezistenţa.“
Testare virtuală pentru atingerea perfecţiunii
Înainte ca drona să intre în producţie trece prin mai multe simulări. În cadrul acestor zboruri de testare virtuală, Zipline poate, de pildă, să simuleze caracteristicile termice ale acumulatorului sau comportamentul termic al dronei în clima tropicală a Rwandei. Dronele Zipline sunt proiectate pentru a fi uşor de construit. „Simplificăm montajul”, spune Sam Chaknova, inginer mecanic la Zipline. „Dronele trebuie să fie, de asemenea, foarte uşor de întreţinut. Este singura modalitate de a oferi întreţinere la faţa locului, astfel încât dronele să fie întotdeauna pregătire pentru a salva vieţi."
Copyright: siemens.com/stories